Motor start niet na SC inbouw
-
- Lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04
Motor start niet na SC inbouw
Eindelijk mijn SC conversie stage 2 klaar, tijd voor de test. ECU met OBD tuner, alle essentiële delen aangesloten (denk ik) sleutel in contact, omdraaien. Normaal lampenpatroon op dashbord, sleutel nog verder.....niets. Lijkt wel dat de startonderbreker er niet af wil, geen idee. Iemand die mij verder kan helpen? Thanx
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Re: Motor start niet na SC inbouw
Startknop indrukken?
-
- Lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04
Re: Motor start niet na SC inbouw

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
- Lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04
Re: Motor start niet na SC inbouw
Problem solved, heel suf. Startmotor nog niet aangesloten...pffff
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: Motor start niet na SC inbouw
Had ik ook een keer met de hoofdaarding op het subframe 

Re: Motor start niet na SC inbouw
En hoe ging de testrun verder? Ook niet heel onbelangrijk toch........
-
- Lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04
Re: Motor start niet na SC inbouw
Test run ging goed, bij alle toeren geen bijzonderheden. Morgen even kijken naar eventuele lekkages koelsysteem maar ook dat ziet er goed uit. Daarna verder afbouwen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
- Lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04
Re: Motor start niet na SC inbouw (aanvulling lambda waarde te hoog bij APK 1,034.......)
Beste allemaal,
Na alle testruns en de boel weer dichtgeschroefd te hebben vandaag naar de keuring.
Alles in orde, behalve lampen te laag afgesteld en een iets te hoge lambda waarde 1,034 om precies te zijn.
Motor flink warmgedraaid maar zonder resultaat.
Wat kunnen we hier aan doen?
Na alle testruns en de boel weer dichtgeschroefd te hebben vandaag naar de keuring.
Alles in orde, behalve lampen te laag afgesteld en een iets te hoge lambda waarde 1,034 om precies te zijn.
Motor flink warmgedraaid maar zonder resultaat.
Wat kunnen we hier aan doen?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Motor start niet na SC inbouw
Wat zit er voor manifold/ uitlaat / downpipe / kat onder?
Een normale OBD getunede SC draait in closed loop op de lamdasonde en de APK controle moet met een beetje 200cell kat geen enkel problem zijn. Een 100cell kan problemen geven, maar vaak is vooraf warm rijden daarvoor al voldoende...
Blijft over; slechte lambdasensor of misschien een scheurtje in je manifold/uitlaat die het mengsel verstoord.
Je kunt de lambdasonde(s) checken in een OBD logsessie
Een normale OBD getunede SC draait in closed loop op de lamdasonde en de APK controle moet met een beetje 200cell kat geen enkel problem zijn. Een 100cell kan problemen geven, maar vaak is vooraf warm rijden daarvoor al voldoende...
Blijft over; slechte lambdasensor of misschien een scheurtje in je manifold/uitlaat die het mengsel verstoord.
Je kunt de lambdasonde(s) checken in een OBD logsessie
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Motor start niet na SC inbouw
Kijk ook even of je de juiste lambdasonde hebt. OBDTuner gebruikt ook de karakteristiek van de de lambdasonde. Ik ben een hele tijd bezig geweest met een AFR meter die maar weigerde in closed loop rond 14.7 te pendelen. Kwam er uiteindelijk op neer dat ik er een Delphi sonde in had zitten ipv een NGK. De OEM NGK er in gezet en sindsdien pendelt de wideband ook mooi rond 14.7.
En naast scheurtjes, ook aansluitingen van de uitlaat controleren. Dus aansluiting op de manifold en alles voor de sonde. Wel waardeloos dat het net om die 0,004 gaat (Zit me nu even af te vragen wat die eis werkelijk is. Voor APK moet de lambdawaarde tussen de 0.97 en 1.03 zitten. Maar je hebt een meetfout en een afronding. 1.03 is feitelijk alles tussen 1.0250 en 1.034999999 en dan hebben we het nog niet eens over de meetfout. Maar goed, zo'n discussie ga ik dus niet meer hebben met een keurmeester
)
En naast scheurtjes, ook aansluitingen van de uitlaat controleren. Dus aansluiting op de manifold en alles voor de sonde. Wel waardeloos dat het net om die 0,004 gaat (Zit me nu even af te vragen wat die eis werkelijk is. Voor APK moet de lambdawaarde tussen de 0.97 en 1.03 zitten. Maar je hebt een meetfout en een afronding. 1.03 is feitelijk alles tussen 1.0250 en 1.034999999 en dan hebben we het nog niet eens over de meetfout. Maar goed, zo'n discussie ga ik dus niet meer hebben met een keurmeester

