BILSTEIN Schokdempers

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Flaminiasupersport
Actief lid
Contacteer:

BILSTEIN Schokdempers

Bericht door Flaminiasupersport »

Weet iemand wanneer je best de schokdempers vervangt? (Als de wagen begint te "dansen" zal het al véél te laat zijn, maar is dat bij +- 30.000 kms of 70.000 kms...).

Nu staan er BILSTEIN'S onder. Is het waar dat je deze bij BILSTEIN kan laten reviseren voor +- 70 euro per stuk? :P Uiteindelijk zit daar niet veel meer in dan wat olie en o-ringetjes

Anders is het wel een serieuze aderlating als je ze nieuw moet vervange :evil:
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Re: BILSTEIN Schokdempers

Bericht door Marcel »

Flaminiasupersport schreef:Weet iemand wanneer je best de schokdempers vervangt? (Als de wagen begint te "dansen" zal het al véél te laat zijn, maar is dat bij +- 30.000 kms of 70.000 kms...).

Nu staan er BILSTEIN'S onder. Is het waar dat je deze bij BILSTEIN kan laten reviseren voor +- 70 euro per stuk? :P Uiteindelijk zit daar niet veel meer in dan wat olie en o-ringetjes

Anders is het wel een serieuze aderlating als je ze nieuw moet vervange :evil:
Vergeleken met de Nitrons dansen die Bilsteins altijd 8)
ALs je ze voor nieuwe moet vervangen, zijn er misschien wel Nitron rijders die hun oude schokbrekers wel willen verkopen :?:

Ik niet dus, als de speedster weg gaat, haal ik de nitrons en velgen eronderuit en zet die apart te koop :!:

Heb nu in de schuur liggen, vier originele schokbrekers, vier originele velgen en de balk met logo uit de voorgril :wink:
Flaminiasupersport
Actief lid
Contacteer:

Ja dat "dansen" heb ik ook al opgemerkt... :shock: Echt niet leuk als je door een bocht gaat daar ik de indruk heb dat de wegligging hierdoor varieert en je konstant op je hoede moet zijn... :shock:

Héél stomme vraag, maar als je door een bocht vliegt (afrit autosnelweg ofzo) wat gaat eerst loslaten... de voor- of de achterwielen? Ik blijf wel wat "gas geven" in de bocht natuurlijk...

Als de snuit (onderstuur) gaat schuiven moet je wat bijremmen...
Als het achterste gaat schuiven (overstuur) moet je gasgeven*...

Klopt dat zo'n beetje?

* Als dat nog kan, want je moet toch "power" hebben om hem weer recht te trekken niet? En heeft de Speedster genoeg reserve in 5de?

En hoe kan je de Speedster op z'n 4 wielen door een bocht doen schuiven? Moet je dan een "knik" aan je stuur geven zodat ie uitbreekt of hoe begin je daaraan? Je zou een 50/50 verhouding moeten "simuleren" met je instellingen in de ophanging of is die gewichtsverhouding nu al 50/50?

Vééél vragen he? :P

Zal eens aandachtig naar die DVD "Bending the Rules" kijken waar een pro uitlegt hoe het wel en hoe het niet moet...

Probleem is ook dat ik geen wagen heb om dat allemaal eens te testen... De Speedster is wat duur (banden, koetswerk ...) om eens "de zot" uit te hangen...

Maar 'k zou er toch graag me kunnen "vlammen" zonder over kop te gaan
en de wagen tot op z'n limieten kunnen benutten...
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Een rijvaardigheidstraining zou de oplossing kunnen geven. We zijn in april op het circuit in Lelystad geweest. Daar heb je speciale grote cirkels waar je driften kunt leren op lage snelheid en zonder dat je banden slijten.
Lotus Elise S2
SteV6

Bericht door SteV6 »

Flaminiasupersport schreef:Ja dat "dansen" heb ik ook al opgemerkt... Echt niet leuk als je door een bocht gaat daar ik de indruk heb dat de wegligging hierdoor varieert en je konstant op je hoede moet zijn...
Dat heet bumpsteer. Kan je oplossen, de manier waarop is hier op het forum wel te zoeken als je zoekt op bumpsteer.

En als je niets aan het onderstel veranderd hebt zal onderstuur in de meeste gevallen als eerste optreden. Dan is heel rustig gas los de beste remedie.

Wordt je geconfronteerd met niet door jezelf bewust opgeroepen overstuur, dan is de koppeling intrappen en heel iets tegensturen de beste methode om de Speedster op te vangen. Probeer je met het gas de boel op te vangen ben je in de Speedster bijna altijd te laat ...

Tip: doe een rijvaardigheidstraining met de Speedster. Je hebt een hoop lol en leert de grenzen van de auto (ver)kennen.

SteV6
S4 Avant
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

de speedster in zijn originele samenstelling, met de smalle voorbanden is zo ontworpen dat hij als eerste over zijn voorwielen gaat schuiven als je te hard door een bocht gaat, zelf heb ik het wel eens meegemaakt dat ik bij een stoplicht te hard wegreed, gelijk een bocht in en dat de kont toen om kwam zetten.........

Naar mijn weten:
Schuiven van de neus, gas los genoeg.
Komt de kont voorbij, tegen gaan sturen, volgens mij maakt gas los of bij niet veel uit.......kenners :?:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Als de kont onverwacht om komt ga ik het liefst rustig van het gas, bij koppeling in vind ik een RWD wat nerveuzer reageren ("snappy-er").
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Als de kont onverwacht omkomt, moet je er snel bij zijn :lol:
Afbeelding
Pipo

schokdempers

Bericht door Pipo »

@ Flaminiasupersport

Op het duitse forum is er iemand die een nieuwe set originele schokdempers verkoopt.

zie hier: http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... topic=9297
A thing of beauty is a joy forever!
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

De kont opvangen door gas geven ?!?!

Zo hou je hem hooguit dwars, gas terugnemen en niet te abrupt is meestal het makkelijkst op te vangen. Maar doe je dit te snel of te veel kan het het overstuur ook versterken........

Eigenlijk moet je dit allemaal zelf eens proberen bij een rijvaardigheidstraining in je iegen auto. Niet omdat je daarna perfect kunt driften, maar omdat je dan in onverwachte situaties iets minder schrikt en beter reageerd.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

euhm.. voor zover mij bekend zijn Bilstein dempers niet te reviseren, correct me if I'm wrong..
Afbeelding
Flaminiasupersport
Actief lid
Contacteer:

Heb net een mailtje naar BILSTEIN gestuurd. We zullen wel zien wat ze zeggen... Zou het echt KL... vinden indien deze niet reviseerbaar zouden zijn. :evil: :evil: :evil:

KONI's kan je wel laten reviseren. Als ik ze dan toch vroeg of laat moet vervangen zal ik eerst eens bij KONI gaan kijken. Die kunnen er ook wat van. :D
stef666

Bericht door stef666 »

Koni heeft niks standaard in het pakket zitten voor de Speedster. En als je wat op maat wil laten maken zijn er nog wel andere alternatieven :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
Flaminiasupersport
Actief lid
Contacteer:

Voor de LOTUS hebben ze ze wel (net gezien op hun website).

Een makker van mij heeft een ELISE S2 en daar staan dan weer BILSTEIN's onder...

MODEL JAAR VOOR ACHTER
-----------------------------------------------------
Elise (M111) 96 - 99 O26 1600 O26 1601

Zie http://www.koni.fr
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

S1 Elise was origineel op Koni's geleverd.

Bye, Arno.
Plaats reactie