Hallo
Bij mij gaat na verloop van tijd het immoblizer lampje branden. (geel lampje met een motertje en een bliksempje)
Als ik de accu loskoppel is het weer een tijdje goed.
De auto kan wel gewoon gestart worden.Maar het probleem blijft terug komen.
ken iemand dit probleem en zo ja hoe kan ik het weer goed krijgen.
De dealer in goes kan me niet echt helpen want daar hebben ze nog nooit aan een speedster gesleuteld
greoten Ben
probleempje met een lampje
Re: probleempje met een lampje
Hallo Benbenwave schreef:Hallo
Bij mij gaat na verloop van tijd het immoblizer lampje branden. (geel lampje met een motertje en een bliksempje)
Als ik de accu loskoppel is het weer een tijdje goed.
De auto kan wel gewoon gestart worden.Maar het probleem blijft terug komen.
ken iemand dit probleem en zo ja hoe kan ik het weer goed krijgen.
De dealer in goes kan me niet echt helpen want daar hebben ze nog nooit aan een speedster gesleuteld
greoten Ben
Bij de opel garage kunnen ze het probleem gewoon uitlezen, en zien ze meteen de fout code.heb zelf als tweede auto sinds 4 weken een opel astra sport, en bij mij begon deze week ook dat zelfde lampje te branden
naar de opel garage geweest en uitgelezen,had iets met de cilinders te
maken.ik moest het in de gaten houden ,maar nog geen last weer gehad.
groetjes jans
Hi Benbenwave schreef:ik heb hem op aanraden van jans (bedankt) uitlaten lezen bij de opel garage.Het blijkt de labda sonde te zijn of eventueel de katalisator waar ik zelf nog nooit van gehoord heb dat die kapot kan gaan.
Ben
De labda sonde (s) kunnen wel degelijk kapot gaan, alleen maakt dit voor de motor niet uit,de sonde verstuurt dan geen gegevens meer,er zitten er in dit geval twee op ,en staan met elkaar in kontakt . dus als er een kapot is ,geeft ie een foutmelding. dus het enigste wat ie dan niet meer doet is de uitlaat gassen meten.Als ie kapot is ,gewoon vervangen.
jans
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Een katalysator kan zeer zeker kapot gaan! Onder andere door loodhoudende benzine te tanken maar ook door elektronische problemen. Hierom moet je ook nooit een moderne auto aanduwen en vooral niet aanslepen, door "verkeerde" uitlaatgassen (ongeregeld omdat de ECU buiten werking is door bv een te lage spanning op het systeem) kan je katalysator "kapot" gaan...
gr.
M.
gr.
M.

- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Niet overdrijven Maik.
Een catalysator kan zeker kapot gaan, maar niet van de auto duwen of slepen. Want als de spanning te laag is voor de ECU, spuit die ook helemaal geen bezine in en van gewone lucht gaat de cat niet kapot.
Als er een verkeerd mengsel de motor ingaat of de ontsteking werk niet goed, dan kan er onverbrande benzine in de uitlaat komen en daar kan de cat niet zo goed tegen. Ook als een lambda sonde kapot is kan de ecu het mengsel niet meer zo nauwkeurig regelen en als je daar lang mee door rijdt gaat de levensduur van de cat ook hard achteruit.
De lambda sondes, eerste voor mengsel regeling, tweede voor controle van de catalysators, zijn wel degelijk belangrijk. Als de tweede kapot is of een storing geeft zal het mengsel nog steeds goed geregeld worden door de eerste, maar omdat de ECU niet meer kan controleren of de cat nog werkt, moet er een foutcode gezet worden, omdat de motor dan niet meer voldoet aan de euro 4 emissie eisen.
Bij het verwijderen van beide catalysatoren zal er dus ook een foutcode gezet worden.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
Maarten
Een catalysator kan zeker kapot gaan, maar niet van de auto duwen of slepen. Want als de spanning te laag is voor de ECU, spuit die ook helemaal geen bezine in en van gewone lucht gaat de cat niet kapot.
Als er een verkeerd mengsel de motor ingaat of de ontsteking werk niet goed, dan kan er onverbrande benzine in de uitlaat komen en daar kan de cat niet zo goed tegen. Ook als een lambda sonde kapot is kan de ecu het mengsel niet meer zo nauwkeurig regelen en als je daar lang mee door rijdt gaat de levensduur van de cat ook hard achteruit.
De lambda sondes, eerste voor mengsel regeling, tweede voor controle van de catalysators, zijn wel degelijk belangrijk. Als de tweede kapot is of een storing geeft zal het mengsel nog steeds goed geregeld worden door de eerste, maar omdat de ECU niet meer kan controleren of de cat nog werkt, moet er een foutcode gezet worden, omdat de motor dan niet meer voldoet aan de euro 4 emissie eisen.
Bij het verwijderen van beide catalysatoren zal er dus ook een foutcode gezet worden.
Maarten
Hi Op maik zijn advies ,heb ik het sleepoog in zijn geheel verwijderd,Maarten schreef:Niet overdrijven Maik.
Maarten
Want ik wil het niet riskeren dat mijn cat kapot gaat

sleep ze ! jans