Achtervelgen vooraan: het resultaat
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Achtervelgen vooraan: het resultaat
Die originele 175 banden vooraan hinderden me reeds lang. Ik vond de ingevallen wielkassen niet mooi, en het onderstuur was soms hinderlijk bij fors bochtenwerk. Daar ik graag mijn Speedster zo origineel mogelijk wil houden, was de enige optie achtervelgen vooraan te plaatsen.
Dit weekeinde heb ik ze gemonteerd. Als banden heb ik gekozen voor de BF Goodrich G-Force Profiler 205/45R17 88W. Kostprijs 143 €/ stuk, montage en uitbalanceren inclusief. Ze zijn iets zachter van rubber dan de originele Bridgestones.
De voorste velgen lopen nu mooi gelijk met de achterste. Om de banden niet te laten aanlopen bij volle stuuruitslag, en de wielkassen nog iets meer uit te vullen heb ik rondom 5mm spoorverbreders gemonteerd. Ik koos opzettelijk voor slechts 5mm om de geo-instelling niet te veel te beinvloeden. De velg komt nu juist gelijk met de buitenkant van de wielkast.
Mijn bevindingen:
Vering: hier is geen enkel verschil te merken. Ook niet bij diep inveren of bochtenwerk.
Sturing: Tot ca 20km/u stuurt het iets zwaarder maar zonder hinderlijk te zijn. Op de autostrade is het stuur wel wat gevoeliger aan de spoorvorming geworden. Maar relaxed cruisen met één hand aan het stuur is nog steeds perfekt mogelijk.
Baanligging (droog wegdek): Zelfs bij extreem bochtenwerk is iedere zweem naar onderstuur verdwenen. Als je over de grens gaat (en dan moet je al erg overdrijven) is het de achteras die eerst uitbreekt. Maar dat blijft gemakkelijk op te vangen. Ik had de indruk dat het overstuur nu later maar ook minder geleidelijk optreedt. Waarschijnlijk door de spoorverbreding. Hierdoor en mede doordat je geen verwittiging meer krijgt door opkomend onderstuur, moet je wel alerter blijven achter het stuur als je de grenzen gaat opzoeken.
Remmen: Doordat de bredere banden meer grip hebben en de wielen minder snel blokkeren, komt bij een noodstop het ABS pas later in actie en verkort de remafstand. Toch heb je aanvankelijk de indruk dat je slechter remt, maar dat komt omdat nu de beperkingen van de originele remmen meer naar voren komen. De remmen bijten niet goed, en de remkracht is slecht doseerbaar bij hard remmen. Volgende investering zullen waarschijnlijk stalen remleidingen en andere remblokken zijn, en een geo-setup.
Als de baan nat ligt en ik de ruimte heb, ga ik nog enkele rijtesten uitvoeren. Maar ik verwacht dat de resultaten in dezelfde lijn zullen liggen. Het is een aanpassing die ik iedereen kan aanraden.
Dit weekeinde heb ik ze gemonteerd. Als banden heb ik gekozen voor de BF Goodrich G-Force Profiler 205/45R17 88W. Kostprijs 143 €/ stuk, montage en uitbalanceren inclusief. Ze zijn iets zachter van rubber dan de originele Bridgestones.
De voorste velgen lopen nu mooi gelijk met de achterste. Om de banden niet te laten aanlopen bij volle stuuruitslag, en de wielkassen nog iets meer uit te vullen heb ik rondom 5mm spoorverbreders gemonteerd. Ik koos opzettelijk voor slechts 5mm om de geo-instelling niet te veel te beinvloeden. De velg komt nu juist gelijk met de buitenkant van de wielkast.
Mijn bevindingen:
Vering: hier is geen enkel verschil te merken. Ook niet bij diep inveren of bochtenwerk.
Sturing: Tot ca 20km/u stuurt het iets zwaarder maar zonder hinderlijk te zijn. Op de autostrade is het stuur wel wat gevoeliger aan de spoorvorming geworden. Maar relaxed cruisen met één hand aan het stuur is nog steeds perfekt mogelijk.
Baanligging (droog wegdek): Zelfs bij extreem bochtenwerk is iedere zweem naar onderstuur verdwenen. Als je over de grens gaat (en dan moet je al erg overdrijven) is het de achteras die eerst uitbreekt. Maar dat blijft gemakkelijk op te vangen. Ik had de indruk dat het overstuur nu later maar ook minder geleidelijk optreedt. Waarschijnlijk door de spoorverbreding. Hierdoor en mede doordat je geen verwittiging meer krijgt door opkomend onderstuur, moet je wel alerter blijven achter het stuur als je de grenzen gaat opzoeken.
Remmen: Doordat de bredere banden meer grip hebben en de wielen minder snel blokkeren, komt bij een noodstop het ABS pas later in actie en verkort de remafstand. Toch heb je aanvankelijk de indruk dat je slechter remt, maar dat komt omdat nu de beperkingen van de originele remmen meer naar voren komen. De remmen bijten niet goed, en de remkracht is slecht doseerbaar bij hard remmen. Volgende investering zullen waarschijnlijk stalen remleidingen en andere remblokken zijn, en een geo-setup.
Als de baan nat ligt en ik de ruimte heb, ga ik nog enkele rijtesten uitvoeren. Maar ik verwacht dat de resultaten in dezelfde lijn zullen liggen. Het is een aanpassing die ik iedereen kan aanraden.
- Bijlagen
-
- 205'45R17.jpg (20.82 KiB) 5186 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pipo op 24 apr 2006 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
- Flaminiasupersport
- Actief lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Tot op heden heb ik daar helemaal geen last van hoor. Verder nagenoeg dezelfde ervaringen als Pipo, met dien verstande dat ik 15mm spacers gebruik i.p.v. 5 mm.Flaminiasupersport schreef:Krijg je dan geen last van steenslag doordat de voorste wielen meer naar buiten staan?
Staat in ieder geval wel leuk!
SteV6
S4 Avant
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
spoorverbreders
Nou, hoe verder je wielen naar buiten staan, hoe meer kans je hebt dat er steentjes tegen de zijkant van je auto geworpen worden denk ik. Daarom dat ik voor 5mm ipv 15mm spoorverbreders gekozen heb. (onder andere)
Voordelen:
Je maakt gebruik van de originele stalen centreernaaf. En die is in geval van hevige schok toch nog altijd sterker dan de dunne alu centreerring van de 15mm spoorverbreder.
De wielen blijven juist in de wielkast. Dus geen kans op zijdelingse steenslag. En bij sterk doorveren kunnen de banden de binnenwielkast niet raken.
En vooral; je beïnvloedt de veerkarakteristiek en de bumpsteer minder.
Of misschien denk ik wel wat teveel na over mijn mods

Voordelen:
Je maakt gebruik van de originele stalen centreernaaf. En die is in geval van hevige schok toch nog altijd sterker dan de dunne alu centreerring van de 15mm spoorverbreder.
De wielen blijven juist in de wielkast. Dus geen kans op zijdelingse steenslag. En bij sterk doorveren kunnen de banden de binnenwielkast niet raken.
En vooral; je beïnvloedt de veerkarakteristiek en de bumpsteer minder.
Of misschien denk ik wel wat teveel na over mijn mods


A thing of beauty is a joy forever!
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Met Nitrons en aanpassing van de stuurstanghoogte (of wat was het ook al weer precies?) ben je bumpsteer ook helemaal kwijt.
Het loopvlak blijft prima binnen de body, alleen het hart en de spaken komen heel iets naar buiten. En dat geeft een zeer mooi effect voor tegenliggers en toeschouwers waar je op af rijdt.
Ik ben zeer tevreden over de originele achterwielen voor. En toch ben ik voor de ATS-DTC's gevallen
Maar budgetair een zeer goede mod!
SteV6
Het loopvlak blijft prima binnen de body, alleen het hart en de spaken komen heel iets naar buiten. En dat geeft een zeer mooi effect voor tegenliggers en toeschouwers waar je op af rijdt.
Ik ben zeer tevreden over de originele achterwielen voor. En toch ben ik voor de ATS-DTC's gevallen

Maar budgetair een zeer goede mod!
SteV6
S4 Avant
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
spoorverbreders
Oh, ik had op het duitse forum gelezen dat bij iemand bij het circuitrijden met een 15mm spoorverbreders soms een licht slijpen in de wielkast voorkwam.
Het was voornamelijk achteraan. Zelf heb ik het niet uitgeprobeerd. Waarschijnlijk zal het ook wat afhangen welk merk band je monteert. Ook zijn er lichte constructieverschillen bij de Speedsters onderling.

A thing of beauty is a joy forever!