Wat bedreft het vervangen van de ABS unit. dus als ik alles goed begrijp is dat ik de ABS unit gratis kan vervangen omdat ik met een van de eertse Speedsters rijd. Hij is de 44ste die van de band is gerold.
Zijn er nog zaken die moet weten die ik kan vervangen.
Akeem schreef:Wat bedreft het vervangen van de ABS unit. dus als ik alles goed begrijp is dat ik de ABS unit gratis kan vervangen omdat ik met een van de eertse Speedsters rijd. Hij is de 44ste die van de band is gerold.
Zijn er nog zaken die moet weten die ik kan vervangen.
ABS
Remklauwen nakijken
Nieuwe airbag
Stoelgeleider controleren
ik ga zaterdag mijn speedster 2.2 afhalen bij de dealer in Bolsward.
Bij de 30.000 beurt die ik bij aflevering gratis erbij krijg, zit ook de modificatie van de ABS, gratis, is volgens hen el degelijk een gratis te verrichten modificatie voor alle 2.2´s.
Gewoon ff zeuren dus. Inderdaad de ABS unit van de turbo.
Heb wat rond zitten gekeken op wat andere forms over de vxr unit.
De indruk die ik kreeg was dat daar sommige nergens last van hebben en sommige ook "Ik heb geen remmen meer" probleem hebben.
The worring thing was that once triggered, the ABS continued to work even after it should have been clear to the system that all four wheels were now well planted and had excellent grip.
Vertelt het verhaal ook of die problemen er alleen maar zijn bij speedsters die de originele bandenmaten hebben voor/achter? Of ook bij mensen die de VXR bandenset-up hebben?
Dat "We remmen niet meer, zoek het maar uit vriend" vind ik juist zo eng omdat je dan niks meer kan doen en helemaal overgeleverd ben aan het apparaat.
Misschien een stomme opmerking....maar is het niet mogelijk om de ABS er helemaal uit te slopen ? zo ja waarom gebeurd dat dan niet ?
Ok het zou levens kunnen redden, maar ik hou ook totaal niet van dat soort extra's zeker niet als ik sportief wil rijden...misschien moet ik toch maar een klassieke muscle car
Dat kan, maar met een abs switch heb je de keus: Aan of uit.... Maar heb sinds sie switch erin zit het nooit meer aan gehad, is gewoon niet nodig ook niet in de regen! Grip zat!!
Kan er niks over vinden. Alleen dit maar dat zegt op zich niks.
Omdat het ABS de informatie van vier wielen gebruikt, zal het systeem nu niet correct zijn werk kunnen doen. Het advies is dan ook tweeledig: Of u laat alle sensoren uitschakelen en daarmee het hele systeem. Alternatief is om de defecte sensor te vervangen. Het is niet duidelijk waar u te rade bent gegaan, maar de kans is aanwezig dat de (niet merkgebonden) after market hiervoor een oplossing biedt die gunstiger voor u uitpakt, bijvoorbeeld door elementen los te verkopen.
Arno of iemand anders weet jij dat? Mag je een auto die geleverd is met ABS het ABS uitschakelen?
Nou, naar de letter van de wet heb je het recht de ABS uit te schakelen omdat het geen wettelijk verplichte uitrusting van een auto is. Tot dusver de theorie...
Maar een verzekering kan bij een ongeval proberen aantonen dat de uitgeschakelde ABS onrechtstreeks aanleiding was tot het ongeval. Hier kom je in een grijze zone.
Een rembekrachtiger bv is ook geen verplichte uitrusting. Er reden vroeger genoeg wagens rond zonder. Maar als je die zou uitschakelen zou je verzekering waarschijnlijk hun gelijk voor de rechter halen omdat die een integraal onderdeel uitmaakt van het remsysteem.
Als onze Speedster ook verkocht werd zonder ABS, en ABS als optie in de prijslijst vermeld stond, dan stond je als chauffeur veel sterker in je schoenen. Want dan is het eenvoudig te bewijzen dat de wagen van het fabriek uit ontworpen was om zonder ABS te kunnen rijden.
In ons geval is dit echter niet; zo zal het bij een rechtszaak waarschijnlijk tot een discussie tussen experten komen. En dat kan alle kanten uitgaan...
Voor zover ik weet zou je idd wettelijk gezien alle extra veiligheidsopties gewoon mogen uitschakelen, airgbags, esp, abs etc etc. Maar, verzekering is een ander verhaal. En dat zal dan ook verschillen per maatschappij. Maar ik gok dat het wel onder een van die standaard regeltjes zal vallen, dat je in principe alles moet doen om een ongeluk te vermijden, en daar zal dit ook wel onder vallen.
Overigens is geen enkele ABS unit zonder problemen, ook de VXR unit niet. Wat ik tot nu toe heb gelezen hebben ABS units vooral problemen bij sportieve auto's die een vrij stevige ophanging hebben, daar kunnen ze gewoon slecht mee omgaan. Van het harde pedaal effect heb ik geen last meer gehad met de VXR unit, wel met het hobbel effect, alhoewel een stuk minder als bij de standaard en turbo unit. Op het circuit heb ik er helemaal geen last van, heb de auto dan helemaal niet in abs.