-
- Lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 aug 2016 21:04
Re: Motor start niet na SC inbouw
Exmantaa schreef:Wat zit er voor manifold/ uitlaat / downpipe / kat onder?
Alles OEM behalve precat eruit en larini einddemper
Een normale OBD getunede SC draait in closed loop op de lamdasonde en de APK controle moet met een beetje 200cell kat geen enkel problem zijn. Een 100cell kan problemen geven, maar vaak is vooraf warm rijden daarvoor al voldoende...
Blijft over; slechte lambdasensor of misschien een scheurtje in je manifold/uitlaat die het mengsel verstoord.
Je kunt de lambdasonde(s) checken in een OBD logsessie
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Motor start niet na SC inbouw
Ok, dus de standaard 2.2 cast manifold (die kunnen ook scheuren...) en daarachter de standaard grote 2.2 kat. Die zou helemaal geen problemen moeten geven met de gasmeter. (mits je 'm niet in stukjes hebt gedraaid...)
Check alles voor de 1e sensor op lekdichtheid (bij koude motor soms goed hoorbaar) en check ook gelijk de sensor (bedrading/stekker) etc.
In een OBD log kun je de lambdasensoren uitlezen

Check alles voor de 1e sensor op lekdichtheid (bij koude motor soms goed hoorbaar) en check ook gelijk de sensor (bedrading/stekker) etc.
In een OBD log kun je de lambdasensoren uitlezen
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Motor start niet na SC inbouw
Wat Exmantaa al aangaf, het originele uitlaatspruitstuk kan een behoorlijke scheur hebben die bij warme motor (bijna) volledig dicht trekt zodat het niet direct opvalt. Heb je het hitteschild er al af gehaald?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Motor start niet na SC inbouw (aanvulling lambda waarde te hoog bij APK 1,034.......)
Wat was het CO % erbij? Binnen de marge?
Een hoge lambda betekent feitelijk teveel vrije zuurstof in de uitlaatgassen tov. de rest van de gassen.
Meestal zijn er een paar opties:
- hoge lambda, normale/lage CO, lage HC of soms hoge HC -> loopt (te) arm met soms misfire of uitlaat lekkage NA de primaire lambda sensor (kat-flens, eind-demper, etc.)
- hoge lambda, hoge CO + HC -> uitlaat lekkage VOOR de primaire lambda sensor (spruitstuk, downpipe, etc.)
- lage lambda, hoge CO + HC -> loopt te rijk, lambda sensor feedback problemen
- lambda correct (1.00), hoge CO + HC -> slecht werkende kat
Een hoge lambda komt vaak door lekkende uitlaat flenzen of (haar)scheurtjes waar de uitlaat-pulsen in het systeem juist buitenlucht door naar binnen trekken in de pijpen (beetje venturi effect). Het hangt er dan vanaf waar de lekkage zit of dat nog effect heeft op het mengsel.
Als het lek voor de primaire lambda (die voor de kat) zit, dan zal de ECU deze vrije zuurstof via de sensor opmerken en denken dat de motor te arm loopt. Als reactie gaat hij deze verrijken. Uitlezen met een OBD scanner geeft dan ook aan dat hij de short-term fuel trims naar boven aan het regelen is. Resultaat is dat de gemeten/berekende 4 gas lambda waarde te hoog is, maar OOK het CO hoog is (feitelijk dus arm en rijk tegelijk

Wanneer een lek NA de primaire lambda zit, dan zal de ECU geen weet hebben van de lekkage en de motor zelf netjes laten lopen. De binnenkomende zuurstof bij een lek zal nu alleen de uitlaatgassen 'verdunnen' en meer zuurstof bij de 4 gas tester opleveren, dus een hoge lamda, maar goede CO en HC waardes.
Klein verschil maakt het nog of lek voor of na de kat zit. Voor de kat kan je soms nog zien dat HC helemaal naar 0 gaat lopen omdat de extra vrije zuurstof het mogelijk maakt voor de kat om alle losse CO en HC gewoon te 'verbranden' (oxideren) in de kat. Een 5 gas tester zou dan waarschijnlijk een piek juist in de NOx zien (maar die zijn hier nog niet gebruikelijk)
Er is nog 1 extra optie..
Afhankelijk van de constructie van de eind-demper is het met meerdere uitlaat-pijpjes ook mogelijk dat buitenlucht door een tweede open pijp naar binnen wordt getrokken na iedere uitlaat puls. Dat is meestal simpel te controleren door 1 van de eindpijpjes tijdelijk af te dichten met een opgerolde doek oid. en te zien of de lambda dan daalt. Dat mag ook gewoon volgens de APK reglementen voor zover ik weet.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Motor start niet na SC inbouw (aanvulling lambda waarde te hoog bij APK 1,034.......)
Dit is het geval bij de standaard demper van een Speedster en stationair toerental en de tester moet z'n meetprobe dus wel voldoende naar binnen steken...Arno schreef: 23 aug 2019 7:29
Er is nog 1 extra optie..
Afhankelijk van de constructie van de eind-demper is het met meerdere uitlaat-pijpjes ook mogelijk dat buitenlucht door een tweede open pijp naar binnen wordt getrokken na iedere uitlaat puls. Dat is meestal simpel te controleren door 1 van de eindpijpjes tijdelijk af te dichten met een opgerolde doek oid. en te zien of de lambda dan daalt. Dat mag ook gewoon volgens de APK reglementen voor zover ik weet.
Bye, Arno.
