Uitlijnen en uitwegen
Uitlijnen en uitwegen
Ik zit mij af te vragen waarom je na het monteren van andere veren de auto moet uitlijnen en uitwegen.
Allereerst het uitlijnen. Zoals iedereen erover praat krijg ik de indruk alsof het camber van de wielen veranderd zou zijn.
Het idee achter double-wishbone ophanging is toch echter dat de stand van de wielen gelijk blijft met het in en uitveren, dus ook bij het monteren van nieuwe veren?
Ik kan me wel voorstellen dat je iets meer toespoor krijgt op de voorwielen door het verlagen van de rijhoogte...
En dan het uitwegen. Betekent dit echt dat je de druk op de wielen kan veranderen door de veren een paar centimeter uit te schroeven? Dit kan ik mij niet voorstellen, zoveel verschil zal dit toch niet maken gezien de lengte en breedte van de auto.
Wie kan mij dit uitleggen.
Allereerst het uitlijnen. Zoals iedereen erover praat krijg ik de indruk alsof het camber van de wielen veranderd zou zijn.
Het idee achter double-wishbone ophanging is toch echter dat de stand van de wielen gelijk blijft met het in en uitveren, dus ook bij het monteren van nieuwe veren?
Ik kan me wel voorstellen dat je iets meer toespoor krijgt op de voorwielen door het verlagen van de rijhoogte...
En dan het uitwegen. Betekent dit echt dat je de druk op de wielen kan veranderen door de veren een paar centimeter uit te schroeven? Dit kan ik mij niet voorstellen, zoveel verschil zal dit toch niet maken gezien de lengte en breedte van de auto.
Wie kan mij dit uitleggen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
De bovenste wishbones van de speedster zijn korter dan de onderste, dus hoe lager je de auto zet, des te meer camber ga je krijgen.
De veren van mijn nitrons hebben voor een sterkte van 450 pond per inch en achter zelfs 550 pond per inch. Dat is dus (voor de voorkant) 80kg per cm indrukking. Als je dus 1 veer zo afgesteld hebt dat hij dus 1cm meer ingedrukt dan de ander, heb je dus al 80kg verschil. Let wel, 80kg op de veer, op het wiel is dat net iets anders omdat die verhouding niet 1 op 1 is door de geometrie van de ophanging.
De veren van mijn nitrons hebben voor een sterkte van 450 pond per inch en achter zelfs 550 pond per inch. Dat is dus (voor de voorkant) 80kg per cm indrukking. Als je dus 1 veer zo afgesteld hebt dat hij dus 1cm meer ingedrukt dan de ander, heb je dus al 80kg verschil. Let wel, 80kg op de veer, op het wiel is dat net iets anders omdat die verhouding niet 1 op 1 is door de geometrie van de ophanging.

Re: Uitlijnen en uitwegen
Klopt. Wanneer de rijhoogte van de auto anders wordt (door inveren of door zwaarder gewicht of door andere veren) wijzigt het camber. Met dubbele wishbones zou je het zo kunnen maken dat bij het inveren het camber niet wijzigt. Echter, wanneer je dan een bocht in gaat krijg je het probleem dat de wielen niet hun loopvlak goed op de weg krijgen. Juist dan wil je dat je wat meer camber krijgt zodat door het overhellen van de auto er meer grip is in de bocht.Harmen schreef:Ik zit mij af te vragen waarom je na het monteren van andere veren de auto moet uitlijnen en uitwegen.
Dat zou kunnen, maar is dus in de praktijk niet zo handig in bochtenHet idee achter double-wishbone ophanging is toch echter dat de stand van de wielen gelijk blijft met het in en uitveren, dus ook bij het monteren van nieuwe veren?

