de kleine kantjes van je speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
klinkske
Lid

de kleine kantjes van je speedster

Bericht door klinkske »

hoi,

wegens verstrengde wet op onze jaarlijkse autokeuring ben ik op zoek naar een alternatief voor mijn mazda mx5 turbo.
(1000 kg 187 pk)
Vriend heeft voor en na zijn speedster een mx5 omdat hij bang werd van de schade foto's en zijn eigen rijgedrag.

Anyway, wie wil er even de kwaaltjes van een speedster meegeven? Ik las ergens dat er wel enkele kleine kanten zijn.
Sinds wanneer is de speedster uit de cataloog verdwenen? Ik heb hier nog een automag liggen van januari 2006 waar zowel de turbo als de 2,2 in staan.
Heeft de speedster bestaansrecht in een land met flitspalen én vooral drempels (hij staat maar 11 cm van de grond las ik?)

Alvast bedankt.
SANDER
Lid
Contacteer:

Bericht door SANDER »

Hoi Klinske

Ik heb zelf ook de mx-5 (1989 model) gehad, die had veel meer last
van drempels dan een speedster.

Speedster heeft een korte overhang en een vlakke bodemplaat, en bij de speedster zit er geen uitlaat in het midden, de kat bij de mx-5 was erg ongelukkig geplaatst.

Flistpalen:ik heb nog maar een bekeuring...106 waar je 100 mag...

Mijn antwoord zou dus zijn geen probleem...maar als hangt natuurlijk af van je rechtervoet....

Speedster vind is juist leuk in kortere snelle bochten....het is geen
porsche waarbij je pas lol hebt vanaf hoge snelheden.

mx-5 versus speedster.

Voordelen speedster:nog betere wegligging, wegligging, wegligging...en
de mx-5 is al zo goed.

voordelen mx-5: meer open gevoel, heerlijke schakelbak, beter geschikt voor rustig toeren, betere afwerking.....ook al valt de afwerking van de speedster mij zeker niet tegen.

Groet

Sander
klinkske
Lid

Bericht door klinkske »

valt er met de speedster te spelen of loopt het sneller fout? een MR layout lijkt me sneller over de limit bij overstuur.
Hoeveel kleiner is de koffer? ik heb al jaren geen reservewiel meer in de mx5...
Ik moet er eigenlijk dringend eens naar gaan kijken, naar zo'n speedster.
Hoe cosy is het in de cockpit met z'n 2 tjes? Mijn vriendin weegt maar 44 kg dus dat valt mee. (lotus heeft eraan gesleuteld ;-) )
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

klinkske schreef:valt er met de speedster te spelen of loopt het sneller fout? een MR layout lijkt me sneller over de limit bij overstuur.
Hoeveel kleiner is de koffer? ik heb al jaren geen reservewiel meer in de mx5...
Ik moet er eigenlijk dringend eens naar gaan kijken, naar zo'n speedster.
Hoe cosy is het in de cockpit met z'n 2 tjes? Mijn vriendin weegt maar 44 kg dus dat valt mee. (lotus heeft eraan gesleuteld ;-) )
Er is vast wel iemand met een Speedster die bij jou in de buurt woont (waar woon je?). De kofferbak is redelijk vergelijkbaar met de MX-5 (die van mij was van '90) alleen de opening is kleiner. Het dakje kan je achter je voorstoelen kwijt.
Met beide auto's heb ik al eens achterstevoren gestaan. Op droog wegdek hoef je daar niet zo bang voor te zijn.
En je zit inderdaad wat dichter bij elkaar dan in de MX-5 maar dat is alleen maar goed voor je relatie.
Lotus Elise S2
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Als je beiden een "normaal" postuur hebt heb je ruimte zat, en ja ik heb zelfs op droog wegdek met een 2.2 wel eens achterstevoren gestaan, wat hem juist ook wel weer leuk maakt, niet eens met de turbo 8)
klinkske
Lid

Bericht door klinkske »

ik woon in de buurt van mechelen, België.
Ben net naar cardoen geweest in antwerpen, aan de a-12.
Daar stond een donkerblauwe speedster turbo.
Heb er in gezeten, koffer gezien enz.

heb een heleboel vragen, want ik heb al enkele - puntjes opgemerkt.
(kritisch als we zijn :) )

ik ben niet zo groot. +- 1.77 m. ik heb wel grote voeten (45) maar die speelden me geen parten.

Wel vond ik het rotvervelend dat mijn been (knie) tegen de pook zit. Je moet je been opzij doen om 'm in 1 te zetten?

De koffer viel nog mee vond ik. Alleen miste ik een handschoenkastje :)
instappen en uit stap viel beter mee dan ik gedacht had. (auto lag dicht)
Wat me ook opviel (was me al opgevallen bij vriend met elise II) dat alles nogal losjes zit... De bekleding vd deur bevoorbeeld.

Rammelt dat als je over slechte weg rijdt? Of hoor je dat niet door het motorlawaai :)

De sofftop is niet waterdicht, las ik. Welke wel... Mijn mx5 lekt ook wat, ondanks nieuw dakje.
Vraag is natuurlijk hoe hard ie lekt?
Bij het uitstappen zit ik op de deur drempel. De rubber vd deur zit verder naar de auto. Is die drempel dan nat en of vuil bij regenweer? Kan vervelend zijn voor je kledij (vooral die van je co pilote : ) )

Kan je zelf aan de motor werken? Olie enz vervangen?
Wat ben je kwijt als je een ongevalletje hebt? De meeste delen zijn groot en de lampen altijd Xenon?
Maw een ongevalletje kost je een flink deel van je spaarcenten?

Ik kon afspreken voor een proefrit, maar dat ga ik niet doen. Man zei dat het met de verkoper is, en dat je niet zelf mag rijden tenzij op één straatje ergens achterin. Zo proefrij ik geen auto. Verloren tijd...
Dat gezeik altijd... 'niet verzekerd enz'
Als een professionele verkoper dat al niet kan waarmaken, waar zijn we dan mee bezig.

Ben trouwens op zoek naar een 2.2 Op een 2e hands turbo betaal je hier al 2500 extra inschrijftax omdat ie zoveel pk's heeft...(nieuw het dubbele!! - weet je meteen waarom hier amper scooby's enz rijden)
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

klinkske schreef: heb een heleboel vragen, want ik heb al enkele - puntjes opgemerkt.
(kritisch als we zijn :) ))
Wat je vantevoren sowieso moet weten is dat de speedster en de elise eigenlijk met geen andere auto te vergelijken is op veel gebieden, je moet met een paar negatieve punten moeten kunnen leven, inleveren op bepaalde zaken als comfort en praktische zaken, maar alles wordt dubbel en dwars terugbetaald door de rij-eigenschappen.
ik ben niet zo groot. +- 1.77 m. ik heb wel grote voeten (45) maar die speelden me geen parten.

Wel vond ik het rotvervelend dat mijn been (knie) tegen de pook zit. Je moet je been opzij doen om 'm in 1 te zetten?
Vreemd. Ik ben 1.94m en hoef mijn been helemaal niet opzij te doen. Het klinkt alsof je te dicht op het stuur zat zodat je benen teveel gebogen waren. Als je zo dicht op je stuur moet zitten omdat je armen anders te kort zijn zal je een stuurnaafverlenger erop moeten zetten.
De koffer viel nog mee vond ik. Alleen miste ik een handschoenkastje :)
Het is geen dameskapper auto he (zoals de mx5) :wink:
instappen en uit stap viel beter mee dan ik gedacht had. (auto lag dicht)
Wat me ook opviel (was me al opgevallen bij vriend met elise II) dat alles nogal losjes zit... De bekleding vd deur bevoorbeeld.

Rammelt dat als je over slechte weg rijdt? Of hoor je dat niet door het motorlawaai :)
De deurpaneeltjes rammelen niet, maar andere dingen kunnen wel(eens) rammelen.
De sofftop is niet waterdicht, las ik. Welke wel... Mijn mx5 lekt ook wat, ondanks nieuw dakje.
Vraag is natuurlijk hoe hard ie lekt?
Bij mij lekt hij amper, onder het rijden eigenlijk helemaal niet. Als hij stilstaat in een zware bui met wat wind erbij dan heb ik een paar druppels op de zwarte drempel liggen.
Bij het uitstappen zit ik op de deur drempel. De rubber vd deur zit verder naar de auto. Is die drempel dan nat en of vuil bij regenweer? Kan vervelend zijn voor je kledij (vooral die van je co pilote : ) )
WHAAAAAAAAAAAAA :!: :shock: Niet op die drempel gaan zitten :!: Dat gedeelte wat jij bedoelt is de polyester body en die kan zo gaan scheuren (vooral als het vaak zou gaan doen). Nu snap ik waarom het in en uitstappen zo makkelijk gaat bij jou :wink:
Je mag alleen op de zwarte drempel zitten die dus achter het rubber zit en dus altijd droog en schoon is. Maar als je de goede en redelijk makkelijke in en uitstap techniek gebruikt dan ga je op geen enkele drempel zitten.
Kan je zelf aan de motor werken? Olie enz vervangen?
Jep, geen enkel probleem. De 2.2 motor ligt ook in de astra, zafira en vectra. Je komt er alleen niet makkelijk bij.
Wat ben je kwijt als je een ongevalletje hebt? De meeste delen zijn groot en de lampen altijd Xenon?
Maw een ongevalletje kost je een flink deel van je spaarcenten?
Veel $$$
Lampen zijn standaard niet xenon, maar wel heel duur. Hier in Nederland kost een koplamp je 1300euro en een achterlamp iets van 500euro, per stuk dus en nieuw bij de dealer. Gelukkig kan je op de tweedehandsmarkt voor leukere prijzen weleens een lampunit scoren (100-200euro).
Schade aan de bodydelen is inderdaad niet leuk en gaat je aardig wat centen kosten inderdaad, maar schade aan het chassis kan helemaal akelig worden. Als aan het aluminium chassis iets afbreekt (wielophanging) kan je dat niet meer maken en kan je je auto als total loss beschouwen. Niet crashen dus :wink:
Ik kon afspreken voor een proefrit, maar dat ga ik niet doen. Man zei dat het met de verkoper is, en dat je niet zelf mag rijden tenzij op één straatje ergens achterin. Zo proefrij ik geen auto. Verloren tijd...
Dat gezeik altijd... 'niet verzekerd enz'
Als een professionele verkoper dat al niet kan waarmaken, waar zijn we dan mee bezig.
Ga naar een andere dealer een keer zou ik zeggen, belachelijk dat je niet eens kan rijden in een speedster! Het is nou ook weer niet zo'n hele dure auto...

Kortom: je moet wel een beetje een echte auto en vooral rij-liefhebber zijn als je een speedster zou willen bezitten :) . Maar er zijn er aardig wat hoor 8)
Afbeelding
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

HAHAH, niet zelf proefrijden? :shock:
Hoe krijgen ze dan ooit iemand zo enthousiast om tot aanschaf over te gaan??
Ik denk dat de 'slecht-van-vertrouwen' verkopers nog een hele lange tijd zo zuinig op hun speedster mogen zijn..... in de showroom! :wink:
Afbeelding
mevistox5
Lid

Re: de kleine kantjes van je speedster

Bericht door mevistox5 »

klinkske schreef:hoi,

wegens verstrengde wet op onze jaarlijkse autokeuring ben ik op zoek naar een alternatief voor mijn mazda mx5 turbo.
(1000 kg 187 pk)
Vertel eens. Wat is verscherpt? Er rijden nogal wat "oude" MX-5'jes turbo in Belgie. Die van mij bijvoorbeeld (als Jean Marie de turbo er nog op heeft zitten).
mevistox5
Lid

Bericht door mevistox5 »

klinkske schreef: Op een 2e hands turbo betaal je hier al 2500 extra inschrijftax omdat ie zoveel pk's heeft...(nieuw het dubbele!! - weet je meteen waarom hier amper scooby's enz rijden)
Je zou bijna medelijden gaan krijgen..... Bij jullie heet het inschrijftax, bij ons BPM :lol: :lol:
gerben
Actief lid

Bericht door gerben »

he maik

wat wil jij hiermee zeggen :x
Het is geen dameskapper auto he (zoals de mx5)

dus ik moet de mijne omruilen voor een mx5 :?:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Euhhh, ik zeg toch dat de speedster GEEN dameskapperauto is? Tenzij je een dameskapper bent snap ik niet wat je bedoelt :)

Handschoenenkastjes zijn alleen interessant als je lippenstift of een kammetje in je auto wilt bewaren, onnodig als je aan het knallen bent dus 8)
Afbeelding
klinkske
Lid

Bericht door klinkske »

jemme heeft de turbo nog ja. Was dat jouw auto? De wereld is klein...

via www.goca.be kan je naar keuring en dan verbouwingen klikken. Ze hebben regels over zowat alles. Hier zie je al snel wat het probleem is (vooral de laatste 5 regels...)

Bumper vooraan/achteraan
Spoiler vooraan/achteraan
Kofferspoiler
Dak- en raamspoilers
Motorkapverlenging
Lichtmasks - Wings
Kunststof motorkap ? VERBODEN
Motorkapsloten
Motorkapscharnieren
Deuren
Sleutelgat deuren en klinken
Koffersleutelgat en klinken
Achterste zijruiten
Achterruit
Voorste zijruiten ? FOLIE VERBODEN
Zonneband en belettering op de voorruit
Achteruitkijkspiegel binnen
Topchops ? VERBODEN
Zijlijsten en emblemen
Ruitenwissers
Carterbescherming
Tankdeksel
Officiële kentekenplaat

INTERIEUR

Vloermatten uit hard materiaal
Pedalen - Contactoppervlak
Dashbord en instrumenten
Binnenverlichting
Versnellingspook
Instrumentenfolie
Startknop
Brandblusser
NOS-fles ? VERBODEN

LICHTEN & SIGNALISATIE

Achterlichten
Richtingaanwijzers
Derde stoplicht
Voormistlichten
Achtermistlicht(en)
Achteruitrijlicht
Kentekenplaatverlichting
Verlichte ruitensproeiers ? VERBODEN
Verlichting onder en rond het voertuig ? VERBODEN

WIELEN - REMMEN - OPHANGING

Banden - Velgen ? CENTRALE WIELBEVESTIGING VERBODEN
Spoorverbreder ? VERBODEN
Remsysteem
Remklauwen
Verlaging
Luchtvering - Airride ? VERBODEN
Ophangingsrubbers ? VERBODEN
Stabilisatorstangen ? VERBODEN

ANDERE VERBOUWINGEN

Luchtfilter
Motortuning ? VERBODEN
Versnellingsbak

This site is protected by copyright and trademark laws under Belgian and International law. All rights reserved.
© 2006 GOCA
Ride-aholic
Actief lid

Bericht door Ride-aholic »

Hi forum,

daar wordt je niet goed van: wat mag er in België nu eigenlijk wèl aan de auto gebeuren? Gaat een kort lijstje worden , vrees ik....

Greetingz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
gerben
Actief lid

Bericht door gerben »

sorry maik

effe voor de duidelijkheid, ja ik ben een dameskapper 8)
Plaats reactie