Waarom de Speedster, hoe in vergelijk met vorige auto's etc.

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
groenteboer
Lid

Waarom de Speedster, hoe in vergelijk met vorige auto's etc.

Bericht door groenteboer »

Waarom hebben jullie destijds voor de Speedster gekozen? Welke auto's hebben jullie nog meer overwogen en waarom zijn die het niet geworden en de Speedster wel? Hoe is de rijervaring in vergelijking met andere (snelle) auto's?

En daarnaast: welke dingen vallen je tegen en welke vallen je mee aan de Speedster?

(Waar ik bv wel van ben geschrokken is het feit dat al meerdere mensen scheuren in de carrosserie schijnen te hebben. En dat vrijwel spontaan/zomaar, bij een auto die dus maximaal 4 jaar oud is.)
Pug106 Rallye 1.6
...met de groeten van uw groenteboer
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Mijn lijstje van auto's die ik tot nu toe gehad heb:
- Suzuki Swift 1.3GTI
- Seat Ibiza Cupra 1.8 20VT
- Seat Leon Topsport 1.8 20VT
- Speedster

Ik heb tot de speedster altijd een redelijk praktische auto gehad die ook sportief was. Ik ben altijd al autogek geweest en had het meeste aan deze combinatie van sportief en praktisch. De laatste 2 jaar is er in de relationele sfeer iets heftigs veranderd, namelijk dat ik ben gaan samenwonen :) . Mijn vriendin had al een praktisch autootje dus ik kon eindelijk mijn droom uit laten komen. Een ECHTE sportieve/rijdersauto. Praktisch gezien 0,0 maakt niet uit :P .
Dan vind ik de keuze makkelijk. Er is in deze klasse maar 1 concurent en dat is natuurlijk de Elise. Alle andere auto zijn weer veel meer een compromis naar comfort. Smart roadster, MX5, MG TF, gsi/gti wat dan ook, die zijn niet zo puur als de speedster. Daarbij komt dat ik sinds een 2 jaar wat meer ook circuits ben gaan rijden en dan merk je dat een auto als een Leon topsport met getuned 220pk wel leuk rechtuit rijdt en ook een afrit van een snelweg behoorlijk snel kan pakken, maar op het circuit is het HELEMAAL NIETS :lol: . Onderstuur van hier tot Tokio, remmen die na 6 bochtjes al in de fik staan, bodyrol met een gevoel van dat er een hele flat met je meekantelt.... Dit zal met de speedster allemaal tot het verleden gaan behoren, met de kanttekening dat ik het remmengedeelte nog uitgebreid moet testen, maar 840kg tot stilstand brengen zal niet al te moeilijk zijn denk ik :wink: .

Wil je een rap, leuk, degelijke, open, beetje comfortable autootje, dan kan je volgens mij niet om de Mazda MX5 heen (als je erin past). Maar wil je het echte pure rijdersgevoel hebben en neem je nadelen die exotische auto's altijd hebben op de koop toe (scheuren van koetswerk, #$%#*-verwarming, ABS die je eerst zelf een beetje uit moet vogelen, etc.) dan heb je een dijk van een auto die echt behoorlijk zeldzaam is (slechts 2x 5000 stuks van gebouwd), dan is er maar 1 auto, de Speedster!

Een MX5 is een massaprodukt en een hele goeie.
De speedster is een racewagen voor op de weg maar met beperkingen...

Genoeg reclame zo?

ps: het comfort betreffende het veercomfort mag er best wezen van de speedster (2.2) mag ik zeggen.

gr.
Maikel
Afbeelding
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Heb je hem nog steeds niet gekocht?! :lol:

Prijs/prestatieverhouding is goed en ziet er super uit. 8)

Op mijn lijstje met gereden auto's staan: Lotus Elise/Elan '60/Elan'90, Morgan Aero8, TVR Griffith 500, Ferrari 348, Donkervoort S8 (225pk), PGO Speedster II, etc.
Iets minder spannend: MX-5, MGtf/B, Smart Roadster, Audi TT Roadster, etc.
En nog een berg snelle sedans, stations en HB's.

