Vraagje over Nitron montage

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Vraagje over Nitron montage

Bericht door paul »

Hallo,

Ben begonnen met de montage van de Nitron's (eindelijk :oops: )

Nu heb ik de eerste erop zitten en netjes vastgedraaid met 45 NM
maar er zit nog wel speling op de bussen (die ingevet zijn aan binnenzijde)
Je kan de demper/veer als het ware een beetje links en rechtsom
draaien.

Is dat normaal of heb ik iets verkeerd gedaan :?:

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Op de bussen zelf mag geen speling zitten, maar het is wel de bedoeling dat de demper zelf nog wat kan bewegen dmv het kogelgewrichtje wat door de bussen ingeklemd zit. Dus je zou de demper inderdaad nog wat moeten kunnen draaien, maar niet door speling op de bussen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Hallo Maik,

Dat is dus iets wat ik niet echt kan controleren, want je kan de bussen
zelf niet vastzetten of zo. Ze komen in de bracket te zitten en daarna draai
ik de bout die er doorheen gaat vast met 45 nm. Meer kan ik zelf niet doen.

Ik heb aan 1 kant de achterzijde ook gedaan, en daar heb ik hetzelfde
(een paar mm. speling)

Ik weet niet of Hendrik Jan nog weet of hij hetzelfde had. Anders ga
ik er maar van uit dat het zo hoort, want ik zou niet weten hoe ik ze
anders moet monteren/vastzetten.

Als alles zit ga ik er maar even voorzichtig mee rijden en dan zien
hoe het aanvoelt :shock:

Bedankt voor de info in ieder geval Maik. :thumbup:

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Hé Paul, ik wist niet dat je de Nitrons al had. Hoe ging de montage?
Welke stand ga je mee beginnen?
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Paul, zoals maik al beschreef moet de nitron enkel wat kunnen draaien in zijn
kogelgewricht dit is minimaal. (let wel op als je dit doet dat de o-ringen blijven zitten) maar zijdelings mag hij geen spelling vertonen.

Paul ben je misschien vergeten om de ringen terug te plaatsen die je bij je originele veren tussen uit hebt gehaald. lijkt me stug. maar dit zou je speling
kunnen verklaren.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

@AndreR: Ik had ze al vanaf eind december liggen (gelijk met HJ gekocht)
maar had nog geen tijd en mogelijkheid om ze te monteren (moet buiten
gebeuren en dan heb je wel een beetje droog weer nodig :idea:
en nu hebben we een heel droog weekend, waarin ik eigenlijk geen verdere verplichtingen had :wink: )
Afstelling moet ik nog gaan uitproberen, maar hij komt in ieder geval
zo laag mogelijk en behoorlijk hard :shock:

@ Pascal: Er zit inderdaad GEEN ruimte van links naar rechts (ik heb
inderdaad de originele ringen teruggemonteerd) maar alleen wat
"DRAAISPELING". Zoals ik nu van verschillende kanten heb begrepen
is dat dus normaal bij deze set. (zgn. sferisch lager :?: )

Ik ga straks de bijrijderskant monteren en dan ga ik RIJDEN!!!!!

Allemaal bedankt voor de info in ieder geval :thumbup:


Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Paul succes en zijn de o-ringen op hun plek gebleven.
tijdens het op hoogte brengen van de veren.
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Pascal schreef:
tijdens het op hoogte brengen van de veren.
Weet ik nog niet, ik ga straks eerst de andere kant monteren en daarna
pas op hoogte brengen (hij moet nog wel iets zakken :roll: )

Met jouw tip erbij moet dat zeker lukken, een gewaarschuwd mens telt
voor 2 hè :idea:

Off topic: Zit je diffuser er al onder??

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Ik was er gisteren aan begonnen, maar ben er mee gestopt.
Hij gaat eerst naar de spuiter. in het grijs is hij veel te veel aanwezig en vind ik niet mooi.
Dus gaat hij maandag naar de spuiter. ik denk mat zwart.
Is er soms iemand die ergens een foto weet te staan van een orange speedster met zwarte diffuser.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Paul, vergeet niet de lagers en rubber ringen die aan weers zijden van de demper zitten in te vetten. :idea:
De rubber ringen zelf houden niet voldoende het water weg, en dan doet oxidatie al gauw zijn destructieve werk op de lagertjes.

Na montage kreeg ik de krik er niet meer onder weg, ik heb onder elk wiel een stoeptegel moeten plaaten. Vandaar ook de noodzaak van een andere krik. :oops: :wink:

Succes en veel rij-plezier met je 'nieuwe' speedster.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Wat wij de laatste tijd adviseren is om de binnenkant goed in te vetten met molycote (van die stinkende zwarte rommel die zo lekker aan je vingers blijft zitten :)) en de buitenkant af te dichten met een wat zwaarder vet. Daarmee zorg je ervoor dat er een afdichting komt tussen de binnen en buitenkant en dat de molycote niet weg kan spoelen. (molycote is vrij dun)

Dat zware vet smeer ik ook altijd tussen de gekartelde stelknop en de veer schaal. Op die manier kan ook daar geen troep tussen komen.

Daarnaast spuit ik altijd na montage en afstelling de dempers in met wit spuitvet. Daar wordt ie op zich niet mooier op, maar het voordeel is dat je na het demonteren even met de remmenreiniger over de demper spuit en het ding vervolgens weer helemaal nieuw is :)

De Molycote leveren we bij de dempers, het zware vet (nog) niet. Ik ben op zoek naar een bepaalde vetsoort die als eigenschap heeft dat ie bij aanraking met water uithard. Probleem is alleen dat dit in NL niet veel verkocht wordt en er dus moeilijk aan te komen is :(
Afbeelding
Plaats reactie