18 inch
-
- Nieuw lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 dec 2004 14:35
- Locatie: Schijndel
18 inch
hey mensjes ik heb een vraag...
ik ben aan het rond neuzen voor andere wielen maar,
nu wil ik graag 18" rondom en mij vraag is ..... is dit mogelijk??
ik heb al wel speedster's gezien met voor 17" en achter 18"
maar hoeveel J breed zou ik de wielen dan moeten hebben???
en weet toevallig iemand de ET waarde???
ik ben aan het rond neuzen voor andere wielen maar,
nu wil ik graag 18" rondom en mij vraag is ..... is dit mogelijk??
ik heb al wel speedster's gezien met voor 17" en achter 18"
maar hoeveel J breed zou ik de wielen dan moeten hebben???
en weet toevallig iemand de ET waarde???
Re: 18 inch
Hallo RuudRuud van Boxtel schreef:hey mensjes ik heb een vraag...
ik ben aan het rond neuzen voor andere wielen maar,
nu wil ik graag 18" rondom en mij vraag is ..... is dit mogelijk??
ik heb al wel speedster's gezien met voor 17" en achter 18"
maar hoeveel J breed zou ik de wielen dan moeten hebben???
en weet toevallig iemand de ET waarde???
Waarom wil je er 18 inch op hebben

krijg je er de platste banden op die er te krijgen zijn,nl de 25 of 30 serie.
Hij wordt hierdoor zo hard als een plank

jans
18 inch
hallo Ruud
Je kunt ze er vóór op niet breder op zetten dan 215 en achter 245.
Zoals je al zegt , achter heb je ze gezien met 18 inch.En voor met 17 inch.
18 inch wielen kúnnen er vóór niet op,want dan raken ze het binnen scherm
Achter zou kunnen, maar zo als ik al zei,een zéér platte band.
jans
Je kunt ze er vóór op niet breder op zetten dan 215 en achter 245.
Zoals je al zegt , achter heb je ze gezien met 18 inch.En voor met 17 inch.
18 inch wielen kúnnen er vóór niet op,want dan raken ze het binnen scherm

jans
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
voor kan ook 18".
Als 17" met 215/40 breed past kan 18" met 215/30 ook. Op het duitse forum zijn er verschillende met 18" rondom.
Steek is dacht ik 5x100 ? (standaard Opel)
Nog een nadeel van grotere wielen is dat de massa verder van de naaf af komt te liggen waardoor je massatraagheid groter wordt en ook de gevoeligheid voor spoorvorming. Voor een goed sturende speedster zou zelfs 16" te prefereren zijn boven 17" maar dan wel met banden met een stugge wang.
Als 17" met 215/40 breed past kan 18" met 215/30 ook. Op het duitse forum zijn er verschillende met 18" rondom.
Steek is dacht ik 5x100 ? (standaard Opel)
Nog een nadeel van grotere wielen is dat de massa verder van de naaf af komt te liggen waardoor je massatraagheid groter wordt en ook de gevoeligheid voor spoorvorming. Voor een goed sturende speedster zou zelfs 16" te prefereren zijn boven 17" maar dan wel met banden met een stugge wang.
Ik moet zeggen dat dat ook maar relatief is. Dat heb ik wel gemerkt met mijn winterbanden. Het gevoel wat je dan in het stuur hebt is anders dan wanneer je er laag profiel banden op hebt zitten. Maar wat je wel heel goed kunt merken is dat je veel makkelijker op de limiet van de band kunt rijden. Als je er een grafiek van zou maken dan is het makkelijker met zo'n band om op het topje van de grip te blijven zitten, dat topje is breder. Bij een laagprofielband zal dat topje misschien wel hoger liggen, maar het is ook smaller, wat erop balanceren moeilijker maakt.Maarten schreef:Voor een goed sturende speedster zou zelfs 16" te prefereren zijn boven 17" maar dan wel met banden met een stugge wang.
Tja, ik weet het, ligt natuurlijk aan de bestuurder. Zal moeten blijven oefenen

Mark
C30-94@0.55bar
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Mark,
15" winterbanden (dus hele zachte wang) is wel iets heel anders als 16" zomer banden met stijve wangen.
En met grotere wielen leg je meer van de massa dichter bij het loopvlak waardoor de massatraagheid dus groter wordt (ookal zou het totale gewicht van wiel en band gelijk blijven). En door het gyroscopisch moment wiel het wiel ook minder makkelijk een bocht ingestuurd worden.
Je hebt wel helemaal gelijk dat je met banden met een hogere wang een iets milder gedrag op het grensgebied van de grip hebt en het dus voor de meeste onder ons makkelijker is om snel en op/over de grens van de banden te rijden
15" winterbanden (dus hele zachte wang) is wel iets heel anders als 16" zomer banden met stijve wangen.
En met grotere wielen leg je meer van de massa dichter bij het loopvlak waardoor de massatraagheid dus groter wordt (ookal zou het totale gewicht van wiel en band gelijk blijven). En door het gyroscopisch moment wiel het wiel ook minder makkelijk een bocht ingestuurd worden.
Je hebt wel helemaal gelijk dat je met banden met een hogere wang een iets milder gedrag op het grensgebied van de grip hebt en het dus voor de meeste onder ons makkelijker is om snel en op/over de grens van de banden te rijden
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
offset = ET waardemarkv schreef:Nee, komt niet dom over. Wielen is nog best wel heel gedoe. Hier is de info van de standaard wielen:
Voor:
5.5J x 17
PCD 5x110
offset 26
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 9.8kg
Achter
7.5J x 17
PCD 5x110
offset 36
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 11.6kg
Succes,
Mark

welke offset heb je dan nodig als je Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17 wilt hebben

HiMarcel schreef:offset = ET waardemarkv schreef:Nee, komt niet dom over. Wielen is nog best wel heel gedoe. Hier is de info van de standaard wielen:
Voor:
5.5J x 17
PCD 5x110
offset 26
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 9.8kg
Achter
7.5J x 17
PCD 5x110
offset 36
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 11.6kg
Succes,
Mark
welke offset heb je dan nodig als je Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17 wilt hebben
Het heeft ook met eventuele spoorverbreders te maken.
Rij zelf met ET 42 achter en ET 20 voor.
Aan de voorzijde 2.5 cm spoorverbreders.
jans
Klopt, het benadrukt het effect nog een stuk meer. Merk je ook goed als je snel het stuur heen en weer draait, de auto reageert langzamer, je hebt meer tijd te corrigeren.Maarten schreef:Mark,
15" winterbanden (dus hele zachte wang) is wel iets heel anders als 16" zomer banden met stijve wangen.
Klopt. Dat was dus iets wat mij HEEL erg tegenviel toen ik m'n zomerwielen er weer op gezet had. Dat voelt echt niet fijn t.o.v. de winterwielen.En met grotere wielen leg je meer van de massa dichter bij het loopvlak waardoor de massatraagheid dus groter wordt (ookal zou het totale gewicht van wiel en band gelijk blijven). En door het gyroscopisch moment wiel het wiel ook minder makkelijk een bocht ingestuurd worden.
Groeten,
Mark
C30-94@0.55bar
Hallomarkv schreef:Klopt, het benadrukt het effect nog een stuk meer. Merk je ook goed als je snel het stuur heen en weer draait, de auto reageert langzamer, je hebt meer tijd te corrigeren.Maarten schreef:Mark,
15" winterbanden (dus hele zachte wang) is wel iets heel anders als 16" zomer banden met stijve wangen.
Klopt. Dat was dus iets wat mij HEEL erg tegenviel toen ik m'n zomerwielen er weer op gezet had. Dat voelt echt niet fijn t.o.v. de winterwielen.En met grotere wielen leg je meer van de massa dichter bij het loopvlak waardoor de massatraagheid dus groter wordt (ookal zou het totale gewicht van wiel en band gelijk blijven). En door het gyroscopisch moment wiel het wiel ook minder makkelijk een bocht ingestuurd worden.
Groeten,
Mark
Sinds ik brede banden en wielen op mijn auto heb,stuurt hij vele malen
lichter dan de orginele velgen en banden

voor opgeven

jans