SteV6, Jans, Maik en een G-kracht meter...

Algemene zaken omtrent onze auto.
Maik
Groot Speedster Commandeur

SteV6, Jans, Maik en een G-kracht meter...

Bericht door Maik »

Gisteren was ik toevallig in de buurt van de woonplaatsen van Stephan en Jan, en "toevallig" had ik mijn G-kracht meter bij me :) .

We hebben elkaar bij Avonturenpark Hellendoorn ontmoet en heel even gebabbeld, daarna maar snel naar een rustig plekje gereden (en ik kan je vertellen, die heb je genoeg in Drenthe, want zeg nou zelf, wie wilt DAAR nou wonen? :lol: ).

We hadden een stuk van een "boerencircuit" (??? Jan, leg nog eens uit?) gevonden, met een mooi recht stuk van een meter of 400, en daar hebben we even de beest uitgehangen :) . Jammer was het dat het wegdek erg vuil was, veel stof en wat koei'nvlaai'n... Niet bevorderlijk voor de tractie....

Eerst de speedy van Jans, #$@%&#! Wat een power! Eerst 2 metingen gedaan met Jan als coureur en ik als meetdeskundige... Mooie tijden! Toen MOEST ik het zelf maar eens proberen, zonder passagiers als ballast. NOG mooiere tijden! Jan probeerde het na een korte uitleg van de meter zelf ook nog een keer, maar dat mocht natuurlijk niet baten, mijn tijden haalde hij natuurlijk niet :lol: .

Daarna was Stephan met de kermit aan de beurt. En tsja... 150pk valt een beetje tegen na 260pk nauurlijk :wink: , maar langzaam was hij bepaald niet, er is heel weinig verschil met mijn tomaatje (ook een 2.2).
Ook nog even een ABS testje gedaan en alhoewel het er maar 1 was en ik was passagier, dacht ik wel enig verschil te kunnen merken tussen de ABS-werking van die van mij en die van Stephan. Stephan heeft de vernieuwde ABS-unit en ik de (nog) de originele. Het leek wel of de ABS van Stephan er met hardere stoten inkwam.

Ik had niet veel tijd dus ik moest weg voordat ik mijn eigen speedster goed kon meten. Maar op de terugweg heb ik nog even een stoplichtje "gepakt" :) . Tijden vielen een beetje tegen... Maar ik reed met te weinig gas weg, want helemaal geen wielspin (klein beetje wielspin moet toch iets meer acceleratie opleveren...), en ik zat een klein beetje in de toerenbegrenzer in de 1ste versnelling :oops: (zwakke excuusjes, ik weet het...)

En nu, de (snelste) tijden!
Let op, de snelheden zijn in Mijl per uur.

Jans:
0-10 mph: 0.60s
0-20 mph: 1.28s
0-30 mph: 1.78s
0-40 mph: 2.98s
0-50 mph: 3.67s
0-60 mph: 4.58s (= 96.5 kmh)
0-70 mph: 6.15s
0-80 mph: 7.33s (= 128.7 kmh)
1/8ste mijl: 8.68s, eindsnelheid 86.3 mph (= 138.9 kmh)

SteV6:
0-10 mph: 0.58s
0-20 mph: 1.35s
0-30 mph: 2.23s
0-40 mph: 3.55s
0-50 mph: 4.75s
0-60 mph: 6.48s (= 96.5 kmh)
0-70 mph: 8.13s
0-80 mph: 10.13s (= 128.7 kmh)
1/8ste mijl: 9.60s, eindsnelheid 76.1 mph (= 122.4 kmh)

Maik:
0-20 mph: 1.38s
0-40 mph: 3.63s
0-50 mph: 4.83s
0-60 mph: 6.63s (= 96.5 kmh)
0-70 mph: 8.38s
0-80 mph: 10.48s (= 128.7 kmh)
0-90 mph: 13.83s (= 144.81 kmh)
1/8ste mijl: 9.70s, eindsnelheid 75.2 mph (= 121.0 kmh)
1/4de mijl: 14.95, eindsnelheid 92.8 mph (= 149.3 kmh)

Veel plezier ermee, en de discussies kunnen beginnen 8)

Gr.
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Re: SteV6, Jans, Maik en een G-kracht meter...

Bericht door jans »

Maik schreef:Gisteren was ik toevallig in de buurt van de woonplaatsen van Stephan en Jan, en "toevallig" had ik mijn G-kracht meter bij me :) .

We hebben elkaar bij Avonturenpark Hellendoorn ontmoet en heel even gebabbeld, daarna maar snel naar een rustig plekje gereden (en ik kan je vertellen, die heb je genoeg in Drenthe, want zeg nou zelf, wie wilt DAAR nou wonen? :lol: ).

We hadden een stuk van een "boerencircuit" (??? Jan, leg nog eens uit?) gevonden, met een mooi recht stuk van een meter of 400, en daar hebben we even de beest uitgehangen :) . Jammer was het dat het wegdek erg vuil was, veel stof en wat koei'nvlaai'n... Niet bevorderlijk voor de tractie....

Eerst de speedy van Jans, #$@%&#! Wat een power! Eerst 2 metingen gedaan met Jan als coureur en ik als meetdeskundige... Mooie tijden! Toen MOEST ik het zelf maar eens proberen, zonder passagiers als ballast. NOG mooiere tijden! Jan probeerde het na een korte uitleg van de meter zelf ook nog een keer, maar dat mocht natuurlijk niet baten, mijn tijden haalde hij natuurlijk niet :lol: .

Daarna was Stephan met de kermit aan de beurt. En tsja... 150pk valt een beetje tegen na 260pk nauurlijk :wink: , maar langzaam was hij bepaald niet, er is heel weinig verschil met mijn tomaatje (ook een 2.2).
Ook nog even een ABS testje gedaan en alhoewel het er maar 1 was en ik was passagier, dacht ik wel enig verschil te kunnen merken tussen de ABS-werking van die van mij en die van Stephan. Stephan heeft de vernieuwde ABS-unit en ik de (nog) de originele. Het leek wel of de ABS van Stephan er met hardere stoten inkwam.

Ik had niet veel tijd dus ik moest weg voordat ik mijn eigen speedster goed kon meten. Maar op de terugweg heb ik nog even een stoplichtje "gepakt" :) . Tijden vielen een beetje tegen... Maar ik reed met te weinig gas weg, want helemaal geen wielspin (klein beetje wielspin moet toch iets meer acceleratie opleveren...), en ik zat een klein beetje in de toerenbegrenzer in de 1ste versnelling :oops: (zwakke excuusjes, ik weet het...)

En nu, de (snelste) tijden!
Let op, de snelheden zijn in Mijl per uur.

Jans:
0-20 mph: 1.28s
0-30 mph: 1.78s
0-40 mph: 2.98s
0-50 mph: 3.67s
0-60 mph: 4.58s (= 96.5 kmh)
0-70 mph: 6.15s
0-80 mph: 7.33s (= 128.7 kmh)
1/8ste mijl: 8.68s, eindsnelheid 86.3 mph (= 138.9 kmh)

SteV6:
0-10 mph: 0.58s
0-20 mph: 1.35s
0-40 mph: 3.55s
0-50 mph: 4.75s
0-60 mph: 6.48s (= 96.5 kmh)
0-70 mph: 8.13s
0-80 mph: 10.13s (= 128.7 kmh)
1/8ste mijl: 9.60s, eindsnelheid 76.1 mph (= 122.4 kmh)

Maik:
0-20 mph: 1.38s
0-40 mph: 3.63s
0-50 mph: 4.83s
0-60 mph: 6.63s (= 96.5 kmh)
0-70 mph: 8.38s
0-80 mph: 10.48s (= 128.7 kmh)
0-90 mph: 13.83s (= 144.81 kmh)
1/8ste mijl: 9.70s, eindsnelheid 75.2 mph (= 121.0 kmh)
1/4de mijl: 14.95, eindsnelheid 92.8 mph (= 149.3 kmh)

Veel plezier ermee, en de discussies kunnen beginnen 8)

Gr.
Maikel
Het was op een deel van het Luttenberg circuit,waar we een en ander
hebben uitgeprobeerd.Dit werd jaren lang gebruikt voor de motor races.
En de laatste jaren is dit ook een proef voor de welbekende Hellendoorn
rally.Waar wij op getest hebben maakt geen deel meer uit van de openbare weg.Vandaar veel stof e.d.
Zeg Maik, heb je de tijden met Stephan niet verwisseld?? i.v.m.iets meer vermogen, en een beter wegdek.

Jans
Maik

Bericht door Maik »

Nee, ik heb ze niet verwisseld... Raar maar waar. Niet heel raar eigenlijk want het was geen perfecte run zoals ik al zei. Ik moet eens even een keer de tijd nemen om een stuk of 4 runs te doen op een rustig stukje weg. Ik ga binnenkort eens goed op zoek hier in de Randstad voor een mooi stukje circuit :wink:

Wat ik ook nog even wil zeggen is dat je speedy wel opvallend licht stuurt Jan, en dat voor sloffen van 215 (of was het 205?). Ik denk dat de spoorverbreders er iets mee te maken hebben...
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maik schreef:Nee, ik heb ze niet verwisseld... Raar maar waar. Niet heel raar eigenlijk want het was geen perfecte run zoals ik al zei. Ik moet eens even een keer de tijd nemen om een stuk of 4 runs te doen op een rustig stukje weg. Ik ga binnenkort eens goed op zoek hier in de Randstad voor een mooi stukje circuit :wink:

Wat ik ook nog even wil zeggen is dat je speedy wel opvallend licht stuurt Jan, en dat voor sloffen van 215 (of was het 205?). Ik denk dat de spoorverbreders er iets mee te maken hebben...
Toen ik de auto kocht vond ik hem t.o.v. de 2.2 zéér zwaar sturen.Ben er zelfs mee naar de opel dealer geweest :cry: Zo zwaar sturen.
3 maand geleden brede banden erop gegooid, en ik vreesde het ergste.
Maar wat bleek? de voor banden waren 205 breed, en vond hem gelijk een stuk lichter sturen,maar gelijkertijd had ik ook de auto verlaagd.
Ik denk toch dat hrt lichtere sturen met de brede banden te maken heeft.
Want 2 weken geleden heb ik nog iets bredere banden gemonteerd, en
toen stuurde hij nóg iets lichter.215 banden,maar ook 3 kg per wiel
lichter :!: Morgen gaat mijn speedster naar Vmax voor een upgrade nl:
Grotre turbo-andere nokkenassen-gesmede zuigers-gesmede drijfstangen
Speciaal olie gekoeld-betere lagers-olie koeler(zit er nu niet op)-speciaal
uitlaat spruitstuk-bewerkt inlaat spruitstuk-catsh tank om de zaak onder druk te houden.En dacht er dan ongeveer 320 pk uit te krijgen.

jans
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

jans schreef:Zeg Maik, heb je de tijden met Stephan niet verwisseld?? i.v.m.iets meer vermogen, en een beter wegdek.

Jans
Nou Maik,

Ik hoop voor Beek (en voor jou) dat je tests beter uit gaan vallen dan je huidige tijden! Het is natuurlijk moeilijk om te vergelijken omdat jij op een ander stuk asfalt hebt gesprint. En de strip waar Jans en mijn meting zijn uitgevoerd leek erg veel op een zandpad zoveel stof en rommel lag er op het wegdek ...

Een echt vergelijkbaar resultaat is natuurlijk te verkrijgen door de verschillende auto's te testen op hetzelfde stuk asfalt, en alle metingen gedaan door dezelfde bestuurder.

Maar voorlopig houd ik het erop dat een netjes en vooral zorgvuldig ingereden (nieuwe) auto gewoon beter presteert :lol:

Mijn eigen stuurmanskunst wil ik dus even volledig buiten beschouwing laten in deze :wink:

SteV6

(Hint, neem je metertje mee naar Prodrive de 17e april)
S4 Avant
Pipo

tijden

Bericht door Pipo »

Hé Maik,
Kan je even het vermogen en koppel van de drie testwagens opgeven aub?
A thing of beauty is a joy forever!
Maik

Bericht door Maik »

Jans:
410 Nm bij 3000 tpm en 185 kW (252pk) bij 5600 tpm (volgens Vmax). Vermogen zou ook 260pk kunnen zijn door alle aanpassingen.
SteV6:
203 Nm bij 4000 tpm en 108 kW (147pk) bij 5800 tpm (fabrieksopgave, de motor is helemaal standaard).
Maik:
216 Nm bij 4000 tpm en 113 kW (153pk) bij 6000 tpm (volgens rollenbank bij Beek).

SteV6 zal wel meer peekaatjes hebben (of ik minder...).

Wat ga je met de getallen doen? :wink:
Afbeelding
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

Hoi Maik,

De G-tech geeft toch ook een berekend vermogen aan? Maar die is alleen een redelijke schatting als voertuig gewicht goed is ingevoerd en als de auto niet te veel zijn neus omhoog trekt.

Ik denk dat het intressant is om die meetgegevens te vergelijken. In die van jouw en die van SteV6 zou je dezelfde instellingen moeten kunnen gebruiken, mits beide met volle tank etc. En meten met 1 pers ipv 2 scheelt ook behoorlijk op de acceleratiecijfers.

Nog een vraagje Maik,

Is jouw motor SW aangepast op RON 98 benzine of op 95? Als op 98 is er wat meer uit te halen namelijk.

Maarten
paul

G-krachtmeter

Bericht door paul »

Hai Maik, Stephan en Jans.

Cijfers vallen inderdaad een beetje tegen. Het is te hopen dat het aan de
omstandigheden heeft gelegen want anders zou de € 650,-- voor dit
deel van het tunen, weggegooid geld zijn (voor ons dan, want jou kost
het voorlopig niets natuurlijk). Hieruit zou je dan moeten concluderen
dat je sowieso een stap verder moet gaan om er werkelijk iets van te
gaan merken (en er dus wat lol van te hebben)

Ik denk dat Stephan wel gelijk heeft dat een goed ingereden wagen
beter kan presteren (dan bcv. de fabrieksopgave) , maar wat mij wel opvalt, is dat jullie geen van beiden, in de sprint van 0-100 km p/u , de
fabrieksopgave van 5,9 sec. halen. :(

Het zou inderdaad leuk zijn om verschillende 2.2 's te vergelijken.
Kom jij toevallig ook op zaterdag naar de open dag van Lotus??

Ik blijf het in ieder geval op voet volgen. Wat betreft leuke stukjes om
de auto uit te proberen: In de Europoort (vlakbij mijn woonplaats Spijkenisse) zijn nog wel een aantal rustige stukken (zonder politie-
controle) waar je flink kan gassen, maar dat is voor jou misschien net
iets te ver uit de buurt (ca. 60 km)

Als je ng een standaard 2.2 nodig hebt als vergelijking met jouw wagen, kun je mij altijd even contacteren en misschien kunnen we dan wat afspreken.

Groeten,

Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Maik

Bericht door Maik »

Maarten schreef:Hoi Maik,

De G-tech geeft toch ook een berekend vermogen aan? Maar die is alleen een redelijke schatting als voertuig gewicht goed is ingevoerd en als de auto niet te veel zijn neus omhoog trekt.

Ik denk dat het intressant is om die meetgegevens te vergelijken. In die van jouw en die van SteV6 zou je dezelfde instellingen moeten kunnen gebruiken, mits beide met volle tank etc. En meten met 1 pers ipv 2 scheelt ook behoorlijk op de acceleratiecijfers.

Nog een vraagje Maik,

Is jouw motor SW aangepast op RON 98 benzine of op 95? Als op 98 is er wat meer uit te halen namelijk.

Maarten
Ik heb geen G-tech, maar een Beltronics. Die kan ook vermogen berekenen maar ik moet nog eens goed door de waardes lopen die je allemaal in moet voeren. Niet alleen gewicht is belangrijk, maar ook Cw en frontaal oppervlak, alsmede de hoek die je auto maakt per 1G versnelling voorwaarts. Dat effect wat jij bedoelt wordt dus door het apparaatje gecompenseerd. Alleen achter de juiste waarde komen is moeilijk. Je kan het berekenen als je de veerconstanten weet van de voor- en achterveren maar dan ook de hoogte van het zwaartepunt van de auto. Weet iemand die waardes???

De motor is aangepast op RON 98. Dit moet ik ook echt tanken anders wordt de motor teruggeregeld om binnen de pingelgrens te blijven.
Iets wat een klein beetje meespeeld met de tegenvallende cijfers is dat ik toen op Shell V-power reed (ja, ik weet het RON 97, terwijl ik eigenlijk 98 moet tanken). Dat ene octaanpuntje scheelt ook iets vermogen dus :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
Maik

Re: G-krachtmeter

Bericht door Maik »

paul schreef:Hai Maik, Stephan en Jans.

Cijfers vallen inderdaad een beetje tegen. Het is te hopen dat het aan de
omstandigheden heeft gelegen want anders zou de € 650,-- voor dit
deel van het tunen, weggegooid geld zijn (voor ons dan, want jou kost
het voorlopig niets natuurlijk). Hieruit zou je dan moeten concluderen
dat je sowieso een stap verder moet gaan om er werkelijk iets van te
gaan merken (en er dus wat lol van te hebben)

Ik denk dat Stephan wel gelijk heeft dat een goed ingereden wagen
beter kan presteren (dan bcv. de fabrieksopgave) , maar wat mij wel opvalt, is dat jullie geen van beiden, in de sprint van 0-100 km p/u , de
fabrieksopgave van 5,9 sec. halen. :(

Het zou inderdaad leuk zijn om verschillende 2.2 's te vergelijken.
Kom jij toevallig ook op zaterdag naar de open dag van Lotus??

Ik blijf het in ieder geval op voet volgen. Wat betreft leuke stukjes om
de auto uit te proberen: In de Europoort (vlakbij mijn woonplaats Spijkenisse) zijn nog wel een aantal rustige stukken (zonder politie-
controle) waar je flink kan gassen, maar dat is voor jou misschien net
iets te ver uit de buurt (ca. 60 km)

Als je ng een standaard 2.2 nodig hebt als vergelijking met jouw wagen, kun je mij altijd even contacteren en misschien kunnen we dan wat afspreken.

Groeten,

Paul.
Tsja, die 5.9s halen met een standaard speedster zie ik als een harde dobber. Omdat wielspin een grote issue is, moet je echt rekenen op uiterst optimale omstandigheden om alles uit die eerste 20meter te halen.
De opgave van de fabriek worden mijns inziens alleen gehaald door erg veel metingen te doen, dus veel te oefenen, maar ook op speciale stukken asfalt die "super"grip hebben.

Heeft iemand al eens een 0-100 gevonden in een test en kwam die dicht bij de fabrieksopgave uit? Please let me know :wink: .

Wanneer is die Lotus dag eigenlijk? Ik zal nog wel even in de topics zoeken... (was het niet rond die dag dat ook de rijvaardigheidstraining was?).

gr.
M.
Afbeelding
paul

Bericht door paul »

@ Maik,

Lotusdag is inderdaad de dag voor Prodrive, dus 16 april.
Ik ga waarschijnlijk die zaterdag, maar heb nog geen idee
welke Speedsterrijders die dag ook gaan.

Groeten,

Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Maik

Bericht door Maik »

Paul,
Ik denk dat het een kleine kans is dat ik dan kom. Het is dan al een druk weekend...
Volgens mij is er nog geen topic van, van die opendag @ Lotus? Als je dat zeker kan je misschien even een vers topic voor openen in het "evenementen" forum. En begin gelijk met een lijstje :wink:

gr.
M.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maik schreef:Paul,
Ik denk dat het een kleine kans is dat ik dan kom. Het is dan al een druk weekend...
Volgens mij is er nog geen topic van, van die opendag @ Lotus? Als je dat zeker kan je misschien even een vers topic voor openen in het "evenementen" forum. En begin gelijk met een lijstje :wink:

gr.
M.
Hi Miak

Was vanmorgen bij V max, en had het zo over die 8 ste mijl sprint.En kon zo snel niet meer op de naam van jou meter komen.Maar klopt het dat ie de sprints meet via sateliet :?: daar het Vmax het nl over.

jans
SteV6

Bericht door SteV6 »

Voor de volledigheid nog even wat aanvullingen op de metingen:

Leeftijd van mijn Speedster 2283 km, nog volledig origineel (op het ontbreken van de balk in de grill na dan), tijdens de meting 9 liter Euro 95 van Shell in de tank en 1.8 bar in de voor- en 1.9 bar in de achterbanden.

De eerste meting met +/- 85 kg exta in de auto (=Maik) leverde een tijd op van 6.88 of te wel een verschil van 0,40 sec. Daarna 2x exact dezelfde waarde van 6.48 sec zonder bijrijder.

En vergeet niet dat, zoals al eerder is aangegeven, het wegdek verre van ideaal was. Op de strip van het RDW-testcentrum in Lelystad moeten andere waarden haalbaar zijn.

En om fabrieksopgaven te halen moet je niets geven om de techniek van je auto :shock: , daarvoor moet je met name de koppeling, de aandrijfassen en de versnellingsbak vreselijk op hun flikker geven.

@Jans,

Nee, de meter van Maik meet alleen maar G-krachten en tijden. De GPS-meters zijn denk ik erg duur vanwege de vereiste meetnauwkeurigheid.

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie