Dinsdag wilde m'n speedy niet in eerste instantie niet starten. Na even doorzetten startte hij wel maar de motor draaide verre van normaal: heel zwaar en de hele auto trilde. Motor maar afgezet en uiteindelijk naar de dealer gesleept.
Daar hebben ze twee dagen nodig gehad om het probleem te vinden: een kapotte bobine!
Heeft iemand dat probleem ook eens gehad en is dit normaal voor een speedy die amper 15.000 km op de teller heeft?
Ik volg gedurende 2 jaar alle Europese Speedsterforums, maar dit is een fout die ik nog nergens tegengekomen ben. Dus is het zeker geen standaard probleem. Een bobijn op zich gaat trouwens zelden kapot. Eender bij welke wagen.
Yup.. Vooral losse ontstekings-units zoals op veel nieuwe auto's waar de bobine en alles in 1 module per bougie zijn geintegreerd gaan nog wel eens stuk.
Merk lijkt niet echt een rol te spelen, je leest en hoort het overal dat het gebeurt op vrij neuwe auto's en soms inderdaad nog behoorlijk 'regelmatig'.
Vooral vocht lijkt een grote boosdoener in dit geheel.
Qua storing is het dus niet direct 'normaal' te noemen voor een Speedster (tenzij je een turbo rijdt waar nog niet de regenbescherming in zit ), maar het is zeker niet een onbekend fenomeen op moderne auto's.
Bij alle leon's mark I op benzine is denk ik al weleens de bobine vervangen, vooral de 1.8turbo
Ik geloof dat jans ook al eens een nieuwe bobine heeft gekregen.
Wel een beetje suf dat de dealer er 2 dagen voor nodig heeft om zo'n simpele diagnose te stellen. Dat is het eerste waar je naar kijkt als een motor op 3 pitten loopt (en dat liep hij duidelijk uit jouw verhaal te lezen...).
Ramon schreef:Dinsdag wilde m'n speedy niet in eerste instantie niet starten. Na even doorzetten startte hij wel maar de motor draaide verre van normaal: heel zwaar en de hele auto trilde. Motor maar afgezet en uiteindelijk naar de dealer gesleept.
Daar hebben ze twee dagen nodig gehad om het probleem te vinden: een kapotte bobine!
Heeft iemand dat probleem ook eens gehad en is dit normaal voor een speedy die amper 15.000 km op de teller heeft?
Dat kom vaak voor dat de ontsteking defect is bij deze ecotec motoren. Het is het zwarte gedeelte boven op de kleppendeksel.