leren bekleding

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Rudolf
Nieuw lid

leren bekleding

Bericht door Rudolf »

Goedendag Speedster-fans!

Reeds jaren rijdt ik motor...maar het afgelopen jaar slechts 3.000 km. Nu overweeg ik om de motor in te ruilen op n Speedster (benaderd het gevoel het meest volgens mij). In dit geval kan mijn vrouw er ook gebruik van maken en wordt 'ie meer gebruikt (beide rijden we saaie lease-auto's...dus wel 'ns zin in écht rijden).

Paar vraagjes:
- is een hardtop essentieel om de auto buiten te kunnen stallen? (zal vaak onder carport terecht kunnen,maar soms ook dagen niet) óf moet ik dan een hoes over de auto doen? Ik hoor verhalen over 'open motorruimte', lekkende ramen, ed.
- ik heb een aanbod van een Speedster zónder leer...lijkt mij lastig, vooral met instappen (ben géén 75 kilo inderdaad :( )... is leer eenvoudig aan te laten brengen? Gaat alleen om 2 stoeltjes toch? Enig idee van kosten?

Graag jullie reactie!

Groet, Rudolf
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Hi Rudolf,

Een hardtop is niet essentieel, maar misschien wel handig. Ik heb overigens geen idee of de hardtop 100% waterdicht is. Wel moet je er rekening mee houden dat de softtop niet 100% waterdicht is. Het is dan verstandig een showercap te plaatsen op de auto als ie echt een tijd in de regen staat.

Lekkende ramen is vaak een kwestie van goed af (laten) stellen. Als de ramen goed aansluiten op het dak dan heb je eigenlijk geen last van lekkage.

Met de open motorruimte heb ik nog geen last gehad. Er zitten twee roosters op de motorkap waar idd water door naar binnen kan. Enige wat ik wel eens heb gehoord is dat er sommige mensen zijn die last hebben dat er water bij de ontsteking kan komen. Heb er zelf nog nooit last van gehad.

Ik zie niet helemaal in hoe leer wel of niet handig kan zijn met instappen? De stoeltjes hebben niet echt ruimte om te glijden ofzo :). Maar het moet zeker mogelijk zijn om de stoelen met leer te laten bekleden, ik heb alleen geen idee van de kosten..

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Dutch Boy
Actief lid
Contacteer:

hardtop wel of niet ....

Bericht door Dutch Boy »

Hi Rudolf,
Keuzes, keuzes, keuzes denk maar zo: het is een luxe probleem. (en na ruim 3 jaar toeren in Speedsters klopt dat voor mij helemaal :lol: )
Mark gaf al veel adviezen zoals het afstellen van de ramen. Op zich vind ik een lekkage (nb: bij de Speedster :!: bij andere auto's ben ik minder mild) geen probleem; het is alleen vervelend als je, zoals ik, ook met je 'nette pak' in de auto zit en vervolgens verschijnt met natte plekken op je broek :oops: ).
Ook ik gebruik een hardtop, dat rijdt vooral nu een stuk prettiger, en een regenhoes. De roosters bij de motorruimte geven mijn Speedster T bij regen (nog) geen startproblemen (zal op 'latere leeftijd' van de Speedster waarschijnlijk wel problemen, kunnen, geven....) het leidde er wel toe dat de boutjes van het motordeksel roestten maar die heeft de dealer vervangen door rvs bouten.
Wat de stoelen betreft heb ik 'slechts' ervaring met leer en dat functioneert OK. Elders op het forum lees je 'iets' over een stoffenbekleding die gaat scheuren. Nu kan ik me daar iets bij voorstellen omdat het in- en uitstappen ongetijfeld leidt tot wrijving.
Succes met je keuze :!:
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

@ Rudolf

Bericht door Pipo »

Hi Rudolf,
Je Speedster kan best tegen wat nat hoor :)

De hardtop is vrij waterdicht. Soms treden wat lekkages op aan de dwarsrubbers of aan de raamrubbers, maar die kunnen meestal met wat bijregelen opgelost worden.

De Softtop blijft vrij goed dicht als je rijdt. (Lekken doen zich meestal voor aan de ramen) Enkel als je wagen uren in de regen staat durft de stof al eens gaan lekken. In dit geval is een showercap aangeraden. Ikzelf heb er juist één besteld bij Thorney op de Engelse VX220-site. Die heeft er speciaal één laten ontwikkelen voor de Speedster. Die showercap bedekt de voorruit, zijramen, softtop en motorruimte, en is dus voor alle weersituaties geschikt. En opgevouwen neemt het veel minder plaats in dan een volledige regenhoes en kan dus gemakkelijk mee op reis genomen worden.

Problemen door binnenregenen in de motorruimte doet zich voornamelijk voor bij Turbo's. Je kunt hiervoor bij de dealer een beschermplaat binnen tegen de motorkap laten monteren die de regen van de ontstekingsmodule weghoudt.

Keeponrollin!
Pipo
A thing of beauty is a joy forever!
damnedt
Actief lid

De Showercap op mijn Speedster.

Bericht door damnedt »

Heb deze vrij kort na de aanschaf direct van de maker in Engeland besteld.
Niet goedkoop, maar wel over nagedacht.
Mijn Speedster staat binnen, maar bij regen op een andere plaats, maar de Showercap is een uitkomst en is opgevouwen ongeveer net zo groot als een lichtgewicht regenpak voor op de fiets.
Rudolf
Nieuw lid

Bericht door Rudolf »

Heerlijk..zoveel ervaringsdeskundigen bij elkaar!

Bedankt voor alle wijze raad..ik zal dit meenemen in mijn overwegingen. Wat ik bedoel met het leer is dat ik inderdaad een paar keer gehoord heb dat de stof snel slijt, en dat ik me voor kan stellen dat dat komt door alle klimpartijen.

Groet, Rudolf
Plaats reactie