D.I.Y. 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Arno, bedankt voor de info.
Ik laat de boel de boel en ga even rekenen wat mn restrictor moet worden.
Ik laat de boel de boel en ga even rekenen wat mn restrictor moet worden.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
OK...
Na 4 jaar vanavond een dikke laag stof van de speedster geblazen.
Plan is ondertussen gewijzigd:
In UK gaat een toko een turbo op maat maken voor mij. Een hybride T25 turbo met billet 60mm compressorwiel en dan mn T25G compressorhuis uitfrezen en er op zetten. Dan heb ik dus qua pasvorm dezelfde turbo met dezelfde spool (of nog iets beter door lichter comp.wiel) maar met meer flow (max.330pk).
Ik wil ca. 280pk op een lage druk hebben. Kan mn oem koppeling ook blijven zitten.
Ander verbeterpunt: olieafvoer turbo in de carterpan ipv het blok zodat er beduidend meer ruimte is. Wordt in de USA gedaan op de Slingshot kits. Heb even uit zitten meten en max.oliepeil zit 3 cm onder de rand van de pan, dus nog steeds vrije leegloop.
Denk dat ik de 470cc vxr injectoren wel ga vervangen voor de siemens 630cc's ivm beter sproeipatroon. Zouden ca. 65% dc moeten doen met 280pk.
"Maar Daan.... en de rest van je verzameling spullen?
Ik wil na 4 jaar gewoon rijden. De rest zie ik wel.
We houden je op de hoogte. Zou in een week of 3 wel geregeld moeten zijn.
Na 4 jaar vanavond een dikke laag stof van de speedster geblazen.
Plan is ondertussen gewijzigd:
In UK gaat een toko een turbo op maat maken voor mij. Een hybride T25 turbo met billet 60mm compressorwiel en dan mn T25G compressorhuis uitfrezen en er op zetten. Dan heb ik dus qua pasvorm dezelfde turbo met dezelfde spool (of nog iets beter door lichter comp.wiel) maar met meer flow (max.330pk).
Ik wil ca. 280pk op een lage druk hebben. Kan mn oem koppeling ook blijven zitten.
Ander verbeterpunt: olieafvoer turbo in de carterpan ipv het blok zodat er beduidend meer ruimte is. Wordt in de USA gedaan op de Slingshot kits. Heb even uit zitten meten en max.oliepeil zit 3 cm onder de rand van de pan, dus nog steeds vrije leegloop.
Denk dat ik de 470cc vxr injectoren wel ga vervangen voor de siemens 630cc's ivm beter sproeipatroon. Zouden ca. 65% dc moeten doen met 280pk.
"Maar Daan.... en de rest van je verzameling spullen?
Ik wil na 4 jaar gewoon rijden. De rest zie ik wel.
We houden je op de hoogte. Zou in een week of 3 wel geregeld moeten zijn.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Eind zomer rijden, feestje
Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
- Daan
Ja dat is het idee.... nu nog zon haha.
Zat trouwens nog wat te googlen. Die 283pk faal van de drijfstangen was blijkbaar bij 4400rpm = 458nm koppel.
De grens zou dan ca.450nm zijn. Zolang je hieronder zit moet het kunnen. 350nm bij 6500rpm = 320pk.
Vraag mij af of men dit beseft heeft of dat men jarenlang 283 als (piek) grens heeft gehanteerd. Zit een verschil in waar of het vermogen zich op de curve bevindt
Zat trouwens nog wat te googlen. Die 283pk faal van de drijfstangen was blijkbaar bij 4400rpm = 458nm koppel.
De grens zou dan ca.450nm zijn. Zolang je hieronder zit moet het kunnen. 350nm bij 6500rpm = 320pk.
Vraag mij af of men dit beseft heeft of dat men jarenlang 283 als (piek) grens heeft gehanteerd. Zit een verschil in waar of het vermogen zich op de curve bevindt

Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Contacteer:
Ongetwijfeld.. Het uiteindelijk is geen PK's die dingen stuk maakt, maar Nm's (en BMEP).. Dat geldt voor zowel motoren als versnellingsbakken en aandrijfsystemen.Daan schreef: 16 jul 2024 9:52 Vraag mij af of men dit beseft heeft of dat men jarenlang 283 als (piek) grens heeft gehanteerd. Zit een verschil in waar of het vermogen zich op de curve bevindt![]()
Alleen is het aanhouden van zo'n simpele 'PK' grens wel automatisch in de meeste gevallen ook de Nm limiet wel veilig omdat veel mensen nu eenmaal tunen/upgraden naar onderdelen die vaak later meer koppel en PK's gaan maken in plaats van juist naar onder en veel PK's ontstaan nu eenmaal uit een beetje koppel maken bij veel toeren.
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal veel genuanceerder en zijn de grenzen van blok, bak en zo veel meer te vinden in de combi van koppel en toeren, waarbij 'nette' tuning dus nog meer er veilig uit kan halen dan wat de een-dimensionele 'PK' grens lijkt aan te geven.
Probleem is dat veel professionele 'tuners' nogal botte-bijl werken en dus de subtiliteit daarin missen.
Maar.. Da's op zich ook niet vreemd, want de klant wil vaak ook wer niet een paar dagen a paar honderd euro per uur betalen op een rollenbank voor een 'betere' afregeling die in de kroeg niet 'meer PKs' te vertellen geeft

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Daan
Vandaag bericht gekregen dat de turbo gereed is:
Mijn oude Garrett T25g turbo met nieuw billet 60mm compressorwiel en een uitgefreesd compressorhuis en voorzien van nieuwe lagers etc.

Van de week mn manifold lassen en de flens opnieuw vlakken.
In principe kan de uitlaatkant weer opgebouwd worden. Dan nog de olieafvoer naar de carterpan maken.

Mijn oude Garrett T25g turbo met nieuw billet 60mm compressorwiel en een uitgefreesd compressorhuis en voorzien van nieuwe lagers etc.

Van de week mn manifold lassen en de flens opnieuw vlakken.
In principe kan de uitlaatkant weer opgebouwd worden. Dan nog de olieafvoer naar de carterpan maken.

Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
Na 4 jaar de auto gestart....
Liep echt bedondert en kon amper draaiend gehouden worden...
Sh#t, even nadenken dan. Nog snel een log kunnen maken.
AFR was tegen de 22 dus duidelijk niet goed.
Bleek een fout in mn calculatie gemaakt te hebben voor mn 630cc injectoren. 30% er bij en hij liep weer prima. Moet nog verder tweaken want afr is nog wat arm, maar morgen weer een dag.
Hij doet het weer na 4 jaar...
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/vid ... a17cdb.mp4
Liep echt bedondert en kon amper draaiend gehouden worden...
Sh#t, even nadenken dan. Nog snel een log kunnen maken.
AFR was tegen de 22 dus duidelijk niet goed.
Bleek een fout in mn calculatie gemaakt te hebben voor mn 630cc injectoren. 30% er bij en hij liep weer prima. Moet nog verder tweaken want afr is nog wat arm, maar morgen weer een dag.
Hij doet het weer na 4 jaar...

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/vid ... a17cdb.mp4
Opel Speedster 2.2 Turbo
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Mooi, blij dat het er eindelijk van gekomen is. Mooie setup ook
30/08/14 meet and greet.
- Daan
Zo..na 4 jaar even met de hoge druk spuit er op.
Woensdag apk en uitlijnen. Ben benieuwd. Dan nog de ecu verder bijwerken en dan met nieuwe sloffen naar madeno racing om em verder af te stellen qua onderstel.
Eerst nog een rammel wegwerken, volgens mij raakt een slangklem het chassis
Tis iig weer heerlijk om ff te rijden met die badkuip!

Woensdag apk en uitlijnen. Ben benieuwd. Dan nog de ecu verder bijwerken en dan met nieuwe sloffen naar madeno racing om em verder af te stellen qua onderstel.
Eerst nog een rammel wegwerken, volgens mij raakt een slangklem het chassis

Tis iig weer heerlijk om ff te rijden met die badkuip!

Opel Speedster 2.2 Turbo
mooi zeg
, hoe rijd hij verder?

- S. Gonzales
Succes Daan, en doe svp de hartelijke groeten aan Leo. Geniet van een sterk bakkie!Daan schreef: 15 sep 2024 13:31 Zo..na 4 jaar even met de hoge druk spuit er op.

A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Daan
...en fluitend door de keuring.
Uitlijnen had de beste man zich qua tijd wat op verkeken, dus dat doen we nog een keer over. Sporing afgesteld, rijdt voor nu iig ok.
Bedoeling is een 340r road geo met iets meer camber op de voorkant -1 ipv -0.5). Achter wordt -2.2.
Dan mn oude Federal rsr's (2013) wisselen voor r888r's.
Op zich jammer, haartjes staan er nog op
Uitlijnen had de beste man zich qua tijd wat op verkeken, dus dat doen we nog een keer over. Sporing afgesteld, rijdt voor nu iig ok.
Bedoeling is een 340r road geo met iets meer camber op de voorkant -1 ipv -0.5). Achter wordt -2.2.
Dan mn oude Federal rsr's (2013) wisselen voor r888r's.
Op zich jammer, haartjes staan er nog op

Opel Speedster 2.2 Turbo