wijzer
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Maar dat test je altijd op de openbare weg neem ik aan? Het "probleem" met semi-slicks, en zeker met zulke "heftige" semi's als de A048's, is dat ze pas wat grip gaan leveren als je er flink wat temperatuur in pompt. Maar op de openbare weg is het vrij moeilijk om ze op een flinke temperatuur te brengen.
Stel dat je het wel voorelkaar weet te krijgen, dan moeten die banden toch wel zoveel grip op kunnen brengen dat je het geheel amper aan het blokkeren krijgt en dus je ABS er zich niet mee bemoeit.
Tenzij je een heel harde set-up van je onderstel hebt en bij het minste of geringste hobbeltje in de weg het wiel een beetje stuitert en dat triggert tijdens het remmen dan wel het ABS...
Misschien is de rembalans niet helemaal in orde? Wordt de auto aan de achterkant een beetje slingerig/los/licht tijdens remmen? Dan staat de balans misschien teveel naar achteren en dan blokkeren die wielen wat sneller dan je zou willen (de kont krijgt natuurlijk al wat minder wieldruk door het remmen).
Stel dat je het wel voorelkaar weet te krijgen, dan moeten die banden toch wel zoveel grip op kunnen brengen dat je het geheel amper aan het blokkeren krijgt en dus je ABS er zich niet mee bemoeit.
Tenzij je een heel harde set-up van je onderstel hebt en bij het minste of geringste hobbeltje in de weg het wiel een beetje stuitert en dat triggert tijdens het remmen dan wel het ABS...
Misschien is de rembalans niet helemaal in orde? Wordt de auto aan de achterkant een beetje slingerig/los/licht tijdens remmen? Dan staat de balans misschien teveel naar achteren en dan blokkeren die wielen wat sneller dan je zou willen (de kont krijgt natuurlijk al wat minder wieldruk door het remmen).

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hmm, vreemd wat je omschrijft qua pedaalgevoel. Als mijn ABS erin komt heb ik juist niet een week gevoel, maar juist keihard en/of pulserend.
Weet je zeker dat je remsysteem heel goed is ontlucht? Ik zit daar nu eerder aan te denken dan aan het ABS...
Maar je kan je ABS heel makkelijk uitschakelen, ik zou dat zo snel mogelijk een keer proberen om uit te sluiten of het wel/niet aan je ABS ligt. Gewoon het stekkertje van de ABS sensor net achter je wiel lostrekken. Even met een tie-wrap vastzetten aan je whisbone ofzo, dat hij niet kan beschadigen en klaar. Neem wel een stekkertje van 1 van je voorwielen, je snelheidssignaal die ook de ECU gebruikt komt namelijk van 1 van de achterwielen...
Weet je zeker dat je remsysteem heel goed is ontlucht? Ik zit daar nu eerder aan te denken dan aan het ABS...
Maar je kan je ABS heel makkelijk uitschakelen, ik zou dat zo snel mogelijk een keer proberen om uit te sluiten of het wel/niet aan je ABS ligt. Gewoon het stekkertje van de ABS sensor net achter je wiel lostrekken. Even met een tie-wrap vastzetten aan je whisbone ofzo, dat hij niet kan beschadigen en klaar. Neem wel een stekkertje van 1 van je voorwielen, je snelheidssignaal die ook de ECU gebruikt komt namelijk van 1 van de achterwielen...

- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Herman,
Ik kreeg meteen hetzelfde idee als Maik, na het lezen van je posts.
Wat voor een remblokken heb je op de AP's zitten?
En wat voor een remvloeistof ? Remvloeistof met een hoog kookpunt is ook veel gevoeliger voor vocht. Vocht verdampt als het heet wordt en dan heb je warm dus veel meer pedaalweg voordat het remsysteem echt begint te werken.
Maar ik neem aan dat met de montage van je nieuwe remmen, ook de slangen zijn vervangen (door staalomvlochten teflon leidingen), remvloeistof is vervangen door een geschikt voor circuitgebruik, nieuwe remblokken zijn gemonteerd en de boel goed is ontlucht ?
Maar als je het ABS echt verdenkt is het inderdaad makkelijk om uit te proberen zoals Maik hiervoor beschreef.
Tot de 12e,
Maarten
Ik kreeg meteen hetzelfde idee als Maik, na het lezen van je posts.
Wat voor een remblokken heb je op de AP's zitten?
En wat voor een remvloeistof ? Remvloeistof met een hoog kookpunt is ook veel gevoeliger voor vocht. Vocht verdampt als het heet wordt en dan heb je warm dus veel meer pedaalweg voordat het remsysteem echt begint te werken.
Maar ik neem aan dat met de montage van je nieuwe remmen, ook de slangen zijn vervangen (door staalomvlochten teflon leidingen), remvloeistof is vervangen door een geschikt voor circuitgebruik, nieuwe remblokken zijn gemonteerd en de boel goed is ontlucht ?
Maar als je het ABS echt verdenkt is het inderdaad makkelijk om uit te proberen zoals Maik hiervoor beschreef.
Tot de 12e,
Maarten
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Vertrouwen kan je wel in hun hebben hoor, maar sommige remsystemen zijn nou eenmaal lastig te ontluchten, en komt soms pas iets later naar voren. Maar zoals je het nu omschrijft lijkt het niet op lucht of vocht...
Je hebt wel de VXR ABS unit toch?
Ik zou toch voor 12 mei even langs een goede remmenspecialist gaan om het een en ander na te laten kijken... Sowieso eerst de ABS test doen!
Je hebt wel de VXR ABS unit toch?
Ik zou toch voor 12 mei even langs een goede remmenspecialist gaan om het een en ander na te laten kijken... Sowieso eerst de ABS test doen!
