Piepende schokdempers of vering...

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Akeem
Lid

Piepende schokdempers of vering...

Bericht door Akeem »

Ik heb ongeveer 44.000 km op de teller. Het geen wat mij gisteren is opgevallen is dat mijn schokdempers enorm begonnen te piepen. Kan mij niet voorstellen dat ze nu al tot vervanging toe zijn. Heeft er iemand al ervaring mee.
Opel Speedster 2.2 "0044"
One of the first.
Flaminiasupersport
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Schokdempers die piepen? Ben je zeker dat het de schokdempers zijn?

Volgens mij zit het meer aan de bevestingspunten :wink: . Hoogstwaarschijnlijk zullen het de rubberen busjes zijn die door de koude wat hard geworden zijn en vandaar dat ze wat piepen.

Een schokdemper heeft in normale omstandigheden niets dat kan piepen, de bevestingen daarentegen wel...

Wat zou het nog kunnen zijn... :roll:

- remblokken die aanduiden dat ze aan vervanging toe zijn
- deurrubbers die piepen (sillicone gebruikt?)
- ...
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Er kunnen meerdere oorzaken zijn.

Om te beginnen... is er een verschil tussen koude or warme toestand?

Als de auto *altijd* piept is het op zich simpel vast te stellen waar de piep vandaan komt. Gewoon even met de vlakke hand op een stevig deel van de carosserie drukken en even de auto in de veren drukken. Op die manier kan je kijken of het één hoek is die het probleem veroorzaakt.

Als het één hoek is zou er een demper lek/kapot kunnen zijn, domme pech.

Het kan ook zijn dat de stabilisatorstang piept. Dit is op zich herkenbaar, als je over een verkeersdrempel rijdt hoor je de auto duidelijk piepen/kraken op het moment dat de voorzijde op de drempel komt. Ook als ie aan de voorzijde van de drempel afkomt hoor je het geluid dan vaak. Aan de achterzijde is dan niets te horen.

Als de stabi de problemen veroorzaakt is het een kwestie van de boel losmaken en even in een 'rubbervriendelijk' vet zetten (vaseline, teflon etc.)
Afbeelding
Plaats reactie