Kopen dus, succes met zoeken.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Echte sportauto's heb ik nooit gereden totdat ik de speedster had. Heb tot nu toe gereden:

VW Golf TDI 110pk
Mercedes C270CDI
Toyota Starlet 1.3
Speedster 2.2

De leukste auto's zijn de laatste twee. De aller slechtste de mercedes. Wat ik zelf heb gemerkt waar ik naar opzoek was is een auto waarbij je echt aan het rijden bent. Ik vind dus zelf de starlet veel leuker om te rijden dan de mercedes. Bij de mercedes is alles super gefilterd, je voelt weinig van wat de auto doet. Dat heb je bij de starlet niet.

Nu ben ik sinds de introductie van de originele elise al helemaal gek van dat ding. Het hele concept vind ik gewoon geweldig. Wenig gewicht en een normale motor in combinatie met een SUPER stijf chassis. Na er een keer een gehuurd te hebben met Arno waren we beiden verkocht :)
Uiteindelijk had ik niet de centjes om een Elise te kopen. Maar toen de speedster zo goedkoop begon te worden heb ik die uiteindelijk gekocht. En geen moment spijt van gehad :)

Overigens wist ik van te voren wel goed dat de auto vergeleken met andere auto's weinig comfort heeft, maar dat is dus iets wat me absoluut niet interesseert. Wat ik leuk vind is het pure rijden. En het feit dat het gewoon auto's zijn met karakter. Er zijn veel dingen die helemaal niet optimaal zijn of die niet handig werken. Dat geeft je de mogelijkheid (omdat de auto ook zo simpel is) hem aan te passen aan je eigen ideeen.

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Dutch Boy
Actief lid
Contacteer:

wat is er beter?

Bericht door Dutch Boy »

Beste groenteboer,
Over de jaren heb ik al van alles gereden (zowel voor mijn gezin als voor mezelf :lol: ) maar dan vooral GM producten (dat aantal zal ook wel met de leeftijd te maken hebben :shock: ) maar, net als Mark, de Elise heb ik altijd als een 'begerenswaardig' ex. beschouwd. Wat me er van weerhield was het feit dat het geen GM product was en de prijs (tenslotte heb ik zoiets als de Speedy er toch maar bij; ik rijd 'm zakelijk maar het blijft een hobby).
Toen de eerste berichten over de Speedy doorsijpelden was ik al 'verkocht'. Omdat het bij de introductie nog onzeker was of er ook een T zou komen, kocht ik een 2.2 (nb: ik ruilde een Toyota MR 2, vorig model, in; hoezo GM? Overigens ook een hele prettige auto met hetzelfde concept maar een minder goede gewicht / pk verhouding). De 2.2, ook prima dat niet, heb ik toch (& net op tijd :lol: ) ingeruild tegen een T.
Mijn T is nog steeds 'standaard', ondertussen ben ik al vanalles tegenkomen op de weg (behoudens een GT3) en niets houdt me bij (maar dat kan ook aan de bestuurder liggen :? ), zeker niet bij het door-accelereren.
En dan de prijs: tuurlijk het is een uitgave bij de aanschaf maar de basis en het onderhoud is 'des GM's', dus wat weerhoudt je?
Succes :!:
Martin
Mega lid

Bericht door Martin »

Echt echt gewoon kopen je krijgt er geen spijt van, de reacktie's die je krijgt super positief. :D :D
Mijn ervaring tot nu toe wat betreft de scheuren is bij mij ook na de garantie keurig opgelost terwijl ik de speedy niet eens bij een opel dealer
gekocht heb, net zoals de lampen.

KOPEN KOPEN. :) :)

Gr, 8) Martin
groenteboer
Lid

Is deze onlangs toegevoegde review trouwens van een van jullie hier? 8)

http://www.autoweek.nl/myreviewdata.php ... =Speedster
Pug106 Rallye 1.6
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Speedster kopen, ja of neen?

