D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
stevieturbo
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2024 8:40

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door stevieturbo »

Daan schreef: 28 aug 2020 10:32 Ik wil geen dampen/olie/smeer in mijn inlaatmanifold.
Deze worden straks geventileerd naar mijn inlaattraject via een catchcan om de smerigheid af te vangen. Was ook op mn oude systeem zo, alleen nu is ie echt dicht.

Nog een update: Uitlaatspruitstuk van een Mitsubishi EVO 5 zou ook moeten passen op de ecotec:

Afbeelding
SR20 port spacing is almost identical to the GM engine

My B207 seems to run about 2.2 bar at my idle ( 1000rpm ) and a max of around 5 bar. 10/60 competition oil

Std oil drain is a decent location, no issues with space. Mamba Tek sell a decent quality oil drain fitting for it too which can be adapted.

With a little work, they can fit. ( not final pic ). It is very close to the stat housing on the Z22. The B207 seems to have a little more clearance

Met een beetje werk passen ze. (niet de laatste foto). Het zit heel dicht bij de stat-behuizing op de Z22. De B207 lijkt iets meer speling te hebben

Afbeelding

Google translate, sorry I speak English

SR20 poortafstand is bijna identiek aan de GM-motor

Mijn B207 lijkt ongeveer 2,2 bar te draaien bij mijn stationair toerental (1000 tpm) en maximaal ongeveer 5 bar. 10/60 competitie-olie

Standaard olieaftappunt is een goede locatie, geen problemen met ruimte. Mamba Tek verkoopt ook een goede kwaliteit olieaftapfitting die kan worden aangepast.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1069
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Weer wat gespeeld met de Speedster:

Afbeelding

229pk op 0.46 bar druk en wellicht nog wat spelen met de timing.
Had ik echter geen tijd voor want ik kwam er achter dat de solonoid van de electronische boostcontroller fubar is.
... en dat mn oliereturn van mn turbo nog steeds wat lekt. Dat lijkt ook een never ending story :bag:

Maargoed, als het goed is komen er van de week allerlei mooie AN10 fittingen en braided lines binnen om zo een afvoer te maken op mn oliepan.
Heb er gelukkig nog 2 liggen dus we kunnen wat gaan experimenteren.

Nu nog even bekijken of ik nog een andere ebc wil of dat ik gewoon mn wastegateveer vervang voor een 10psi veer (0.7 bar) en dat ik het zo laat.
Eigenlijk is het fun zat zo op B-wegen

Dus to do:

Olieafvoer/pan lassen en maken
Boostcontroller
R888r's er op
Uitlijnen

Afhankelijk van de uitkomst qua iat's op 0.7 bar wellicht nog waterinjectie, maar dat zien we later wel.
Eerst de basics af hebben.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door the-duke »

Mooi om te volgen!

Op 0,7 bar zou je in jouw geval theoretisch op 266 pk uitkomen, dan lijkt het me dat je nog geen iat-probleem zou moeten hebben, mits de uitlaatkant van de turbo niet aan de krappe kant is.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1069
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Als ik gewoon lekker aan het rijden ben, blijven de iat's rond de 45-50C hangen, ook met flink gassen. Zolang er flow is lijkt het op zich idd mee te vallen.

Ik merk dat met het mappen je veel stilstaat om zaken aan te passen en dat de temps dan richting 65-70C gaan. Ik moet ca. 5 min rijden om ze weer naar de 50C te krijgen.

Voor het mappen wat vervelend omdat er vanaf 68C fuelcorrectie optreedt en je dus geen zuivere waardes kan meten voor je fueltabel.

Toen al eens getest dat de zwarte roosters al ca. 10-12C scheelde geloof ik, en ik denk dat een (turbo) oor er op nog meer zal bijdragen. Dat ga ik dus bekijken en dan zien wat de iat's doen.

Voordeel van deze (onze) setup is dat we minder boost draaien dan de oem turbojongens.

@Duke, rij jij nog wel eens in de buurt?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door the-duke »

@Duke, rij jij nog wel eens in de buurt?
Zeldzaam helaas. Vooral naar de garage/APK en taxateur :(
Heb nu altijd druktes met mooi weer en dat matched niet echt met de Speedster hobby..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie