Volgens ingewijden moet je bij de standaard 2.2 in ieder geval de drijfstangbouten en de drijfstangen vervangen als je echt boven de 6500 rpm uit wilt gaan.
En als je dat toch al doet, dan ook maar meteen lichte gesmede zuigers erin en je kan vrolijk naar de 8000 rpm.
Speerke
He, das interessant? Ik had begrepen van een van de engineers die aan het L850 project heeft gewerkt dat tot 7200 toeren er geen issue's zijn met deze motor..Maarten schreef:Volgens ingewijden moet je bij de standaard 2.2 in ieder geval de drijfstangbouten en de drijfstangen vervangen als je echt boven de 6500 rpm uit wilt gaan.
En als je dat toch al doet, dan ook maar meteen lichte gesmede zuigers erin en je kan vrolijk naar de 8000 rpm.
Daarboven worden ook vooral de balansassen een issue (die draaien met twee keer de motor snelheid)...
Mark
C30-94@0.55bar
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
De balansassen zorgen dat de trillingen gedempt worden. Je kan ze er wel uithalen, maar meer trillingen is ook slecht voor de levensduur, al zal dat voor de meeste speedtserrijders niet zo'n rol spelen omdat die over het algemeen toch niet zoveel km's maakt.
De trillingen kunnen wel een zwak punt van de auto of motor nog zwakker maken.
@ Mark
Ik heb over de balansassen niks gehoord (/gevraagd), maar aangezien deze ingewijde met motorentuning bezig was in proefstanden, en waarbij zij met hogere toertallen gingen draaien, neem ik aan dat ze de balansassen hebben vervangen voor holle assen zonder extra massa voor het dempen van de trillingen.
Drijfstangbouten gingen regelmatig kapot bij gas los bij hoge toerentallen (trekbelasting), toen ze die vervangen hadden waren het de drijfstangen zelf. Lichtere zuigers verbeterd dat probleem ook al natuurlijk.
Maar als je dat toch al doet dan een paar honderd euro meer en meteen gesmede zuigers, drijfstangen en sterkere bouten.
Maarten
De trillingen kunnen wel een zwak punt van de auto of motor nog zwakker maken.
@ Mark
Ik heb over de balansassen niks gehoord (/gevraagd), maar aangezien deze ingewijde met motorentuning bezig was in proefstanden, en waarbij zij met hogere toertallen gingen draaien, neem ik aan dat ze de balansassen hebben vervangen voor holle assen zonder extra massa voor het dempen van de trillingen.
Drijfstangbouten gingen regelmatig kapot bij gas los bij hoge toerentallen (trekbelasting), toen ze die vervangen hadden waren het de drijfstangen zelf. Lichtere zuigers verbeterd dat probleem ook al natuurlijk.
Maar als je dat toch al doet dan een paar honderd euro meer en meteen gesmede zuigers, drijfstangen en sterkere bouten.
Maarten