Bericht door Pipo »

@ Groenteboer:
Ik zag de speedster voor het eerst bij zijn introductie in de Antwerpse haven. General Motors had een heuse trein op rondreis gestuurd voor de voorstelling van hun nieuwe producten. Eén wagon had een plexiglazen wand, en daarachter stond een knalgele Speedster. Mijn hart begon te bonzen, en ik wist: dat is het! Het was pure liefde op het eerste zicht. En ook liefdesverdriet, want ik dacht: dat gaat weer zo'n superwagen zijn voor de superrijken!
Toen ik dan later de prijs onder ogen kreeg, dacht ik dat ik droomde! En heb toen mijn droom in werkelijkheid omgezet. Nu, een goed jaar later, is die liefde er nog steeds ondanks alle ergernissen die mijn Speedster mij al bezorgd heeft. Ik word depri als ik enkele weken door slecht weer niet achter het stuur heb kunnen zitten.

Waar ik naar toe wil is het volgende. Het valt me op jij teveel nadenkt over de aankoop. De Speedster is een auto die je met je hart moet kopen, niet met je verstand! Want in dat laatste geval laat je hem beter staan en koop je een bv Porsche. Je zult niet de helft rijplezier er aan hebben, maar je zult je steeds kunnen voorhouden dat je de verstandigste keuze gemaakt hebt. Het is gaan voor passie of rede!

Pipo
A thing of beauty is a joy forever!
Martin
Mega lid

Bericht door Martin »

Niks meer aan toe te voegen.

Gr, 8) Martin
groenteboer
Lid

HAHA ja is ook zo hoor, tis een autootje voor het gevoel he. Niet omdat ie nou zo'n heerlijke toerwagen is, om mee op vakantie te gaan in Spanje. Dat begrijp ik ook wel. Jij hebt waarschijnlijk makkelijk praten met de beschikking over een garage en een lengte hebt van onder de 1,90!

Maar wat het in mijn geval dus is is dat ik er niet in KAN rijden, en daarnaast is het opzich ook wel doodzonde zo'n auto buiten te laten staan, ik heb nu extra gezien waarom. De roosters boven motor en koeling zijn helemaal open, dus alles valt zo naar binnen!
Ik dacht dat dat misschien anders geregeld was, zat al te twijfelen of het wat zou zijn voor buiten, moet opzich ook wel kunnen misschien. Maar als er niet in te rijden valt houdt het gewoon op he.
Ik ben opzoek naar een auto die apart en snel is. Niet 13 in een dozijn,.. Speedster leek mij helemaal het einde wat dat betreft. Echt een droomauto, en dat blijft het. Eeuwig jammer dat ik er dus nooit een zal gaan kopen, of ik moet echt het stuur hoger laten zetten of wat ook, hele auto aan laten passen. Maar mij kennende zou ik zoiets niezo gauw aan gaan beginnen.
Ik ben dus toch wel gedwongen verder te kijken. Maar ben jalours op jullie garage en kortere lichamen -bezitters! :wink: Moet gruwelijk zijn zo'n voiture te bezitten!
Pug106 Rallye 1.6
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Zoals ik al eerder zei, pas ik er met mijn 1.94m prima in, alhoewel ik met mijn hoofd maar 2cm van het dak afzit :wink: .
Ik heb waarschijnlijk een wat langer bovenlichaam en wat kortere benen. Mijn stoel staat nog 2 klikjes naar voren en mijn rechterbeen zit helemaal niet in de weg om te schakelen. Met de stoel in de achterste stand gaan mijn knieen zelfs helemaal on het stuur door!
Ik heb gewoon iets meer mazzel met mijn lichaamsverhoudingen :wink:
Jammer dat de speedster het niet gaat worden, maar hou ons op de hoogte van je volgende keuze!
Wat dacht je van een Honda S2000??

gr.
Maikel
Afbeelding
groenteboer
Lid

Maik schreef: Wat dacht je van een Honda S2000??

gr.
Maikel
Hehe, jij hebt smaak zie ik. 8)
Ja die had ik voor de Speedster nog in gedachte. Wel een tantje duurder weer. Vooral in verzekering en wegenbelasting. Verbruik ook,... eigenlijk alles wel. 2e hands (zeg 4 jaar oud) zit je ook nog tegen de 30 mille qua aanschaf...
Tevens las ik in een topic dat iemand hem nogal beroerd vond sturen. Je schijnt ermee nogal snel achterstevoren te staan enzo, nogal listig karretje. Dat zul je over de Speedster minder snel lezen ;) daar heb ik echt nog nix negatiefs over gelezen qua weggedrag/wegligging.

Tjah, echt beroerd zal ie heus niet zijn want heb ook genoeg filmpjes gezien waar hij toch flink over het circuit werd gejaagd tegen andere snelle bakken en er best netjes vanaf kwam.
Maar zo'n s2000 zal zeker een stukkie extremere ervaring zijn dan een z3-tje,... of je moet minimaal voor een z3 2.8 gaan ofzo. Origineler is ie in ieder geval zeker die Honda in vergelijk tot de BWM.

Zucht, het blijft moeilijk. Bedenk ook, ik heb nog maar 2,5 jaar schadevrij (precies evenlang als ik mijn rijbewijs heb :wink: ), dus verzekering loopt al gauw aardig op bij hogere nieuwprijs vd auto. :cry:
Bij de Speedster zat er bv 400 euro/jr verschil in tussen een bouwjaar 2003 (en dus nieuwprijs +/-44000) en een bouwjaar 2004 (nwprijs +/-31500). Als je een s2000 vergelijkt met de Speedster, verbruik waarschijnlijk GESCHAT 1:13 (Speedy, met mijn rijgedrag red ik dat volgens mij zeker) tegen 1:10 (s2000), wegenbelasting 2x zo duur bij de Honda, verzekering zeg 400-500 euro duurder,... alles bij elkaar loopt het toch aardig op. En ipv (bijna) nieuw koop je dan eentje van 4 jaar oud met 50,000 km bijvoorbeeld.

Nougoed, ik denk er nog even overna allemaal... :roll:
Pug106 Rallye 1.6
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik rij (vind ik) "normaal" met mijn speedster, en ik haal 8.58L/100km sinds ik hem heb. Varieert beetje per tank wat ik haal, van 7.5 (beste) tot 21.7 (trackday :) ) Wellicht dat 1:13 beetje optimistisch is..

Mark
C30-94@0.55bar
groenteboer
Lid

Ik rij vaak als een bejaarde (wel eentje met een slok op), op de paar keer even een paar seconden flink doortrappen, en gemiddeld EEN (of 2) stoplichtsprintje per rit na. Ik rem ook uitermate weinig, bij stoplichten lekker rustig laten uitrollen enzo, des te groter de kans dat je in zijn 2 nog door kan rijden als ie weer op groen gaat. Beetje nadenken tijdens het rijden en niet dat stomme gerem enzo. Volgens mij doe ik zo 20 jaar met een setje remschijven. :P
Verbruik bv 1:14,5 in de winter en 1:15,5 in de zomer gemiddeld met de Rallye. Waar anderen er 1:11 of 12 mee rijden en beweren normaal te rijden. Fabrieksopgave ook iets van 1:12. Zelfs met me vorige autovoiture (gejat door een stel ratten na inbraak huis), 306cabrio met 8 klepper 2 liter, deed ik 1:13.
En ik hou elke tankbeurt weer het verbuik bij, nu al een keer of, doe es een gooi, 60 ofzo, een meting verricht.
Geef mij een Speedster en ik rij er 1:13 mee (als het geen 13,5 is!!) ! :P jammer alleen dat we dat nooit echt zullen weten :roll:
Pug106 Rallye 1.6
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Denk dat onze rijstijl vergelijkbaar is. Ik rij de auto elke dag voor woon-werk en dat laat niet echt snel werk toe. Kan ook goed merken dat als ik een plezier ritje maak dat het verbruik merkbaar hoger is :)

Getal wat ik quote is over het hele leven van de auto tot nu toe. Gegevens zijn opgenomen bij elke tankbeurt (71 stuks) met de volgende gegevens:

gereden: 19063km
totaal brandstof getanked: 1636.08L
verbruik: 8.58L/100km
Leeftijd: 226 dagen
Gemiddeld km's/dag: 84.35

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie