Meer hapklare brokken graag
Meer hapklare brokken graag
De groepsaankoop in duitsland voor ATS-DTC was weer ideaal, geen gedoe over welke maten het beste passen, maar hapklare brokken.
Nu zit ik alleen nog met het probleem welke maat band erop moet.
Ik las dat SteV6 205/45R17 voor en 235/40R17 neemt.
Een grafiekje van Marcel raadt dit echter af:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... =band+velg
SteV6 waarom deze maat?
Wie heeft goed advies?
Nu zit ik alleen nog met het probleem welke maat band erop moet.
Ik las dat SteV6 205/45R17 voor en 235/40R17 neemt.
Een grafiekje van Marcel raadt dit echter af:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... =band+velg
SteV6 waarom deze maat?
Wie heeft goed advies?
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Volgens die tabel zijn het toch wel goede maten?
Maargoed, die tabel is voor sommige maten wel een beetje vreemd om eerlijk te zijn, ik vind dat hij de banden behoorlijk smal neemt voor de velgbreedte.
Ik heb ook de DTC's maar dan met 205/45 voor en 245/40 achter. Volgens die tabel zou optimaal zijn 195 voor en 235 achter, maar dat vind ik aan de smalle kant, de wangen van de banden zouden dan erg "getrokken" staan, zo dus: \____/
Bij mij staan de wangen redelijk recht, maar nog steeds ietsjes getrokken.
De wangen van de banden voor en achter staan wel precies gelijk nu (met 205 en 245 dus), maar als je 205voor en 235achter zou nemen dan zullen de wangen van de achterbanden iets schuiner staan dan de wangen van de voorbanden. Ook beschermd de velgbeschermingsrand van de 245 band de rand van de velg beter voor schade.
Echter, 235 achter is zat voor een standaard 2.2 speedster, dus die 245 zou je eigenlijk alleen voor de looks doen.... alhoewel, met meer camber voor en een grote splitter heb je behoorlijk snel weer meer grip voor dan achter, dus zou je dan weer wat meer grip achter willen/kunnen hebben, wat je dus met een maatje breder kan bereiken.
Alles afgewogen, ben ik uitgekomen op 245 achter. Past prima, heb nog niet kunnen ontdekken dat de band aanloopt tegen de clam of andere delen.
Maargoed, die tabel is voor sommige maten wel een beetje vreemd om eerlijk te zijn, ik vind dat hij de banden behoorlijk smal neemt voor de velgbreedte.
Ik heb ook de DTC's maar dan met 205/45 voor en 245/40 achter. Volgens die tabel zou optimaal zijn 195 voor en 235 achter, maar dat vind ik aan de smalle kant, de wangen van de banden zouden dan erg "getrokken" staan, zo dus: \____/
Bij mij staan de wangen redelijk recht, maar nog steeds ietsjes getrokken.
De wangen van de banden voor en achter staan wel precies gelijk nu (met 205 en 245 dus), maar als je 205voor en 235achter zou nemen dan zullen de wangen van de achterbanden iets schuiner staan dan de wangen van de voorbanden. Ook beschermd de velgbeschermingsrand van de 245 band de rand van de velg beter voor schade.
Echter, 235 achter is zat voor een standaard 2.2 speedster, dus die 245 zou je eigenlijk alleen voor de looks doen.... alhoewel, met meer camber voor en een grote splitter heb je behoorlijk snel weer meer grip voor dan achter, dus zou je dan weer wat meer grip achter willen/kunnen hebben, wat je dus met een maatje breder kan bereiken.
Alles afgewogen, ben ik uitgekomen op 245 achter. Past prima, heb nog niet kunnen ontdekken dat de band aanloopt tegen de clam of andere delen.

- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Ja ik zeg het niet graag....maar die met die .... sokken heeft gelijk.
De velgen zullen inderdaad breed zijn tov de banden, dat had ik bij de 1e ook, was 8J met 215........
je kan ook hier kijken.......
De velgen zullen inderdaad breed zijn tov de banden, dat had ik bij de 1e ook, was 8J met 215........
je kan ook hier kijken.......
- SteV6
Re: Meer hapklare brokken graag
Onder andere naar aanleiding van deze tabel met afrolomvang van diverse bandenmaten, toegespitst op 7,5 en 9J velgbreedtes:Harmen schreef:SteV6 waarom deze maat?

Ik ga zeker niet aan semi-slicks beginnen omdat ik perse wil dat de banden de zwakste schakel in de gripketen zullen blijven. Liever iets eerder kermende bandjes dan plotseling oversteer. De voorbeelden daarvan zijn met enige regelmaat te lezen op het Engelse en Duitse forum. Arno heeft daar vandaag ook nog een mooi stukje over geschreven.
Daarnaast ga ik niet voor extreme wielstanden, zoals b.v. een enkele held op sokken hier op het forum *), en zal het nog de nodige tijd duren voordat ik aan (veel) meer vermogen op de achterwielen toekom. Dus heb ik geen brede sloffen nodig. Het effect van veel camber is in mijn ogen iets met een tijdelijk effect. De banden zullen asymmetisch afslijten waardoor het effect zal afnemen. Caster en toe hebben meer effect op het weggedrag. Camber zorgt voor meer grip in bochten. Maar aangezien de Nitrons al zoveel verbetering hebben gebracht in de wegligging heb ik daar geen behoefte aan.
SteV6
*) Sorry Maik, het is de laatste keer dat ik er hier op het forum over zal beginnen.
S4 Avant
- Marcel
- Contacteer:
Geen idee eigenlijk allemaal zo ingewikkeld momenteel hahaMaik schreef:JA! Marcel is de eerste klant voor een potje honkbalknuppelkoppen. Heb je een goede ziektekostenverzekering???![]()
@Stef: die standaard holle knuppels kwamen niet hard genoeg aan, dus ik heb massieve laten maken.... en pas op, je balanceert op het randje he......
Oeffff....ga door Stef je kan het

- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
@STEV6
Veel camber hoeft helemaal niet te betekenen dat banden schuin afslijten, want dat is namelijk geheel afhankelijk van hoe de auto gereden wordt. rij je autobaan met veel camber, dan heb je gelijk, maar rij je op het circuit (en doe je een beetje je best) dan slijten ze gelijkmatiger.
Dus de hoeveelheid camber welke een gelijkmatige slijtage geeft is afhankelijk van het gebruik van de auto en van de banden zelf.
Ik heb er veel mee gespeeld op de impreza en reed met meer als max camber op de vooras en banden slijtage was mooi gelijkmatig met af en toe een dagje op een verlaten vliegveld. Achter daarentegen reed ik met ongeveer 0 gr camber om de auto meer overstuur te maken, dat resulteerde overigens wel in een scheve slijtage, dus daardoor regelmatig wisselen.
Maarten
Veel camber hoeft helemaal niet te betekenen dat banden schuin afslijten, want dat is namelijk geheel afhankelijk van hoe de auto gereden wordt. rij je autobaan met veel camber, dan heb je gelijk, maar rij je op het circuit (en doe je een beetje je best) dan slijten ze gelijkmatiger.
Dus de hoeveelheid camber welke een gelijkmatige slijtage geeft is afhankelijk van het gebruik van de auto en van de banden zelf.
Ik heb er veel mee gespeeld op de impreza en reed met meer als max camber op de vooras en banden slijtage was mooi gelijkmatig met af en toe een dagje op een verlaten vliegveld. Achter daarentegen reed ik met ongeveer 0 gr camber om de auto meer overstuur te maken, dat resulteerde overigens wel in een scheve slijtage, dus daardoor regelmatig wisselen.
Maarten