Klopt ook. Doordat de auto standaard bump-steer heeft wijzigt je sporing bij in- en uitveren, en dus ook bij het wijzigen van de rijhoogte.Ik kan me wel voorstellen dat je iets meer toespoor krijgt op de voorwielen door het verlagen van de rijhoogte...
Tja, corner weighting is leuk, maar ik zou eerst maar es zorgen dat de rijhoogte van de auto helemaal goed staat en dan uitlijnen met gewichten erin. Cornerweighten kan altijd nog, heb het zelf ook nog nooit laten doen. Vergeleken met de rest is dat meer de laatste paar % eruit halen..En dan het uitwegen. Betekent dit echt dat je de druk op de wielen kan veranderen door de veren een paar centimeter uit te schroeven? Dit kan ik mij niet voorstellen, zoveel verschil zal dit toch niet maken gezien de lengte en breedte van de auto.
Mark
C30-94@0.55bar
- Piet
- Giga lid Carbon
Die vraag heb ik al eens gesteld, mark had het antwoord (helemaal onderaan) zie:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 46&start=0
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 46&start=0
- speedster
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Filmpje over uitlijnen.
http://www.amt.nl/movies/Camber.wmv
http://www.amt.nl/movies/Caster.wmv
http://www.amt.nl/movies/Fuseehoek.wmv
Hoe bij mij is uitgelijnd.
http://www.amt.nl/movies/JohnBeamUitlijning.wmv
http://www.amt.nl/movies/Camber.wmv
http://www.amt.nl/movies/Caster.wmv
http://www.amt.nl/movies/Fuseehoek.wmv
Hoe bij mij is uitgelijnd.
http://www.amt.nl/movies/JohnBeamUitlijning.wmv
Afgelopen dinsdag is bij van Sten mijn auto uitgewogen en uitgelijnd.
Ik heb even gesproken over het toenemen van het camber door de verlaagde dempers.
Dit is volgens degene waar ik mee sprak echter nauwelijks het geval, volgens hem is het verschil in de twee driehoekige draagarmen gewoon een constructie compromis, dit heeft nauwelijks effect op de stand van de wielen bij in en uitveren....
Waarom mocht ik dan niet al te veel kilometers maken tussen het monteren van de nitrons en het uitlijnen?? (Dit was wel hun advies...)
Ik kan helaas niet zeggen wie ik gesproken heb
Ik heb even gesproken over het toenemen van het camber door de verlaagde dempers.
Dit is volgens degene waar ik mee sprak echter nauwelijks het geval, volgens hem is het verschil in de twee driehoekige draagarmen gewoon een constructie compromis, dit heeft nauwelijks effect op de stand van de wielen bij in en uitveren....

Waarom mocht ik dan niet al te veel kilometers maken tussen het monteren van de nitrons en het uitlijnen?? (Dit was wel hun advies...)
Ik kan helaas niet zeggen wie ik gesproken heb
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Dat zal meer te maken hebben met de sporing van de wielen, die verandert namelijk ook als je de rijhoogte verandert.
Maar heel veel zal dat ook niet zijn. Ik weet niet of je sporing achter van toespoor naar uitspoor kan gaan als je zeg 2cm verlaagt, dat kan namelijk wel een gevaarlijk weggedrag opleveren...
Maar heel veel zal dat ook niet zijn. Ik weet niet of je sporing achter van toespoor naar uitspoor kan gaan als je zeg 2cm verlaagt, dat kan namelijk wel een gevaarlijk weggedrag opleveren...

- Flaminiasupersport
- Actief lid
- Contacteer:
Als je al die berichten lees is er wel veel onduidelijkheid...
Ik blijf er liever af en monteer alles zoals origineel.
Dat werd uitgelijnd en afgemeten door mensen van LOTUS met echte kennis van zaken, en tot hiertoe heb ik nog altijd meer vertrouwen in die kerels van LOTUS dan een of ander brein in een bandencentrum die plots het licht heeft gezien als er een Speedster in zijn winkeltje komt (kassa kassa...).
Niet dat die mannen niet weten waarover ze praten, maar of het een verbetering zal zijn valt nog te zien! En zitten die "dure" verbeteringen niet meer tussen je oren? Het is heel plezant om aan een wagen te prutsen, maar of je met een beter resultaat afkomt dan LOTUS valt nog te bezien...
Een auto lijkt ook beter te rijden na een wasbeurt... Ja OK hier praat weer een poetser I know!
Als er morgen "SUPER VENOMS" regelbare schokdempers op de markt komen die 3000 euro kosten maar geen bal waard zijn zal je nog kerels vinden die erbij zweren dat deze de beste zijn die ze ooit gehad hebben....
"Het zit hem in de haarfijne regeling van deze High Tech dempers..." ja ja.. dat zal wel!
Je moet al een héél goede "piloot" zijn om zo extreem te rijden dat de Bilsteins niet meer voldoen. En hoeveel keer doet zo'n situatie zich voor?
Ik blijf er liever af en monteer alles zoals origineel.

Dat werd uitgelijnd en afgemeten door mensen van LOTUS met echte kennis van zaken, en tot hiertoe heb ik nog altijd meer vertrouwen in die kerels van LOTUS dan een of ander brein in een bandencentrum die plots het licht heeft gezien als er een Speedster in zijn winkeltje komt (kassa kassa...).
Niet dat die mannen niet weten waarover ze praten, maar of het een verbetering zal zijn valt nog te zien! En zitten die "dure" verbeteringen niet meer tussen je oren? Het is heel plezant om aan een wagen te prutsen, maar of je met een beter resultaat afkomt dan LOTUS valt nog te bezien...
Een auto lijkt ook beter te rijden na een wasbeurt... Ja OK hier praat weer een poetser I know!
Als er morgen "SUPER VENOMS" regelbare schokdempers op de markt komen die 3000 euro kosten maar geen bal waard zijn zal je nog kerels vinden die erbij zweren dat deze de beste zijn die ze ooit gehad hebben....
"Het zit hem in de haarfijne regeling van deze High Tech dempers..." ja ja.. dat zal wel!

Je moet al een héél goede "piloot" zijn om zo extreem te rijden dat de Bilsteins niet meer voldoen. En hoeveel keer doet zo'n situatie zich voor?

Je hebt met Peter gesproken.Harmen schreef: Ik kan helaas niet zeggen wie ik gesproken heb
Op het moment dat je de auto verlaagt zal er idd een verschil in sporing ontstaan. Zo hebben we dit jaar na de Stelvio iemand een setje voorbanden weg zien gooien om de simpele reden dat ie net voor Stelvio Nitrons monteerde en de boel niet heeft laten uitlijnen. Compleet verkeerd gesleten en na een paar duizend km zo de afvalbak in..
Doen je ogen het weer Harmen?

Mooi verhaal, maar mag ik je een paar tips aan de hand doen:Flaminiasupersport schreef: Als er morgen "SUPER VENOMS" regelbare schokdempers op de markt komen die 3000 euro kosten maar geen bal waard zijn zal je nog kerels vinden die erbij zweren dat deze de beste zijn die ze ooit gehad hebben....
a) verdiep je in de materie, zorg tevoren dat je snapt waarom (en inderdaad óf) een product beter is dan wat je momenteel hebt.
b) ga eens proefrijden met een auto waarop het product zit wat je op het oog hebt. Liefst back to back (rij een afwisselende route waar zowel snelle als langzame bochten inzitten eerst met je eigen auto en daarna met de auto met modificatie)
Op die manier kan je voor jezelf bepalen of een product interessant is voor je en of je het zelf zou willen hebben.
Je moet niet afgaan op "allemaal berichten". De indrukken die je uit de berichten krijgt geven je een richting. Wat jezelf wil, moet je echt zelf bepalen. Toen ik mijn EVO 6 had en een Subaru STI kocht voor de vrouw erbij, werd meegedeeld dat het onderstel van de STI erg hard was... Nou dat viel dus wel mee. Ik was de EVO gewend (en vond deze best comfortabel) en de STI reed als een limousine. Allemaal relatief dus.Flaminiasupersport schreef:Als je al die berichten lees is er wel veel onduidelijkheid...
Ik blijf er liever af en monteer alles zoals origineel.![]()
Ikzelf heb nog niet veel ervaring met de Lotus fabrieks afstelling. Deze is best wel goed zijn, maar wel een compromis om alle gebruikers tevreden te houden. (Zowel die voor de touringpack als de sportpack kiezen).
Andere dempers maken dus zeker wat uit. Maar je moet niet beginnen met ik wil deze dempers etc., maar eerst moet je voor jezelf vaststellen wat je wil met wegligging, stuurreacties, comfort, onderstuur, overstuur, slijtage van de banden, bochsnelheid, nerveusheid op het rechte eind. Dan ga je eens uitzoeken wat de mogelijkheden binnen de huidige configuratie zijn. De simpelste stap is vaak uitlijning. Een goede combinatie van camber (wielvlucht), caster en toe (sporing). Bij goede auto's kan je al deze 3 verstellen. Naar mijn mening volgen daarna stabi instellingen en tenslotten dempers en veren.
Kan je dit merken. Jazeker! Het is niet voor niets dat er dempers specifiek voor type auto's worden ontwikkeld. Een Biltstein demper is best goed, maar heeft weer een andere karaktistiek als een Nitron of een Ohlin. Dit heeft zowel wet instelmogelijkheden als met uitslag demping te maken. Dit voel je dus echt wel en daar hoef je niet eens 10/10 voor op het circuit te rijden.
Voor de meeste geldt 'het oog wil ook wat', dus gaan ze verlagen. Voor de 'bling bling' liefhebbers zal je statement over de SUPER VENOMS wel gelden, maar voor de meer serieuze bestuurder van een sportwagen ligt dit volgens mij toch anders.
Tot slot. Bij mij gebeurd het weleens dat de auto inderdaad harder gaat na het wassen. Dit komt door de gewichtsdaling van al het zand wat er dan vanaf is gespoeld

Nico