
Compressor
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
De computer van HITec regelt alleen de extra brandstof voor de compressor. Daar is dus geen pk winst mee te halen. De rede waarom jij andere software krijgt is omdat jij een andere computer erin hebt zitten dan zij tot verkort gebruikte. In die nieuwe computer zitten meer kenvelden en daarvoor is de nieuwe software.
Hoe jij precies aan 270pk komt weet ik niet maar misschien heeft het te maken met de charge-cooler. Toen zij namelijk op de testbank aan het meten waren bleek dat bij koele temp het rendement van de compressor veel beter was dan met de charge-cooler voorin ipv achterin. Bij die temp. die normaal 182kw en 300nm leverd bleek met de charge-cooler voorin dat deze waarde 190kw en 320nm te zijn.
Dus jij hebt gewoon de normale 245pk set zoals die altijd al geleverd wordt met een andere computer en met de charge-cooler voorin de neus.
Verschil tussen charge-cooler voor in de auto ipv van achterin:
Onder normale (niet te warme) condities blijft het rendement ongeveer het zelfde.
Als je in de stad rijdt heb je veel plezier van het feit dat je charge-cooler voorin zit want dan heeft de charge-cooler achter in echt een probleem omdat de rijwind snelheid te laag is waardoor de warme lucht van de motor de charge-cooler koelt en dus koelt hij dan ook niet maar wordt het zaakje nog warmer.
Als echt warm is (zoals nu) dan heb je iets minder verlies aan pk.
Onder gunstige omstandheden leverd hij iets meer vermogen.
Ik hoop dat ik het allemaal goed begrepen heb anders moet maarten me maar ff corrigeren als hij tijd heeft.
@Maik, Nee we zijn niet op de Ring geweest. Had wel gekunt want het was erg rustig en met weinig motoren. We hebben wat gekeken en zitten praten met een voor ons bekende belg die daar toevallig ook was met zijn speedster.
Hoe jij precies aan 270pk komt weet ik niet maar misschien heeft het te maken met de charge-cooler. Toen zij namelijk op de testbank aan het meten waren bleek dat bij koele temp het rendement van de compressor veel beter was dan met de charge-cooler voorin ipv achterin. Bij die temp. die normaal 182kw en 300nm leverd bleek met de charge-cooler voorin dat deze waarde 190kw en 320nm te zijn.

Dus jij hebt gewoon de normale 245pk set zoals die altijd al geleverd wordt met een andere computer en met de charge-cooler voorin de neus.
Verschil tussen charge-cooler voor in de auto ipv van achterin:
Onder normale (niet te warme) condities blijft het rendement ongeveer het zelfde.
Als je in de stad rijdt heb je veel plezier van het feit dat je charge-cooler voorin zit want dan heeft de charge-cooler achter in echt een probleem omdat de rijwind snelheid te laag is waardoor de warme lucht van de motor de charge-cooler koelt en dus koelt hij dan ook niet maar wordt het zaakje nog warmer.
Als echt warm is (zoals nu) dan heb je iets minder verlies aan pk.
Onder gunstige omstandheden leverd hij iets meer vermogen.
Ik hoop dat ik het allemaal goed begrepen heb anders moet maarten me maar ff corrigeren als hij tijd heeft.
@Maik, Nee we zijn niet op de Ring geweest. Had wel gekunt want het was erg rustig en met weinig motoren. We hebben wat gekeken en zitten praten met een voor ons bekende belg die daar toevallig ook was met zijn speedster.
-
- Nieuw lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 25 dec 2005 14:29
- Locatie: Den Haag
compressor set
Hier Jan, race kadett. Wat kost zo'n compressorset incl. montage.
Ik ben zeer geinteresseerd en vraag me af of dit ook goed zelf te monteren is,zit er bv. een handleiding bij? En heren Speedster rijders,gaan jullie weleens lekker knoerten op het circuit,want daar is zo'n bommetje natuurlijk wel voor gemaakt?!
Ik ben zeer geinteresseerd en vraag me af of dit ook goed zelf te monteren is,zit er bv. een handleiding bij? En heren Speedster rijders,gaan jullie weleens lekker knoerten op het circuit,want daar is zo'n bommetje natuurlijk wel voor gemaakt?!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hoi Jan, welkom hier.
Ik dacht dat er wel iets van een handleiding bijzit. En als zelfs Maarten die ombouw zelf kan doen, dan moet iedereen dat kunnen
Ik weet niet op wat voor auto jij het gaat zetten? Heb je een speedster of een kadett? Als het iets anders dan een speedster is moet je wel opletten of je er de ruimte voor hebt.
Circuitjes pakken wel weleens hoor, kijk maar eens bij evenementen of zoek op Zandvoort/Assen/Nordschleife.
Ik dacht dat er wel iets van een handleiding bijzit. En als zelfs Maarten die ombouw zelf kan doen, dan moet iedereen dat kunnen

Ik weet niet op wat voor auto jij het gaat zetten? Heb je een speedster of een kadett? Als het iets anders dan een speedster is moet je wel opletten of je er de ruimte voor hebt.
Circuitjes pakken wel weleens hoor, kijk maar eens bij evenementen of zoek op Zandvoort/Assen/Nordschleife.

- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
In verleden is hier al het nodige over gezegd zie
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 41&start=0
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 11&start=0
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1018
Als je nog vragen hebt dan horen we het wel.
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 41&start=0
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 11&start=0
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1018
Als je nog vragen hebt dan horen we het wel.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Hoi Gerard,
Jouw hogere vermogen komt inderdaad niet door de software maar door de positie van de koeler en je uitlaat helpt ook een klein beetje mee.
De SW die jij nog krijgt voor de hitec computer heeft inderdaad een groter kenveld als die die piet en ik hebben, waardoor hij nog fijner afgesteld kan worden. Je rijdt nu met dta rond zoals Piet en ik, maar de nieuwe data is over het grotere kenveld verspreid en aangepast aan jouw uitlaatsysteem.
Groeten, Maarten
Jouw hogere vermogen komt inderdaad niet door de software maar door de positie van de koeler en je uitlaat helpt ook een klein beetje mee.
De SW die jij nog krijgt voor de hitec computer heeft inderdaad een groter kenveld als die die piet en ik hebben, waardoor hij nog fijner afgesteld kan worden. Je rijdt nu met dta rond zoals Piet en ik, maar de nieuwe data is over het grotere kenveld verspreid en aangepast aan jouw uitlaatsysteem.
Groeten, Maarten