D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
stevieturbo
Nieuw lid

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door stevieturbo »

Daan schreef: 28 aug 2020 10:32 Ik wil geen dampen/olie/smeer in mijn inlaatmanifold.
Deze worden straks geventileerd naar mijn inlaattraject via een catchcan om de smerigheid af te vangen. Was ook op mn oude systeem zo, alleen nu is ie echt dicht.

Nog een update: Uitlaatspruitstuk van een Mitsubishi EVO 5 zou ook moeten passen op de ecotec:

Afbeelding
SR20 port spacing is almost identical to the GM engine

My B207 seems to run about 2.2 bar at my idle ( 1000rpm ) and a max of around 5 bar. 10/60 competition oil

Std oil drain is a decent location, no issues with space. Mamba Tek sell a decent quality oil drain fitting for it too which can be adapted.

With a little work, they can fit. ( not final pic ). It is very close to the stat housing on the Z22. The B207 seems to have a little more clearance

Met een beetje werk passen ze. (niet de laatste foto). Het zit heel dicht bij de stat-behuizing op de Z22. De B207 lijkt iets meer speling te hebben

Afbeelding

Google translate, sorry I speak English

SR20 poortafstand is bijna identiek aan de GM-motor

Mijn B207 lijkt ongeveer 2,2 bar te draaien bij mijn stationair toerental (1000 tpm) en maximaal ongeveer 5 bar. 10/60 competitie-olie

Standaard olieaftappunt is een goede locatie, geen problemen met ruimte. Mamba Tek verkoopt ook een goede kwaliteit olieaftapfitting die kan worden aangepast.
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Daan »

Weer wat gespeeld met de Speedster:

Afbeelding

229pk op 0.46 bar druk en wellicht nog wat spelen met de timing.
Had ik echter geen tijd voor want ik kwam er achter dat de solonoid van de electronische boostcontroller fubar is.
... en dat mn oliereturn van mn turbo nog steeds wat lekt. Dat lijkt ook een never ending story :bag:

Maargoed, als het goed is komen er van de week allerlei mooie AN10 fittingen en braided lines binnen om zo een afvoer te maken op mn oliepan.
Heb er gelukkig nog 2 liggen dus we kunnen wat gaan experimenteren.

Nu nog even bekijken of ik nog een andere ebc wil of dat ik gewoon mn wastegateveer vervang voor een 10psi veer (0.7 bar) en dat ik het zo laat.
Eigenlijk is het fun zat zo op B-wegen

Dus to do:

Olieafvoer/pan lassen en maken
Boostcontroller
R888r's er op
Uitlijnen

Afhankelijk van de uitkomst qua iat's op 0.7 bar wellicht nog waterinjectie, maar dat zien we later wel.
Eerst de basics af hebben.
Opel Speedster 2.2 Turbo
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Mooi om te volgen!

Op 0,7 bar zou je in jouw geval theoretisch op 266 pk uitkomen, dan lijkt het me dat je nog geen iat-probleem zou moeten hebben, mits de uitlaatkant van de turbo niet aan de krappe kant is.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Daan

Bericht door Daan »

Als ik gewoon lekker aan het rijden ben, blijven de iat's rond de 45-50C hangen, ook met flink gassen. Zolang er flow is lijkt het op zich idd mee te vallen.

Ik merk dat met het mappen je veel stilstaat om zaken aan te passen en dat de temps dan richting 65-70C gaan. Ik moet ca. 5 min rijden om ze weer naar de 50C te krijgen.

Voor het mappen wat vervelend omdat er vanaf 68C fuelcorrectie optreedt en je dus geen zuivere waardes kan meten voor je fueltabel.

Toen al eens getest dat de zwarte roosters al ca. 10-12C scheelde geloof ik, en ik denk dat een (turbo) oor er op nog meer zal bijdragen. Dat ga ik dus bekijken en dan zien wat de iat's doen.

Voordeel van deze (onze) setup is dat we minder boost draaien dan de oem turbojongens.

@Duke, rij jij nog wel eens in de buurt?
Opel Speedster 2.2 Turbo
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

@Duke, rij jij nog wel eens in de buurt?
Zeldzaam helaas. Vooral naar de garage/APK en taxateur :(
Heb nu altijd druktes met mooi weer en dat matched niet echt met de Speedster hobby..

Gr,
The Duke
Daan

Bericht door Daan »

Weer wat gedaan in de tussentijd.

Had last van een olielekkage en na wat speurwerk kwamen we er achter dat mn vers gereviseerde turbo de olie op de verkeerde manier afvoerde:
Afbeelding

Even kleine dilemma. Terugsturen naar de UK kost een paar weken en ondertussen moest de Speedster van de brug af..
Oplossing lag voorhanden:
Afbeelding
Ik had natuurlijk nog een hagelnieuwe Garrett GT2860RS liggen.

