Speedster/Elise

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Speedster/Elise

Bericht door Super7 »

Hallo!


Momentel rijd ik een Westfield (super 7) 140pk/460 kg. Toch ben ik op zoek naar een andere auto. Op mijn lijstje staan van max een 348 TS tot minimaal een Speedster, maar ook een Elise is een optie.

Waarom hebben jullie juist voor een Speedster gekozen en geen Elise? Ik zie dat een Speedster goedkoper is, meer vermogen in de basisuitvoering en qua looks de eerste versie van de Elise overtreft, maar waarom verder een Speedster??

Ben erg benieuwd.

PS mensen die hun Speedster verkopen en een Westfield willen inruilen kunnen zich uiteraard bij me melden..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hallo super7!
Ik proef in je verhaal dat je een iets praktischere auto wilt hebben dan de Westfield... Maar nog wel een fun-auto? Ik kan je vertellen dat je een 348TS dan alvast kan laten vallen, wel een begeerlijke auto, maar qua rijden toch alweer een wat belegen auto. Wel snel op de rechte lijn, maar in de bochten is het werken en misschien wat minder scherp dan je zou verwachten. Maar erin (proef)rijden zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden :wink:

Toen ik de speedster kocht was ik ook aan het kijken naar een Elise. Dat was in 2004. Als je toen keek wat je voor je geld kon kopen, dan was het een 100% uitgemaakte zaak.
Mijn speedster kocht ik toen hij 5 maanden oud was (op kenteken tenminste), en 5500km op de teller. Daar heb ik toen 24500euro voor moeten betalen (partikulier). Als ik een Elise wilde hebben voor minder dan 30000euro dan kwam je uiteraard bij de S1 terecht. En dan had je voor zeg 27000euro een Elise uit 1997/98 met ruim 70000km op de teller.
Tsja, dan mag een Elise wel weer een paar % (2 hooguit 3 :P ) sportiever/scherper/Lotus zijn, maar voor mij was dat verschil ENORM, en ik denk dat een heleboel mensen dat met mij eens zijn.

Voor de rest ben ik er ook niet rouwig om om in een platte kadett te rijden. Het imago van opel zal mij een worst zijn, de auto is gewoon 90% lotus, de rest, eigenlijk alleen de motor als belangrijkste onderdeel, is opel/GM. Leuk detail: de 2.2 motor is ooit ontworpen/engineered door Lotus Engineering in opdracht van GM :) .
De motor is eigenlijk niet eens zo gek. Een harstikke sterk ding, Steven hier heeft al meer dan 150000 loodzware km's op de teller gezet en stil going strong. Een rover K-motortje uit een elise had je met zijn rijstijl een revisie moeten laten geven is mijn mening...

Uiterlijk: tsja, de ene vind de opel mooier, de ander de elise, ik vind ze allebei wel wat hebben :wink:

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat kopen, hou ons op de hoogte!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Maik schreef:.....
Tsja, dan mag een Elise wel weer een paar % (2 hooguit 3 :P ) sportiever/scherper/Lotus zijn, maar voor mij was dat verschil ENORM, en ik denk dat een heleboel mensen dat met mij eens zijn.

.....
Ohja, en gooi een paar tientjes (ietsje meer eigenlijk) in een speedster en je kan hem net zo scherp maken als een elise. Geen probleem :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1093
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Goed verhaal Maik en helemaal mee eens. :thumbup:

Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Mmmjah dat is het wel zo'n beetje.

Oh ja, je zit bij de pomp vrijwel nooit om een praatje verlegen.
Heel veel mensen kennen de Speedster niet dus komen ze vaak naar je toe met vragen.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Inruilen gaat niet lukken maar mijn Speedster is wel te koop.
Zie: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 4203#34203
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

H-J blijft echt een handelaartje he :wink:

Wel een top-speedster trouwens!
Afbeelding
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

Toen ik zocht naar een wagen een beetje meer dan een jaar geleden, keek ik ook naar een Lotus 7, Lotus Elise & een Speedster.

