Yup.. Dat is denk ik wel plausibel..Pipo schreef:Lekke koppakking
Kromme drijfstang, ZONDER schade aan kleppen of kop kan zo'n beetje maar op 2 manieren:
- teveel kracht op zuiger door bijv. te hoge laaddruk van SC
- hydrolock
In eerste geval is er vaak nog schade aan de zuiger te zien en had hij voor die tijd al flink moeten detoneren/pingelen en dat had je wel gehoord..
Hydrolock door ander luchtfilter is zacht gezegd bullshit verhaal van de garage. Voordat je zoveel vloeibaar water naar binnen weet te zuigen moet je ongeveer een emmer water naar binnen hebben gegoten om zoveel in vloeibare vorm naar binnen te krijgen. En dan zouden meer cylinders er last van moeten hebben..
Nee, Pipo zit denk ik meer in de richting..
Koppakking kan zijn gescheurd en na de laatste keer uitzetten van de motor is hierdoor koelvloeistof (staat ook onder druk) in de cylinder gedruppeld. Genoeg een laagje op de zuiger gevormd om 'm 'klem' te laten lopen toen hij gestart werd..
Resultaat: kromme drijfstang met vrijwel geen andere schade..
In dat geval is er gelukkig weinig extra schade te verwachten, hoewel het verstandig is als de andere drijfstangen ook worden nagekeken en de krukas op rechtheid en toleranties in de krukaslagers wordt gecontroleerd.
Bye, Arno.