Toch maak ik mij nog altijd wat zorgen hoe veilig zo'n verkoop is.
De procedure zou als volgt verlopen:
- De koper (ze zijn met twee) komt donderdag met het vliegtuig aan.
- Hij inspecteert de auto om te zien of hij aan de beschrijving en de foto's voldoet, en we maken een testrit.
- Als alles naar wens is, doet de koper een bankoverschrijving voor het overeengekomen bedrag. Hij gebruikt hiervoor de bank: BANCO DI SARDEGNA (maakt deel uit van de BPER GROUP). Ik heb echter geen idee hoe betrouwbaar die bank is.
- We ondertekenen het verkoopcontract. Als opschortende voorwaarde zet ik er wel in dat als de betaling niet in orde is, de verkoop nietig wordt verklaard.
- Pas wanneer ik in persoon bij mijn bank heb kunnen checken of het geld op mijn rekening staat, en dat alles in orde is, geef ik de wagen en papieren vrij. Indien dit de zaterdag nog niet duidelijk is (wat ik betwijfel), krijgt de koper enkel een kopij van de documenten mee die hij nodig heeft om de auto in Italië in te schrijven en te verzekeren.
De koper zou zaterdag terug naar huis vliegen, en van daar een auto-transporteur naar België sturen om mijn auto te komen opladen. Indien nodig geef ik dan pas de originele documenten mee.
Wat denken jullie? is deze procedure 100% veilig, of is er toch nog een manier waarop de koper mij kan oplichten? Want daar lig ik toch wat van wakker. Het gaat tenslotte om een pak Euro's.
Voor zover ik weet kunnen buitenlandse overschrijvingen nog altijd door de bank teruggedraaid worden als blijkt dat er iets niet klopt. Zij halen dan vrolijk zonder je toestemming het geld weer van je rekening af. Ik heb echter geen idee tot hoelang na datum zij dit kunnen/mogen doen?
Heeft iemand daar ervaring mee? Graag jullie (constructieve) input