Punt was wel dat we de hele boel moesten ombouwen: Uitlaat opnieuw pas maken, intercoolertraject opnieuw maken, leidingwerk etc.
Dus met mn maat ouderwets 2 dagen doorgehaald...

Afbeelding
Die witte is mn maat's Nissan 200SX (S13) met RB26DETT met ca. 650pk op 1110 kg.

Clam er af, alles weg gehaald en 4 uur verder:
Afbeelding

Passen en meten
Afbeelding

Ken allemaal net, maar iig geen IC-buizen meer tegen de uitlaat aan
Afbeelding

Voordeel van deze aangepaste setup is, dat hij nu dus ook 1-op-1 past met de B207 die ik hier nog nieuw heb liggen.
Mocht dit blok gaan, dan kan de B207 er zo in.

Het is een iets grotere turbo dan dat er op zat, dus moest er weer opnieuw wat ingeleerd worden.
Heb de wastegate op 0.45 bar staan: 285 pk en 323Nm. Finetuning is nog nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je aan de grafiek kan zien is er sprake van boostcreep vanaf ca. 5000rpm. Er komt dus meer uitlaatgas vrij dan door de turbo tijdig afgevoerd kan worden waardoor er meer boost ontstaat. Van de week de wastegate controleren (kijken of de klep fysiek ook 100% open kan). Rev limit terug gezet op 6400rpm.

Op zich geen man over boord aangezien de boost beperkt blijft tot ca. 0,85 bar en het vermogen ook binnen de perken blijft van het blok/koppeling. Rijd ook best leuk eigenlijk, altijd maar harder.
Als de wastegate goed werkt ga ik nog wat aanpassen qua timing om te kijken of ik de uitlaattemps wat kan laten zakken (minder warm is minder volume is minder restrictie). Wil ook nog even kijken of ik de boost wat omhoog kan doen naar ca. 0,6 bar voor meer vermogen onderin, maar even vinger aan de pols wat dat doet qua creep.

Rij ondertussen ook zonder bodemplaten. Heb het idee dat de boel aardig koel blijft hierdoor. IAT's blijven ook redelijk binnen de perken (~40C).
Denk dat ik Tibby zn idee over ga nemen om de grote bodemplaat te halveren. Wat meer bescherming van het motorruim, maar toch afvoer van hete lucht. Had nog een Jimsan diffusor bij Joe (Max88) besteld, maar die gast is een ramp :bag: . Die mocht em houden van mij, rij wel zonder.

Verder gisteren de 13 jaar oude RSR's vervangen voor verse Toyo R888R's in 205/40/17 en 235/40/17 en gelijk een nieuwe geo gedaan.
Voor: 0,8 graad camber en 0.2 mm uitspoor
Achter: 2,0 graad camber en 0,15mm toespoor

Afbeelding

... wat rijd dat ding weer lekker (geo was all over the place...)

Verder mn oude radio uit 2013 vervangen voor een Ali android versie zodat ik eindelijk mn muziek kan streamen en ook mn ecu kan monitoren (iat's, boost en kvs temp). Moet nog even een BT dongel fixen. dat ali ding was tevens 129gr lichter dan mn oude radio. Ook belangrijk.

Ga nog Eltech oren op de Speedster zetten. Heb nu alle roosters er af gehaald, maar het openstaande gat is niet heel netjes vind ik.

Binnenkort een trekhaak onder mn Mazda CX5 zodat de speedster op een trailer kan en we met heel de vriendenclub in augustus naar de Ring kunnen. Rijdt toch fijner als je weet dat je altijd thuiskomt. Ben benieuwd!
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
captain slow
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Heb in mijn bodemplaat roosters gemaakt voor de extra koeling.
De foto's staan vast nog ergens op het forum, anders zoek ik ze voor je op!

Gr,
The Duke
matzwart
Actief lid

Bericht door matzwart »

mooi projekt man :thumbup:
kun je wat meer vertellen over die radio? pakt hij de ecu info vanaf de obd ?

als je mischien een extra naca duct in je onderplaat zou willen maken heb ik er nog wel 1 liggen.

mooie werkplaats waar je in sleuteld ook :thumbsup:
Daan

Bericht door Daan »

Die BT verbinding ben ik mee bezig. Had een BT dongle voor mn OBD maar die werkte niet (tig jaar oud...) dus even een nieuwe bestellen.
Bedoeling is om de OBD via BT te koppelen aan de radio (Torque app) en dan muziek van mn mobiel bedraad naar mn radio. Je kan geen twee BT stromen koppelen namelijk (denk ik...)
Opel Speedster 2.2 Turbo
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

DIt was de link met foto's trouwens:
https://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?t=3920

Gr,
The Duke
Plaats reactie