En zoals Maik al zei, een S1 Elise die van een aantal jaren oud, met kilometers enz... (meer kans op grotere kosten), kostte even veel als een "nieuwe" Speedster. Ik heb voor mijn Speedster € 20k gegeven met 500km op de teller, het was een demowagen in een Opel garage. Het aanbod was té mooi, zelfs een Caterham was direct duurder en ouder enz.. . Het kleur (europa blauw) was mijn eerste keuze niet, maar dat was niet zo van belang 8)

Ik hou graag een auto zoals ie is, dus zonder modificaties (buiten mss laten spuiten 8) ) en puur vind ik de cocpit van een Elise & zeker een Caterham leuker, mooier, en meer racy dan een Speedster. Als je een fan bent van zelf tunen, kan daar natuurlijk een mouw aan gepast worden.

Een Elise & Caterham verbruiken ook minder, wat in mijn geval ook weer aanlokkelijk was, ik doe namelijk nogal veel km's met mijn Speedster (woon-werk), toch veel voor zo'n wagen... . Voor het verschil in aankoop mag je natuurlijk al veel km's doen vooraleer dit weer effen komt.

Ook vind ik dat een Speedster nog wat harder mag lopen (ophanging), dit kan natuurlijk ook simpel aangepast worden... maar ik hou mijn auto eigenlijk liever zoals ie is :oops:

Dus kort gezegd, heb ik een Speedster omdat ie goedkoper was en 90% even mooi & leuk, de fun/prijs factor van de Speedster overstijgt dat van de Elise! Het was het meest pure-race ding dat voor mij economisch verantwoord was 8)

super7, kan je es een foto van je machien plaatsen? 8)
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Duidelijk verhaal mannen, bedankt!

In principe hoeft mijn auto echt niet praktisch te zijn, maar een keer naar Schotland is erg moeilijk met een 7, vandaar.

Is de Opel motor inderdaad zo sterk? Wat ben je kwijt aan onderhoud? Hoe groot is de interval? En 0-100 ben je sneller dan een Elise met een 2.2?? IS chiptuning een aanrader?

Wat me verbaast is dat jullie destijds bijna hetzelfde geld betaald hebben voor een nieuwe, als waar ze nu voor worden aangeboden.

Zie hier mijn Seven: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... c8d30baf77

Biedingen/voorstellen tot (in)ruil zijn welkom.
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

Meeeens ik wil jouw auto! :shock: :shock: :shock:

hoeveel van 0-100 gaat dat ding?
hoeveel verbruik heb je? in liter/100km :)

ps: een Speedster NA 2.2 doet er 5.9s over dacht ik, net als een 120pk elise, of ong.

Een 160pk elise doet er 5.6s over, een 192pk elise doet er 5.2s over. (dacht ik zo), een Speedster turbo moet ook iets van een goeie 5s zijn standaard.
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

@ Torbeest; ruilen is een optie!.

0-100; ben nog nooit iemand snellers op de openbare weg tegengekomen, volgens mij de kwart mijl met 2 personen: 12 sec.

Verbruik 1:10
Gebruikersavatar
Speedfreak
Mega lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

mooi ding hoor!

waaron zit die luchtinlaat voorop eigenlijk niet exact in het midden?
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Lachen een Belg en een Nederlander die gaan ruilen...... :?

Ik zie trouwens dat het een SE is.......oud model dus de meesten willen tegenwoordig naar mijn weten een SEiW (een iets bredere versie) dit is wel een mooie :!:
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

hmm, wel je moet het niet te serieus pakken :)

Ik doe wel verder met mijn Speedster, ik doe er mee autostrade ieder dag (maar een 7-tal minuten). Ideaal zou iets zijn dat lichter is en dus sneller en minder verbruikt, maar toch nog zonder probs 120km/h aankan zonder ontzettend veel lawaai te maken. En zelfs al valt dat mee, zou ik liever iets nieuw(er) hebben, want ik werk/foefel niet graag aan auto's 8)
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

PS zijn er Speedsters met Airco??

Wat kost een beurtje?
Plaats reactie