Nieuwe radiateur

Algemene zaken omtrent onze auto.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

euhmm.. misschien moet je dit op de Lotus manier oplossing? De truuk is nl niet om een koeler voor de normale radiator te bouwen maar om de normale radiator gewoon zijn werk te laten doen :)

De truuk is om een paar gaten in het liggende (horizontale) gedeelte van de crashbox te maken (de bodem zeg maar). Doordat er tijdens het rijden druk op de crashbox ontstaat gaat de lucht zowel naar boven als naar beneden. Zorg vervolgens dat in de front undertray ook gaten gemaakt worden en plaats de extra radiator tussen de gaten in de crashbox en die in de undertray et voila.. een extra koeler!
Afbeelding
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Als ik het goed begrijp is dit voor een chargecooler.

Ik gok dat de plaats onder de crashbox daarvoor te weinig lucht krijgt om echt effectief te zijn?

Jans? Blijft de temperatuur stijgen als je op de autobahn 15 minuten plankgas rijdt? Als hij stabiliseert ergens (dat kan best hoger zijn als 'normaal'), dan heb je nog geen probleem met de koeling.

Pas als hij zou blijven oplopen tijdens het rijden tot boven de temperatuur waarop de fan aan gaat, dan heb je een koel-capaciteit probleem.

Montage van zo'n grotere Eliseparts radiator kan dan een goede optie zijn.

Bye, Arno.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Arno, ik ken het 'vooronder' van de Speedster niet zoals ik die van de Elise ken, maar geloof me, op het moment dat je de gaten maakt zoals ik die beschreven heb bouw je zeker voldoende druk op om een 'prettige koeling' met een kleine hulp rad. (brede, lage radiator) Je zou daarbij nog kunnen denken aan wat 'prettig ondersteunend plastic' om te zorgen dat de luchtstroom ook werkelijk dóór die rad gaat etc.

Overigens ben ik het zeker eens met je opmerking over de stabilisatie van de temperatuur. Als ie stabiliseert (waarbij de uiteindelijk temperatuur uiteraard nog wel acceptabel moet zijn) zit je sowieso goed.

De autobahn is overigens ook een goeie plek om dat te testen. Als je met zo'n 5000-6000 toeren een kwartier doorrijd rij je de motor net zo heet als je op het gemiddelde circuit zou doen :!:

In feite is de druk die je in het vooronder op kan bouwen net zo groot als de druk die je naar boven op kan bouwen mits je de gatenzagerij een beetje slim doet. (Lotus heeft overigens in de Sport 160/190 en de Exige hetzelfde gedaan) Overigens, nogmaals.. alleen gaten zagen in het vlakke deel van de crashbox, anders loop je het risico dat je de functie van de crashbox teniet doet!

Zoals gezegd, Scuffham heeft de motorsport rad op zijn elise en moest tijdens de 24uurs race op donington zelfs een stukje afdekken om het ding beter op temperatuur te laten komen. Ik zou zo'n rad dan voor een straatelise/speedster zeker niet aanraden.

Ik heb geen ervaring met zo'n extra chargecooler, maar ik weet dat kleine koelertjes toch een aardig effect kunnen sorteren. Ian heef bijvoorbeeld in zijn Elise een extra (15x15cm) oliekoelertje bij de luchtinlaat achter geplaatst. Ik had op zich niet het idee dat het veel uit zou maken maar de gemiddelde temperatuur is bijna 10 graden gezakt!

Voor mijn avonturen begin dit seizoen met mijn auto zou ik ook eerder genegen zijn meer te koelen, maar ik heb intussen de effecten gezien van overkoeling.. da's niet handig en op het moment dat je capaciteit gaat uitbreiden moet je heel goed na gaan denken of je er wel goed aan doet.

Als ik het goed begrepen heb wil Jans alleen de turbo extra koelen, dus de extra grote rad van Geary gaat daar dan sowieso niet zo gek veel soelaas bieden.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Alleen de inlaat temp van de turbo inderdaad. maar hoop dan wel dat de standaard rad nog genoeg koeling krijgt. Dit omdat ie in zijn geheel rechtop in de neus wordt geplaatst.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Hier een test, en kun je het lichtere vliegwiel ook testen.
Afbeelding
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Bedankt voor de mooie foto's...

Lijkt me inderdaad veel werk, maar makkelijk zelf te doen, al hoop ik het nooit voor te krijgen, tjonge wat is die radiator duur...

Waarom is die man met een dremel aan't prutsen aan jou voertuig?
Mvg

Koen
Speester #2981
Plaats reactie