Heerlijk! Het forum loopt weer ouderwets (m.i.)

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Heerlijk! Het forum loopt weer ouderwets (m.i.)

Bericht door SteV6 »

Jongens,

Ik ben blij dat het forum toch minder dood is dan het leek :thumbsup:

Prettig om weer steekhoudende posts te lezen, let's keep up the good work.

Morgen zal ik even mijn wielstanden op het forum zetten. Ik heb vandaag mijn Speedster weer opgehaald bij Van der Kooi (Lochem) voor wat werk oa aan het onderstel.

SteV6
S4 Avant
Pipo

onderstel

Bericht door Pipo »

Heb je vooraf bepaalde wensen doorgegeven voor de afstelling (bv circuitgebruik), of liet je hen de vrije hand? Ben nieuwsgierig welke setup jij gekregen hebt. Laat ook eens weten wat je rij-indruk is wil je?
A thing of beauty is a joy forever!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Het wordt weer zomer.... de poetsers kruipen weer uit hun ei...... 8)
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

Dju,

Ik heb het hele forum nagezocht, maar kan nergens een echt wielstanden draadje vinden. Er is wel veel geschreven over uitlijnen en dat soort zaken maar nergens kan ik lijstjes terugvinden met de daadwerkelijke waarden.

Kan iemand dat wel vinden? Want dan post ik daar, anders start ik "Het wielstanden" draadje wel op ...

Sneak:

rijhoogte voor 115mm en achter 120 mm

Vooras:

setback 0.00'

sporing totaal -0.7mm, links -0.2mm rechts -0.4mm
camber links -0.35' rechts -0.26'
caster links +2.58' rechts +2.58'

Achteras:

set back -0.15'
sporing totaal +4.0mm, links +1.9mm rechts 2.1mm
camber links -2.36' rechts -2.07'

Afgesproken met Van der Kooi was om de afstemming te nemen van een Elise 111R

SteV6
S4 Avant
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ja leuk, een wielendraadje! :)

Gisteren zat ik de papieren van de PO nog eens door te nemen en kwam ik specificatiebladen van van Sten tegen over de afstelgegevens van de Nitrons en de wielen. Leuk leesvoer, maar niet allemaal even duidelijk te interpreteren.

Zo ben ik er ook nog steeds niet achter wat mijn bandenspanning zou moeten zijn (Toyo Proxes T1-R banden (205/45R17 + 245/40R17).
Comfortabel rijdt ie nu niet, maar een grip van hier tot Toyo!

Steven, waar staat m.i. trouwens voor, Mission Impossible? :D
Opel Speedster 2.2 zwart
Maik

Bericht door Maik »

m.i. is Hollandsch voor IMO... misschien zegt je dat wat meer? :wink:

Met welke bandenspanning rij je nu dan Andre? Ik heb dezelfde banden in dezelfde maten, en ik rij normaal ergens tussen de 1,5 en 1,6 bar rondom, achter dan eerder 1.6 en voor richting 1.5. Op het circuit heb ik hem tegenwoordig altijd op 1.5bar rondom staan (na een tip van Mark, en dit bevalt mij wel).
Ik denk dat jij ze iets harder hebt staan?
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ah, zijns inziens. Ik heb em. Ja, het forum is wel behoorlijk opgeknapt sinds ik erbij ben hè? :D

Ja, de bandendruk is bij mij hoger. Maar 1.5 lijkt mij weer behoorlijk laag. Hoe ziet het slijtagepatroon van het profiel eruit, goed?
Ik zal het vannavond ook gelijk eens proberen op 1.5/1.6. De Nitrons staan nu op 19 clicks geloof ik, dus misschien is een iets lagere bandenspanning iets gunstiger voor de wegligging. Heb jij ook Nitrons trouwens Maik?

Het gekke is dat ik tot nu toe nog niet 1 keer met piepende banden heb gereden. En smijt ik hem toch vol in de bocht. Ook op rontondes niets. Ik heb wel vaag iets gemerkt van "bijna" grip verliezen, maar nog niet eroverheen geweest. Ik denk dat dat alleen wel een smalle grens is.

Misschien toch tijd voor het circuit. Alhoewel ik grote doordraaiers en ruime bochten minder spannend vind dan het snelle gooi- en smijtwerk Daarom vind ik het kleine Midland circuit in Lelystad wel leuk.
Opel Speedster 2.2 zwart
Maik

Bericht door Maik »

Ik heb ook Nitrons ja. Die van mij staan op 13 (achter) en 15 kliks (voor) van hard.

1.5 klinkt laag ja, maar toch wel fijn hoor. Ik had ze laatst op 1.8 rondom staan en het voelde niet echt fijn, een beetje wazig en ook veel meer onderstuur.

Het slijt allemaal prima nu bij mij, terwijl ik toch ook behoorlijk wat camber hebt staan (1 en 2,5graden). De banden zijn nu bijna op, maar behoorlijk recht afgesleten. Ik denk dat ik er nu iets van 12000km mee gedaan heb, waarvan meer dan 1500km circuit. Niet slecht dacht ik zo.

Het mooie van de toyo T1R is trouwens juist dat je de grens wel goed aan voelt komen en dat hij dus geleidelijk grip verliest, dus niet echt het all or nothing wat jij beschrijft. De T1R heeft juist een wat zachte wang, die wat minder scherp aanvoelt dan bv een bridgestone RE050, maar die daardoor wel weer wat vergeeflijker is.

Dat de grote doordraaiers minder leuk zijn komt denk ik omdat je je dan op die snelheden niet helemaal zeker voelt met de auto? Zet de demping eens iets harder en de banden wat zachter, dan moet je meer richting mijn set-up komen en die voelt toch best wel zeker aan in hoge snelheidsbochten vind ik, in tegenstelling tot toen mijn speedster standaard was...
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ik heb inmiddels circuit ervaring opgedaan op het Midland circuit (slalom), Zolder (Eran racing cursus en vrij rijden) en Zandvoort (Porsche days en cursus). Dat was allemaal met een Porsche 928. Ik kan niet zeggen dat ik onzeker ben op hoge snelheden. Sterker nog, ik ben behoorlijk zeker van mezelf. Ik ben eerder onzeker over de kadetjes op slicks die in shicanes binnendoor komen. Maar ik vond het leuker om bijvoorbeeld op zolder al driftend door zo’n snelle links-rechts combinatie als de chicane op zolder te gaan, als zo’n lange bocht als de Arie Luyendijk op Zandvoort. Ieder z’n meug denk ik.
Maar ik heb er nog niet met de speedster gereden, dus wie weet.

Zou idd. goed kunnen dat de grens van de Toyo’s vrij breed is. Hij in ieder geval verdomd hoog!
Misschien leuk om zondag even een klein stukje te rijden, jij bij mij/ik bij jou?
Opel Speedster 2.2 zwart
Maik

Bericht door Maik »

Daarom vroeg ik mij ook af of de speedster je misschien niet genoeg vertrouwen gaf :wink:

Dat laatste kan allemaal geregeld worden!
Afbeelding
mevistox5
Lid

Re: Heerlijk! Het forum loopt weer ouderwets (m.i.)

Bericht door mevistox5 »

SteV6 schreef: Ik heb vandaag mijn Speedster weer opgehaald bij Van der Kooi (Lochem) voor wat werk oa aan het onderstel.

SteV6
Aha, is die groene speedster met gouden velgen van jou?? Ik vroeg me al af of de speedster die ik afgelopen vrijdagavond bij VDK zag staan van iemand van hier was.

Nico
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ik heb net m'n bandenspanning gecheckt. Hij is hoger dan ik dacht; 2.1 voor, 2.3 achter. Ik heb er prima grip mee. 1.5/1.6 lijkt me aan de lage kant, maar ik ga het zeker proberen. Zijn er nog anderen die met deze set-up rijden?
Opel Speedster 2.2 zwart
Maik

Bericht door Maik »

Lees dit topic eens door Andre :wink:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2105

Ze staan wel erg hard hoor, voor zo'n lichte auto. Je band vervormt nu amper waar hij het asfalt raakt. Dat betekent weinig kontaktoppervlak en een band die niet snel warm wordt...

Als ik jou was zou ik voorzichtig richting de 1.5 bar gaan.
van 2.1/2.3 naar 1.8/1.9 naar 1.6/1.7 en dat zou al een goede basis zijn denk ik. Vandaar kan je nog op de vierkante mm rommelen en nog een tiende zakken eventueel...
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ja, vind ik ook wel wat hard. Ik heb ze wel trouwens net na het rijden en in de zon gemeten. Dus ze zullen koud wel iets zachter zijn. Ik zal idd. eerst eens naar de 1.8/1.9 gaan. Dat was ik al van plan en naar de 1.5 ook. Maar zal ik anders de druk nog even zo houden dat we zondag nog ff een ritje doen samen?

Bijgevoegd is het rapport van van Sten van mijn Speedster. Het is uit 2005, dus ik weet niet wat daar nog van over is. Wat voor interessants kan ik daar allemaal op aflezen?

Stev6, heb jij je rapport al?
Bijlagen
wielenrapport.pdf
(655.54 KiB) 258 keer gedownload
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie