Vorige week kwamen we er achter dat er een bobbeltje op de linker achterband zat. Verder helemaal geen beschadigingen te zien. Vermoedelijk dus dat er een canvasbreuk is opgetreden. Er zat dus niets anders op dan de achterband te vernieuwen.
Links achter zit er nu dus een nieuwe band en rechts achter een band met 6 mm profiel. Ik heb het even uitgeprobeerd maar ik voel geen rare dingen zoals dat de speedster naar links of rechts trekt of een onbalans.
Hebben jullie een mening of we met deze setup door kunnen blijven rijden of dat het verstandiger is om ook de andere band te vernieuwen.
Het zijn nu overigens wel twee verschillende merken. Qua profiel vinden we het verschil niet heel storend.
Als op de andere werkelijk nog 6mm profiel zit, zal je geen onbalans ondervinden wanneer de nieuwe band voldoende is ingereden. Maar dan ga je er wel van uit dat het juist dezelfde band is.
In België is het verboden twee verschillende banden op dezelfde as te monteren. Je word gegarandeerd afgekeurd bij de technische keuring
Ik geloof dat het in NL niet meer verboden is, maar daar weten andere mensen hier vast meer van
Het "gevaar" wat je nu hebt is dat met het rijden in de regen je grip in een bocht naar links anders is dan naar rechts. Is het verschil op nat wegdek erg verschillend links en rechts dan kan je nog weleens voor een verrassing komen te staan... Ik weet niet wat ik zou doen, licht aan de banden en hoe het nu aanvoelt (en voorzichtig wat proberen op nat wegdek).
Welke merken plus type heb je nu dan?
Waar heb je die nieuwe band gekocht? Beetje jammer dat ze je er niet op gewezen hebben....
Zit dus niets anders op dan een 2de Michelin te bestellen? Dan rij je ook weer wat geruster denk ik.
Toch nog even in de officiëlle APK regelgeving gekeken. Hierin staat dat het canvasprofiel op één as hetzelfde moet zijn. Het moeten dus twee radiaal banden zijn of twee diagonaal banden.