vandaag ook de precat verwijderd

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
marcel85
Mega lid

vandaag ook de precat verwijderd

Bericht door marcel85 »

zo, heb vandaag de precat verwijderd..

klus van 3 uur, in de werkplaats met brug van een maat van me..

met één hss boor van 10mm (koelen met water) en wat wrikken met een bijtel is het goed te doen..

resultaat was leuk maarrrr ik had meer uitlaatgeluid verwacht.. het verschil is er wel , maar niet enorm :wink:

maar ben zeker tevreden :D

hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

Uitlaatgeluid is ook niet het grootste voordeel van het verwijderen van je pré-cat. Wel het zo goed als verdwijnen van je "flat spot" bij 3000 Rpm :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
TorBeest
Actief lid

Bericht door TorBeest »

Het is waarschijnlijk al gevraagd, maar merken ze daar iets van in de (Belgische) keuring?

Want ze testen toch de uitlaat op co2 en aanverwanten?
Pascal

Bericht door Pascal »

Lijkt mij zeer sterk want jullie rijden toch in file de keuring binnen, dus je kat doet zijn werk al omdat alles flink heet is.

Gr. Pascal
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

Precat dient vooral voor Euro-4 emissienormen.

Wat ik begrepen heb is dat Euro-4 de emissiewaardes vanaf een 'koude start' ook specificeert. De eerdere normen waren altijd nog met warme motor, dus katalysator.

Om de uitlaatgas normen te halen zit de precat er in die direct tegen het uitlaatspruitstuk aan zit en dus onmiddelijk heet gestookt wordt (dus gaat werken) als de auto wordt gestart.

Alleen na een paar minuten is de hoofd-cat op temperatuur en gaat die goed werken.

Nog een paar minuten later is de precat zo heet geworden dat hij ook niet meer goed functioneert en de hoofd-cat alles doet.

Aangezien de Speedster toch op Euro-3 niveau is typegoedgekeurd is de precat dus nu nergens voor nodig. Voor APK en zo meten ze met een warme motor de uitlaatgassen.

Hij kan er dus zonder problemen uit.

gr marcel
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

In Nederland is het in ieder geval vrij eenvoudig. Bij de APK meten ze op de volgende grenswaarden:

Auto's toegelaten vanaf 1 januari 1993:
- Bij stationair toerental CO 0,5%
- Bij verhoogd toerental (2500-3200) CO 0,3%.
- Lambda waarde bij verhoogd toerental tussen de 0,97 en de 1,03

Auto's toegelaten vanaf 30 juni 2002:
- Bij stationair toerental CO 0,3%
- Bij verhoogd toerental (2500-3200) CO 0,2%.
- Lambda waarde bij verhoogd toerental tussen de 0,97 en de 1,03

'Vroege' speedsters die dus voor 30-06-2002 op kenteken zijn gezet hoeven nog aan de oudere eisen te voldoen. Voor degene daarna de tweede set.

Pre-cat helpt in dit geval inderdaad vooral om het CO ook bij koude motor laag te houden, maar dat is nog geen onderdeel van de APK.

Er wordt bij de nederlandse APK nog niet specifiek genormeerd naar rest-O2, HC of NOx uitstoot, hoewel in theorie de lamda waarde daar nu indirect al voor zorgt. Als het goed is wordt dit de komende jaren ingevoerd, maar ook dat zal dan weer voor auto's gelden die vanaf die datum op kenteken zijn gesteld.

Bye, Arno.
TorBeest
Actief lid

Bericht door TorBeest »

oki danku voor de info
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

ZO!! net even apk gehad :D

alles was prima! zelfs het carterontluchtingsfiltertje was geen punt , en uitlaatgassen waren oke :lol:

ow... alleen de monteur van opel kon de auto niet aan de praat krijgen, hij wist niet dat hij gestart moet worden dmv een startknop :jump:
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Dat laatste is éxact de reden waarom ik het onderhoud e.d. dus niet meer bij Opel laat doen....
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

ik ben er bij gebleven, wat geen probleem was..

ik verder moet ik zeggen dat ze erg zuinig omgingen met de auto..

maar ja , ik kan ze het bijna niet kwalijk nemen dat ze er niet veel verstand van hebben..

ik was de eerste met een speedster die er apk kwam laten doen :lol:

en om nu 70 km naar lotus te rijden vond ik ook wat tegek.. plus dat ze daar gewoon de hoofdprijs berekenen...

en bij opel 36 eurie
Matsuru
Actief lid

Bericht door Matsuru »

marcel85 schreef:en om nu 70 km naar lotus te rijden vond ik ook wat tegek.. plus dat ze daar gewoon de hoofdprijs berekenen...

en bij opel 36 eurie
Twee weken geleden ook de Speedster laten keuren en wel bij V/d Kooij en de hoofdprijs was 36 euries :!:
Volgens mij, Marcel85, heb jij toch een verkeerd beeld van de Lotus dealer :wink:
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

ik zal lotus wel bellen als hij verlaagd en verbreed is..
dan weet ik ook zeker dat het goed gebeurd :wink:
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

Nou, het is mij vanavond ook gelukt om de precat eruit te halen (gisteren al onder auto vandaan gehaald). Respect voor iedereen dit dit heeft gedaan, wat een K%&te klus zeg. Ik ben 2-3 drie uur aan het boren, beitelen en wrikken geweest. Heeft me zeker 5 boortjes, een tang en enkele schroeven gekost.

Ik zag op de foto hierboven dat de uitlaat bij de hoofdcat was vastgezet in een bankschroef. Bij mij begon dan de pre-cat nogal te bewegen op het flexibele deel (gevlecht met staal). Leek me beter de pre-cat in de bankschrief vast te zetten.

Binnenkort weer terug monteren, ik ben benieuwd...
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

precat

Bericht door Pipo »

Ja, het is een leuke klus :wink: Ik heb er ook de nodige krachttermen bij gebruikt :)
Nog even een waardevolle raad: voor je de hoofdcat terug monteert, ga zeker na dat er geen residu van de verwijderde precat in de hoofdcat is gevallen. Dit kan de cellen van de cat verstoppen. Hou de cat even ondersteboven, en tik voorzichtig met een houten blokje of rubberhamer tegen de cat zodat het stof er uit kan vallen. (Voorzichtig! Want het is een keramische cat die kan breken bij harde slagen)
Je kan ook met perslucht van de demperzijde de cat doorblazen.
Met de stofzuiger kan je dan de resten langs de motorzijde opzuigen.

Voor anderen die ook nog hun precat willen verwijderen; zorg dat je de buis zo vastzet dat de hoofdcat zich boven de voorkat bevindt. Dan kunnen er geen resten in de hoofdcat vallen.
A thing of beauty is a joy forever!
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ik heb het zonder boren gedaan. Ik met hamer en schroevendraaier (met doorslagachterkant) een geul dwars over gemaakt. Daarna kun je de 2 helften naar binnen richting de geul losbreken. Koste me een half uur.
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie