toeren teller
toeren teller
hallo
was vande week een stukje aan het rijden en vernam bij het overschakelen ,dat de toeren teller blijft hangenm.n. de eerste 20 km.
Daarna geen (last) meer.Dacht eerst het ligt aan de schoenen maar nu ik er op let heb ik het ook al eerder gehad.Was gisteren bij de garage en zeiden dat dit (normaal) was , en in de software zat. iemand dit ook al een keer meegemaakt?
Jans
was vande week een stukje aan het rijden en vernam bij het overschakelen ,dat de toeren teller blijft hangenm.n. de eerste 20 km.
Daarna geen (last) meer.Dacht eerst het ligt aan de schoenen maar nu ik er op let heb ik het ook al eerder gehad.Was gisteren bij de garage en zeiden dat dit (normaal) was , en in de software zat. iemand dit ook al een keer meegemaakt?
Jans
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
toerenteller
Ik heb een 2,2 met 14000km op de teller en heb dat probleem nog nooit gehad. Ook ben ik het nog nooit tegengekomen op de engelse, duitse of zwitserse speedsterforums. Dus ik geloof nooit dat het een 'normaal' probleem is.
A thing of beauty is a joy forever!
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Wat versta jij onder blijven hangen? Moderne motoren hebben "last" van de moderne milieu-eisen. Daardoor valt de motor niet meteen terug in de toeren op het moment dat de koppeling wordt ingetrapt. In de warmloopfase is dit het duidelijkst waarneembaar. De toerenteller blijft tussen de 1000 en 1500 rpm hangen, voordat hij helemaal terugzakt naar stationair.
Dit is een van de hoofdredenen waarom ik vorig jaar heb afgezien van de aanschaf van een Nissan 350Z. Die motor bleef zolang na-ijlen dat afremmen op de motor te weinig effect had. Daarnaast was het "lawaai" van de achteras voor mij te luid en vermoeiend voor een dagelijkse auto .... en ja ik gebruik mijn Speedster als 2e auto
SteV6
Dit is een van de hoofdredenen waarom ik vorig jaar heb afgezien van de aanschaf van een Nissan 350Z. Die motor bleef zolang na-ijlen dat afremmen op de motor te weinig effect had. Daarnaast was het "lawaai" van de achteras voor mij te luid en vermoeiend voor een dagelijkse auto .... en ja ik gebruik mijn Speedster als 2e auto

SteV6
S4 Avant
HiSteV6 schreef:Wat versta jij onder blijven hangen? Moderne motoren hebben "last" van de moderne milieu-eisen. Daardoor valt de motor niet meteen terug in de toeren op het moment dat de koppeling wordt ingetrapt. In de warmloopfase is dit het duidelijkst waarneembaar. De toerenteller blijft tussen de 1000 en 1500 rpm hangen, voordat hij helemaal terugzakt naar stationair.
Dit is een van de hoofdredenen waarom ik vorig jaar heb afgezien van de aanschaf van een Nissan 350Z. Die motor bleef zolang na-ijlen dat afremmen op de motor te weinig effect had. Daarnaast was het "lawaai" van de achteras voor mij te luid en vermoeiend voor een dagelijkse auto .... en ja ik gebruik mijn Speedster als 2e auto![]()
SteV6
dit gebeurt voornamelijk bij snel doorschakelen bij ongeveer 4500 rpm
in de tweede, dan door naar 3 en bij snel schakelen, en dus ook de koppeling snel intrappen zie ik ,dat zo gauw ik de koppeling intrap, de
toeren teller ongeveer 300 toeren omhoog gaat , en dan pas naar beneden.

jans
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
toerenteller
Dat fenomeen is wel normaal voor moderne injectiemotoren. Want veel wagens zijn zo geprogrammeerd dat bij het gasgeven de gasklep een beetje overstuurd wordt. Daardoor krijg je de indruk dat de wagen harder optrekt dan hij in werkelijkheid doet.
Sommige Speedsters (vooral de Turbo's) hebben inderdaad het probleem dat dit zich geprononceerder voordoet dan bij hun soortgenoten. Vorige week nog las ik op het Engelse VX-forum over iemand met hetzelfde probleem. Bij iedereen die zijn ECU liet herprogrammeren door een tuner was dat probleem opgelost.
Sommige Speedsters (vooral de Turbo's) hebben inderdaad het probleem dat dit zich geprononceerder voordoet dan bij hun soortgenoten. Vorige week nog las ik op het Engelse VX-forum over iemand met hetzelfde probleem. Bij iedereen die zijn ECU liet herprogrammeren door een tuner was dat probleem opgelost.
A thing of beauty is a joy forever!
Re: toerenteller
Hallo PipoPipo schreef:Dat fenomeen is wel normaal voor moderne injectiemotoren. Want veel wagens zijn zo geprogrammeerd dat bij het gasgeven de gasklep een beetje overstuurd wordt. Daardoor krijg je de indruk dat de wagen harder optrekt dan hij in werkelijkheid doet.
Sommige Speedsters (vooral de Turbo's) hebben inderdaad het probleem dat dit zich geprononceerder voordoet dan bij hun soortgenoten. Vorige week nog las ik op het Engelse VX-forum over iemand met hetzelfde probleem. Bij iedereen die zijn ECU liet herprogrammeren door een tuner was dat probleem opgelost.
Het gekste is ,in de 5 maand dat ik de auto nu heb,het een stuk of 10 keer
is voorgekomen.En als dit gebeurd,heb je er helemaal geen last van, je
kunt het aan de toeren teller zien


En als dit nu altijd gebeurd

temperatuur is.
Groetjes jans
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
toerenteller
Dat is inderdaad heel vreemd. Die Engelsman had dat probleem wel altijd, en vond het heel vervelend om zo te rijden. Iemand anders zei dat hij het ook altijd had, maar dat het wende. Enkel bij het overstappen van een andere auto in zijn Speedster was het even raar.
Maar jouw probleem schijnt dan toch wat anders te zijn.
Het zal een zoek- en eliminatiewerk worden, vrees ik
Een slecht contact, haperende gasklep, ... ???
De electronica of de programmering kan je volgens mij al uitsluiten. Of die werken altijd, of niet . Af en toe een slippertje is daarbij zeer onwaarschijnlijk.
Niets is zo vervelend als een defect dat zich slechts random voordoet.
Dat weet iedere technieker.
Maar jouw probleem schijnt dan toch wat anders te zijn.


De electronica of de programmering kan je volgens mij al uitsluiten. Of die werken altijd, of niet . Af en toe een slippertje is daarbij zeer onwaarschijnlijk.
Niets is zo vervelend als een defect dat zich slechts random voordoet.

A thing of beauty is a joy forever!
Re: toerenteller
Bij de opel garage ben ik ook geweest ivm het stationeer draaien van de motor.normaal draait ie 800 rpm ,en als je er op let komt er om de 10 secPipo schreef:Dat is inderdaad heel vreemd. Die Engelsman had dat probleem wel altijd, en vond het heel vervelend om zo te rijden. Iemand anders zei dat hij het ook altijd had, maar dat het wende. Enkel bij het overstappen van een andere auto in zijn Speedster was het even raar.
Maar jouw probleem schijnt dan toch wat anders te zijn.Het zal een zoek- en eliminatiewerk worden, vrees ik
Een slecht contact, haperende gasklep, ... ???
De electronica of de programmering kan je volgens mij al uitsluiten. Of die werken altijd, of niet . Af en toe een slippertje is daarbij zeer onwaarschijnlijk.
Niets is zo vervelend als een defect dat zich slechts random voordoet.Dat weet iedere technieker.
een hapering van een sec en draait dan 600 rpm. de opel dealer zei:
Zo goed als zeker dat de gas klep vies is

Misschien heeft dat er ook wel mee te maken.

jans
Volgens mij heb ik bij Arno in de elise ook wel eens gezien dat de toerenteller vaag deed. Was dan bij afremmen en lage snelheid als ik me goed herinner. Kwam er op neer dat op dat moment het motormanagement niet het juiste signaal stuurde naar de toerenteller.
Jans, hoeveel is er bij jou veranderd aan je motormanagement? Ze zijn toch niet verder gegaan dan alleen de mappings aanpassen? Anders zou het wellicht daar nog vandaan kunnen komen...
Of er moet iets mis zijn met je stack unit...
Mark
Jans, hoeveel is er bij jou veranderd aan je motormanagement? Ze zijn toch niet verder gegaan dan alleen de mappings aanpassen? Anders zou het wellicht daar nog vandaan kunnen komen...
Of er moet iets mis zijn met je stack unit...
Mark
C30-94@0.55bar
hi Markmarkv schreef:Volgens mij heb ik bij Arno in de elise ook wel eens gezien dat de toerenteller vaag deed. Was dan bij afremmen en lage snelheid als ik me goed herinner. Kwam er op neer dat op dat moment het motormanagement niet het juiste signaal stuurde naar de toerenteller.
Jans, hoeveel is er bij jou veranderd aan je motormanagement? Ze zijn toch niet verder gegaan dan alleen de mappings aanpassen? Anders zou het wellicht daar nog vandaan kunnen komen...
Of er moet iets mis zijn met je stack unit...
Mark
Rij hier nu bijna 5 maand mee rond ,maar heb het voor het eerst ong
1 maand geleden gemerkt , was toen eigelijk maar1 keer!wat en hoever
de tuner is gegaan weet ik niet

klep schoonmaken ivm aanslag, hierdoor gaat ie onregelmatig lopen.
jans