het probleem was
Nog een vraagje ?
Natuurlijkchassis en wielophanging.
Maar de rest waar laten zij dat maken?
Maar de rest waar laten zij dat maken?
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
YvoTuk schreef: Het enige Opel aan het ding is de motor en het logo, voor de rest is het een Lotus.
Maar als je de "Lotus only" delen van de Speedster afneemt hou je verdomd weinig over! (chassis, wielophanging, wielen, carosserie, ruiten, stoelen etc. etc.)
Yvo, hier moet ik je toch tegenspreken

De Speedster en de Lotus hebben slechts 6 % van de onderdelen volledig gemeen. Hieronder vallen ondermeer de verwarmer, ruitenwisser, wielophanging, chassis, deelwijs interieur, ... .
En persoonlijk vind ik die Lotus badge alles behalve een referentie. Met zowat alles dat door Lotus afgewerkt en gemonteerd is heb je problemen. En "beperkte series" of "handarbeid" zijn geen excuus daarvoor. (hooguit voor de prijs) Verregaande onverschilligheid en onkundigheid zijn hier meer van toepassing. Het is geen wonder dat ze iedere keer failliet gaan en door andere autoconstructeurs weer uit de put moeten geholpen worden. (Ik ga geen lijst opnoemen van al die problemen, ze zijn alom gekend en gevreesd)
En wat je vermelde 'Lotus only' delen betreft; al die delen worden door externe firma's gemaakt. Het is gewoon technologie die ze gekocht hebben. Qua ontwikkeling geef ik ze nog wat krediet betreffende het chassis en de wielophanging. Maar alhoewel die haar werk goed doet, laat de afwerking alweer zwaar te wensen over. Roest, kogelpunten en bevestigingsbouten die afbreken ... ! Om te huilen.
Als autofanaat en technieker vind ik de ziel en concept achter Lotus schitterend, maar hun idee van het afgewerkt produkt ervan hangt met haken en ogen aan elkaar

A thing of beauty is a joy forever!
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
Pipo, ik denk dat je de genoemde problemen bij iedere kleine autofabrikant voorkomen. Door de strenge eisen mbt veiligheid zijn er enorm hoge ontwikkelingskosten ontstaan dus lijkt het mij logisch dat ze bepaalde zaken elders inkopen. Tijdens mijn fabrieksbezoek in 2001 is mij duidelijk geworden dat er een hoop onderdelen elders vandaan komen en voorzien worden van een Lotus logo. Daar is voor mij niets verkeerd aan. Ze kunnen de kosten voor het ontwikkelen van een contactslot beter uitgeven aan ontwikkelen van de wegligging.
Lotus is innovatief en vaak zijn tijd vooruit. Denk maar eens aan het ruggegraadchassis van de Elan, de vlakke bodem van de Lotus F1 voor extra downforse en natuurlijk het chassis van de Elise.
Verder helpt Lotus ook veel fabriekanten met het ontwikkelen van motoren en verbeteren van de wegligging.
Als het allemaal zo slecht zou zijn zou Opel nooit Lotus vragen om een auto voor hen te bouwen (je weet wel, onze Speedster).
Als je denkt dat je met de Elise of de Speedster dezelfde kwaliteit en afwerking hebt zoals bij bv een BMW Z4 dan maak je een denkfout.
Lotus is innovatief en vaak zijn tijd vooruit. Denk maar eens aan het ruggegraadchassis van de Elan, de vlakke bodem van de Lotus F1 voor extra downforse en natuurlijk het chassis van de Elise.
Verder helpt Lotus ook veel fabriekanten met het ontwikkelen van motoren en verbeteren van de wegligging.
Als het allemaal zo slecht zou zijn zou Opel nooit Lotus vragen om een auto voor hen te bouwen (je weet wel, onze Speedster).
Als je denkt dat je met de Elise of de Speedster dezelfde kwaliteit en afwerking hebt zoals bij bv een BMW Z4 dan maak je een denkfout.
Lotus Elise S2
- Marcel
- Contacteer:
Ikzelf vindt dat je wel een verschil ziet mbt de afwerking tussen de Elise en de speedster.......de Elise ziet er absoluut beter afgewerkt uitHendrik-Jan schreef: Als je denkt dat je met de Elise of de Speedster dezelfde kwaliteit en afwerking hebt zoals bij bv een BMW Z4 dan maak je een denkfout.

Misschien alleen een indruk, heb geen ervaring tussen beiden, wie weet komt dat nog

- Pipo
Kwaliteit Speedster
Hendrik-Jan schreef:Pipo, ik denk dat je de genoemde problemen bij iedere kleine autofabrikant voorkomen. Door de strenge eisen mbt veiligheid zijn er enorm hoge ontwikkelingskosten ontstaan dus lijkt het mij logisch dat ze bepaalde zaken elders inkopen. Tijdens mijn fabrieksbezoek in 2001 is mij duidelijk geworden dat er een hoop onderdelen elders vandaan komen en voorzien worden van een Lotus logo. Daar is voor mij niets verkeerd aan. Ze kunnen de kosten voor het ontwikkelen van een contactslot beter uitgeven aan ontwikkelen van de wegligging.
Howhow, ik zeg helemaal niet dat het verkeerd is dat ze zaken extern aankopen! Iedere constructiefirma doet zulks. En ik heb wel degelijk gezegd dat ik de ideeën en concepten van Lotus zeer goed vind! Het is duidelijk dat Lotus veel ervaring en kennis in huis heeft mbt het ontwikkelen van autosporttechniek.
Quote > Als het allemaal zo slecht zou zijn zou Opel nooit Lotus vragen om een auto voor hen te bouwen (je weet wel, onze Speedster). < einde Quote
Ik heb nogal wat contacten bij Opel Belgium, en ik kan je zeggen dat ze alles behalve enthousiast zijn over de samenwerking met Lotus en dat verdere samenwerking voorlopig uitgesloten is. Daarom dat Lotus niets meer te maken heeft met de Speedster-opvolger. Opel heeft aan de Speedster een financiële kater van jewelste aan over gehouden. En daar maken de vele garantieherstellingen een behoorlijk deel van uit.
Quote > Als je denkt dat je met de Elise of de Speedster dezelfde kwaliteit en afwerking hebt zoals bij bv een BMW Z4 dan maak je een denkfout. < einde Quote
En waarom niet? Als je iets met de hand samenbouwt is het volgens jou dus normaal dat je slechte kwaliteit aflevert? Denk je dat bij een BMW Z4 alles met robots wordt gemonteerd?
Ik spuit een carosserie met de hand dus is het normaal dat de verf afbladderd en eer blazen op komen mijnheer

Ik monteer een wielophanging met de hand, dus is het normaal dat de bouten afbreken mijnheer

Ik monteer de lichten met de hand, dus is het normaal dat er water in komt mijnheer

Het is normaal dat mijn motorkap binnen de week al loskomt, dat de kabelbevestiging van mijn motorkap de 2de dag loskomt, dat mijn uitlaatdemper helemaal scheef is gemonteerd, dat mijn deur scheurt, dat mijn drempel barst, dat mijn deurbekledingen barsten, de zetelgeleiders na 4000 km moeten vervangen worden, de darmklemmen van de radiator loskomen, .... mijnheer

WEL, IK VIND DAT NIET NORMAAL

Ik zie helemaal niet in waarom ik als consument bovenstaand geknoei en abominabele afwerking moet accepteren; allemaal omdat de wagen met de hand en in beperkte serie is gebouwd! (En 7000 wagens is al niet zo beperkt meer)
Ideeën mogen dan nog zo geniaal zijn; als de uitwerking niet deugt ben je nog nergens.
Ik heb zelf gedurende jaren classic cars gerestaureerd; van carrosserie tot mechaniek. Dat was ook geen seriewerk, maar ik kan je verzekeren dat de kwaliteit van mijn werk dat van Lotus op vele punten oversteeg!
- Marcel
- Contacteer:
Pipo als je je er zo aan ergert......kijk dan uit naar een andere auto, iedereen die een speedster koopt of wil kopen en zich erin verdiept weet dat hij wat karaktereigenschappen heeft.......soms irritant misschien maar mijn dealer doet in ieder geval zijn best om te kijken of het op te lossen is.
Veel succes met het zoeken naar je kuddedier auto
Veel succes met het zoeken naar je kuddedier auto

Ik kan me wel vinden bij de woorden van pipo.
Als je iets met de hand bouwd verwacht je toch meer kwalliteit en betere afwerking, je kunt namelijk bij dit proces (hand arbeid) continu bij sturen.
En als er toch problemen zijn is het belangrijk dat je dealer cq Opel nederland de problemen op lost, maar ja dat is soms een probleem
.
Gr,
Martin
Als je iets met de hand bouwd verwacht je toch meer kwalliteit en betere afwerking, je kunt namelijk bij dit proces (hand arbeid) continu bij sturen.
En als er toch problemen zijn is het belangrijk dat je dealer cq Opel nederland de problemen op lost, maar ja dat is soms een probleem

Gr,

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Antwoord hierop is denk ik persoonlijk het spanningsveld waar de fabrikant in moet werken met aan de ene kant een bepaald kwaliteits niveau en aan de andere kant een kostprijs.
De bouw van een Elise of Speedster mag maar een x-aantal uur duren om 'm winstgevend te maken. Dan is het 'handgebouwde' aspect een nadeel omdat snel werkende mensen nu eenmaal meer steekjes laten vallen als robots.
Met 'handgebouwd' bedoel ik dan ook dat de onderdelen die geleverd worden helaas ook vaak niet even goed passen en tijdens de montage nog wel eens wat aanpassing behoeven. Toeleveranciers worden ook vaak gekozen op hun snelheid en kostprijs.
Als ze veel meer tijd per auto zouden besteden en de toeleveranciers ook van een hogere kwaliteit kiezen, dan gaat de totaal kwaliteit natuurlijk met sprongen vooruit. Alleen betaal je dan als consument ineens heel erg veel meer voor je auto.
Van deze auto's worden er nog steeds te weinig gemaakt om de produktie echt goed te automatiseren/standaardiseren en om 'hard' te kunnen optreden tegen toeleveranciers als het aankomt op geleverde spullen.
Kijk de Discovery Channel video over de Elise maar eens. Dan zie je dat de inkopers van Lotus vaak zo'n beetje moesten bedelen bij leveranciers of dan maar mindere kwaliteit spullen nemen om de kosten binnen de perken te houden.
Natuurlijk is het normaal een goed in elkaar gezette auto te verwachten, maar helaas is dit voor de miniscuul kleine fabrikantjes (op de schaal van de auto-industrie) zoals Lotus niet zo eenvoudig te realiseren *en* de auto betaalbaar houden.
Ik weet niet hoe bijvoorbeeld de afwerkings kwaliteit van een Donkervoort is. Die zou best eens erg goed kunnen zijn, maar die kosten dan ook een factortje 2 of meer als een Speedster/Elise en zijn technisch een stuk simpeler.
Al met al heb ik erg weinig echte problemen met m'n Elise. Hij is wel gebaat bij regelmatig goed onderhoud en alles zelf regelmatig langslopen, maar aangezien ik de auto erg lang wil houden doe ik dat toch wel. Het zijn gewoon geen 'drive and forget' auto's.
Bye, Arno.
De bouw van een Elise of Speedster mag maar een x-aantal uur duren om 'm winstgevend te maken. Dan is het 'handgebouwde' aspect een nadeel omdat snel werkende mensen nu eenmaal meer steekjes laten vallen als robots.
Met 'handgebouwd' bedoel ik dan ook dat de onderdelen die geleverd worden helaas ook vaak niet even goed passen en tijdens de montage nog wel eens wat aanpassing behoeven. Toeleveranciers worden ook vaak gekozen op hun snelheid en kostprijs.
Als ze veel meer tijd per auto zouden besteden en de toeleveranciers ook van een hogere kwaliteit kiezen, dan gaat de totaal kwaliteit natuurlijk met sprongen vooruit. Alleen betaal je dan als consument ineens heel erg veel meer voor je auto.
Van deze auto's worden er nog steeds te weinig gemaakt om de produktie echt goed te automatiseren/standaardiseren en om 'hard' te kunnen optreden tegen toeleveranciers als het aankomt op geleverde spullen.
Kijk de Discovery Channel video over de Elise maar eens. Dan zie je dat de inkopers van Lotus vaak zo'n beetje moesten bedelen bij leveranciers of dan maar mindere kwaliteit spullen nemen om de kosten binnen de perken te houden.
Natuurlijk is het normaal een goed in elkaar gezette auto te verwachten, maar helaas is dit voor de miniscuul kleine fabrikantjes (op de schaal van de auto-industrie) zoals Lotus niet zo eenvoudig te realiseren *en* de auto betaalbaar houden.
Ik weet niet hoe bijvoorbeeld de afwerkings kwaliteit van een Donkervoort is. Die zou best eens erg goed kunnen zijn, maar die kosten dan ook een factortje 2 of meer als een Speedster/Elise en zijn technisch een stuk simpeler.
Al met al heb ik erg weinig echte problemen met m'n Elise. Hij is wel gebaat bij regelmatig goed onderhoud en alles zelf regelmatig langslopen, maar aangezien ik de auto erg lang wil houden doe ik dat toch wel. Het zijn gewoon geen 'drive and forget' auto's.
Bye, Arno.
- Marcel
- Contacteer:
Het zijn ook geen auto's voor de "normale" rijder denk ik, het zijn liefhebbers auto's en die vinden het meestal niet erg er wat meer aandacht aan te besteden 
Ja en over de prijs.....ze zijn in nederland niet voor niks zo in prijs verlaagd.......en als je dan kijkt wat je hebt voor die € 30.000,- mag je denk ik niet klagen, zo iets exclusiefs voor zo relatief weinig geld.
En kijk naar ferrari, die kosten een godsvermogen en ik geloof dat ze de laatste paar jaar pas kwalitatief goede auto's maken.
En ja het is soms frustrerend....maar dat heb ik ook bij diverse nieuwe auto's gehad, Opel's, Fiat en Audi's

Ja en over de prijs.....ze zijn in nederland niet voor niks zo in prijs verlaagd.......en als je dan kijkt wat je hebt voor die € 30.000,- mag je denk ik niet klagen, zo iets exclusiefs voor zo relatief weinig geld.
En kijk naar ferrari, die kosten een godsvermogen en ik geloof dat ze de laatste paar jaar pas kwalitatief goede auto's maken.
En ja het is soms frustrerend....maar dat heb ik ook bij diverse nieuwe auto's gehad, Opel's, Fiat en Audi's

Pipo, als je je inderdaad zo vreselijk stoort aan jouw auto moet je hem in de aanbieding doen.. ergernis maakt het alleen maar erger.
Let wel, dat Lotus de produktie van delen outsourced is logisch. Wellicht bekend of misschien ook niet, het grootste deel van alle auto produktie wordt uitbesteed aan toeleveranciers. De eindassemblage wordt nog door de fabrikant gedaan, maar een fabrikant wil zo min mogelijk echt fabriceren.
Het probleem tussen Lotus en Opel moet toch vooral bij GM gezocht worden. Vanaf het begin af aan heeft men zich binnen Lotus rotgelachen over de constructie die GM heeft ondertekend. GM kocht nl geen auto's op bestelling, GM heeft Lotus een contract gegeven voor een bepaald aantal auto's per jaar. Dat aantal was nogal >kuch< ruim en werd niet verkocht, dus stonden er in de buurt van Bedford op een bepaald moment weilanden vol met Speedsters/VX220's.
De eindcontrole is ALTIJD in handen geweest van GM. De mensen die in Hethel in de 'lichtstraat' stonden waren op de payroll van GM, niet die van Lotus! Als er dus al gezeur zou zijn over de kwaliteit mag je jezelf afvragen waarom de heren kwaliteits controleurs van GM dat dan niet gevonden hebben. Het is daarom al helemaal hilarisch om iemand te horen zeggen dat de kwaliteit van de Elise's beter zou zijn; daar was nl altijd een veel mildere kwaliteitscontrole
Voor wat bereft de blazen in de panelen zal je dat overigens niet moeten zoeken bij de spuiterij.. Voor zover ik dat begrepen heb zaten de problemen in de panelen (van Franse makelij), niet in het spuitwerk.
Uiteraard zal iemand van Opel Antwerpen direct zeggen dat alles aan Lotus ligt, maar als je als GM zo idioot bent een volumecontract te ondertekenen terwijl je geeneens een behoorlijke marketing strategie voor het model hebt ontwikkeld heb je het ergens niet begrepen.. (Wat zou jij doen als je Lotus zou heten)
Last but not least.. dat 6% componentshare is marketing rubbish, althans... als je accepteert dat we het niet hebben over delen die net in een ander hoekje zijn gebogen/breder zijn/smaller zijn etc. Je zou uiteraard kunnen zeggen dat het een GM chassis is, maar is dat niet een beetje kortzichtig? Uiteindelijk is het een aangepast Elise chassis, net zoals men dat principe overigens voor de Vanquish gebruikt heeft
Het is maar net hoe je het uitlegt!
Kijk.. ik roep niet dat de kwaliteit top is.. de term TADTS is in Engeland buitengewoon bekend (maar wordt minder geaccepteerd dan in het verleden..) maar om nou uitgebreid te gaan zitten vingeren naar Lotus is ook wat overdreven.. GM heeft gewoon geen slimme deal gemaakt!
Let wel, dat Lotus de produktie van delen outsourced is logisch. Wellicht bekend of misschien ook niet, het grootste deel van alle auto produktie wordt uitbesteed aan toeleveranciers. De eindassemblage wordt nog door de fabrikant gedaan, maar een fabrikant wil zo min mogelijk echt fabriceren.
Het probleem tussen Lotus en Opel moet toch vooral bij GM gezocht worden. Vanaf het begin af aan heeft men zich binnen Lotus rotgelachen over de constructie die GM heeft ondertekend. GM kocht nl geen auto's op bestelling, GM heeft Lotus een contract gegeven voor een bepaald aantal auto's per jaar. Dat aantal was nogal >kuch< ruim en werd niet verkocht, dus stonden er in de buurt van Bedford op een bepaald moment weilanden vol met Speedsters/VX220's.

De eindcontrole is ALTIJD in handen geweest van GM. De mensen die in Hethel in de 'lichtstraat' stonden waren op de payroll van GM, niet die van Lotus! Als er dus al gezeur zou zijn over de kwaliteit mag je jezelf afvragen waarom de heren kwaliteits controleurs van GM dat dan niet gevonden hebben. Het is daarom al helemaal hilarisch om iemand te horen zeggen dat de kwaliteit van de Elise's beter zou zijn; daar was nl altijd een veel mildere kwaliteitscontrole

Voor wat bereft de blazen in de panelen zal je dat overigens niet moeten zoeken bij de spuiterij.. Voor zover ik dat begrepen heb zaten de problemen in de panelen (van Franse makelij), niet in het spuitwerk.
Uiteraard zal iemand van Opel Antwerpen direct zeggen dat alles aan Lotus ligt, maar als je als GM zo idioot bent een volumecontract te ondertekenen terwijl je geeneens een behoorlijke marketing strategie voor het model hebt ontwikkeld heb je het ergens niet begrepen.. (Wat zou jij doen als je Lotus zou heten)
Last but not least.. dat 6% componentshare is marketing rubbish, althans... als je accepteert dat we het niet hebben over delen die net in een ander hoekje zijn gebogen/breder zijn/smaller zijn etc. Je zou uiteraard kunnen zeggen dat het een GM chassis is, maar is dat niet een beetje kortzichtig? Uiteindelijk is het een aangepast Elise chassis, net zoals men dat principe overigens voor de Vanquish gebruikt heeft

Kijk.. ik roep niet dat de kwaliteit top is.. de term TADTS is in Engeland buitengewoon bekend (maar wordt minder geaccepteerd dan in het verleden..) maar om nou uitgebreid te gaan zitten vingeren naar Lotus is ook wat overdreven.. GM heeft gewoon geen slimme deal gemaakt!
Helemaal mee eens!Arno schreef: Ik weet niet hoe bijvoorbeeld de afwerkings kwaliteit van een Donkervoort is. Die zou best eens erg goed kunnen zijn, maar die kosten dan ook een factortje 2 of meer als een Speedster/Elise en zijn technisch een stuk simpeler.
Donkervoort ziet er wellicht aan de buitenkant glimmend en mooi uit, maar als je onderhuids kijkt schieten de tranen in je ogen.. Er is er niet één gelijk! Da's handig als je eens een onderdeel nodig hebt!
- Pipo
Marcel boy, dat kuddedier staat ook in mijn garage. Een Opel Astra 17TD. Weinig problemen, alle comfort, verbruikt maar 5lt/100km. Een wagen die ik direkt terug zou kopen, maar waar mijn hart niet warm of koud van wordt.Marcel schreef:Pipo als je je er zo aan ergert......kijk dan uit naar een andere auto, iedereen die een speedster koopt of wil kopen en zich erin verdiept weet dat hij wat karaktereigenschappen heeft....... Veel plezier met het zoeken naar je kuddedier

Erger ik me aan incompetentie? Jawel, dat geef ik eerlijk toe. Het zal wel iets te maken hebben met het feit dat ik voor mezelf een perfectionist ben

Hou ik van mijn Speedster. Volmondig ja. Zelfs met zijn fouten. Maar dat heeft te maken met de uitstraling en het concept van de wagen.
Daarom vind ik het juist zo spijtig dat de slechte afwerking er afbreuk aan doet

Je ziet, het is zoiets als een balanswerking. Zolang mijn liefde voor de wagen groot genoeg is om de problemen onder de mat te vegen, hou ik de wagen. En gelukkig kan ik zowat alles zelf oplossen dank zij mijn technische kennis. Maar als het de spuigaten begint uit te lopen en hij me meer ergernis dan rijplezier bezorgt, vliegt hij onverbiddelijk. Al is het met pijn in het hart. Want het is voor het rijplezier dat ik hem tenslotte gekocht heb.
Anders kan ik me even goed terug een classic car aanschaffen. Daar moest ik dikwijls ook meer aan sleutelen dan met rijden. Maar van een 50 jaar oude wagen accepteer je zoiets gemakkelijker.
Arno, je hebt geluk gehad met je Elise. Enkele km van mij woont er iemand die ook een Lotus had. Hij heeft hem een paar jaar later van pure ergernis over de vele problemen verkocht. En vele daarvan kwamen overeen met onze Speedsterervaringen. Dus zoveel beter werkt Lotus zijn eigen wagens niet af

En nu jongens, genoeg gezeurd

Misschien tot ziens ...
Prettig weekeinde,
Gelukzak,
De mijne zit nog steeds in de garage. Het is al ondertussen 4-1/2 maand geleden. Als je wisselstukken nodig hebt, dan heb je een groot probleem!!!!!! 9/10 leveren ze iets verkeerd. Ze leveren het is stukjes ( vb. bout,washer,moer). Het duurt verschrikkelijk lang en dan zeggen ze van "Ja meneer, maar die stukken komen wel helemaal uit het Lotus fabriek". Precies dan Lotus ergens in Madagascar zit. Ze geven de verkeerde prijzen. Gewoon te erg. Een groot stuk schandaal. De PRUTSERS
Ik heb al spijt dat ik ook een Astra GTC heb aangeschaft.
Service van kus mijn ......!
De mijne zit nog steeds in de garage. Het is al ondertussen 4-1/2 maand geleden. Als je wisselstukken nodig hebt, dan heb je een groot probleem!!!!!! 9/10 leveren ze iets verkeerd. Ze leveren het is stukjes ( vb. bout,washer,moer). Het duurt verschrikkelijk lang en dan zeggen ze van "Ja meneer, maar die stukken komen wel helemaal uit het Lotus fabriek". Precies dan Lotus ergens in Madagascar zit. Ze geven de verkeerde prijzen. Gewoon te erg. Een groot stuk schandaal. De PRUTSERS

Ik heb al spijt dat ik ook een Astra GTC heb aangeschaft.
Service van kus mijn ......!
Opel Speedster 2.2 "0044"
One of the first.
One of the first.
- Pipo
Service
Dan kan ik je alleen maar aanraden te veranderen van dealer.
Ik ga al jaren naar Houttequiet nv en hun carroserieafdeling Blits nv in Beveren-Waas, en ben over het algemeen tevreden. Ere aan wie ere toekomt. De ontvangst is vriendelijk, als ik stukken bestel zijn ze er vrij snel, ze voeren uit wat ik ze vraag, en ze bellen altijd eerst als ze dure stukken moeten vervangen. En niet onbelangrijk, je krijgt gratis koffie als je op je wagen moet wachten
Het enige negatieve is dat ze soms wat te snel voorstellen manke stukken voor dure nieuwe te vervangen ipv eerst eens te checken of ze niet te herstellen zijn. Als ik het dan zelf nakijk kan ik het dikwijls met een uurtje werk en minimum kosten oplossen.
Maar dat is een bedje waarin veel dealers ziek zijn. De tijd die hun mecaniekers steken in het nagaan of iets nog te herstellen is, is natuurlijk verloren indien nadien blijkt dat het toch vervangen moet worden. En tenslotte moet hun zaak ook geld opbrengen, niet enkel klanten gelukkig maken. Economisch gezien kan ik er wel begrip voor opbrengen.
De moed niet opgeven Akeem. Volgend seizoen snor je lekker rond in je blitse karretje en ben je het ongemak snel vergeten
Ik ga al jaren naar Houttequiet nv en hun carroserieafdeling Blits nv in Beveren-Waas, en ben over het algemeen tevreden. Ere aan wie ere toekomt. De ontvangst is vriendelijk, als ik stukken bestel zijn ze er vrij snel, ze voeren uit wat ik ze vraag, en ze bellen altijd eerst als ze dure stukken moeten vervangen. En niet onbelangrijk, je krijgt gratis koffie als je op je wagen moet wachten

Het enige negatieve is dat ze soms wat te snel voorstellen manke stukken voor dure nieuwe te vervangen ipv eerst eens te checken of ze niet te herstellen zijn. Als ik het dan zelf nakijk kan ik het dikwijls met een uurtje werk en minimum kosten oplossen.
Maar dat is een bedje waarin veel dealers ziek zijn. De tijd die hun mecaniekers steken in het nagaan of iets nog te herstellen is, is natuurlijk verloren indien nadien blijkt dat het toch vervangen moet worden. En tenslotte moet hun zaak ook geld opbrengen, niet enkel klanten gelukkig maken. Economisch gezien kan ik er wel begrip voor opbrengen.
De moed niet opgeven Akeem. Volgend seizoen snor je lekker rond in je blitse karretje en ben je het ongemak snel vergeten