Opel van Hendrik-Jan
-
- Actief lid
-
- Actief lid
Vandaag weer contact gehad met Lotus Amsterdam. De demping kan wel ingesteld worden, de rijhoogte niet of nauwelijks. Morgen wordt de demping zachter ingesteld; even kijken hoe dat moet (is wel heel eenvoudig begreep ik, maar zien is weten en: even van de onderkant bekijken is ook nooit weg).YvoTuk schreef:Nico, gefeliciteerd met je Speedster
Voor wat betreft de Nitrons moet je een klein beetje uitkijken wát je doet.
Het is niet zo dat je die dingen gewoon even een paar cm hoger kan draaien! Er zijn twee zaken die hier meespelen:
1) Nitrons hebben een gefixeerde bodemschaal. Dat wil zeggen dat iedere verandering in positie (hoogte) ook betekent dat de 'nul-positie' van de demper verandert. Draai je de demper heel hoog of heel laag, dan zal de slag van de demper aan een kant beperkt worden. De auto kan dus niet meer volledig in- of uitveren. In het geval van omhoog draaien is dat uitveren, wat in ongewenst 'stuiter' gedrag kan resulteren als je over een oneffenheid rijdt.
2) Als je de demper 'omhoog draait' ga je de voorbelasting op de veer veel hoger zetten dan standaard. Je krijgt dan eigenlijk een omgekeerd effect. Een veer is in zeker mate progressief, het eerste stukje veert ie iets makkelijker in dan een cm verder. Zeker als ie al een paar cm ingedrukt staat merk je dat eveneens in een in beetje een stuiterig gedrag.
Er is wat dat betreft wat begripsverwarring als het gaat om de 'instelbare wagenhoogte'. Als je een demper ziet met een verstelbaar onder- en boven platform is de wagenhoogte vrij verstelbaar. Heeft de demper slechts aan één kant een verstelbaar platform, dan verstel je altijd de 'nul waarde' als je aan de hoogte komt.
De reden om de verstelling wél op de dempers te hebben is om ervoor te zorgen dat je de auto 'vierkant' kunt krijgen. Als je een set dempers op gelijke hoogte (op de demper) zet zal je zien dat de auto aan één of meerdere kanten 'overleunt'. Dat komt door het gewicht van de componenten in de auto. Dat kan je dus compenseren met de hoogteverstelling. Heel primitief kan je dat meten door de wagenhoogte te meten en gelijk te zetten, als je het goed wil doen met je de auto uitwegen en daarmee de setup bepalen.
Als je de auto de hard vindt zou ik in eerste instantie de hardheid op de dempers even terugzetten. (let op, niet helemaal terug omdat je de auto anders steeds in de bumpstops hangt)
Dus: morgen verder!
Mijn rijvaardigheid ga ik ook verbeteren. Is niet slecht, maar in het grensbereik....oefenen op een veilig circuit is de oplossing denk ik..
Groeten,
Nico
-
- Actief lid
Vandaag bij Lotus Amsterdam geweest. Buitengewoon vriendelijk ontvangen door Jan van der Kooi. Even gekeken waar de auto werd opgekrikt, dus de Nitrons instellen kan ik nu ook zelf.
De Nitrons bleken ingesteld op 9 kliks voor en 8 achter
. Vandaar de ongekende hardheid....niet normaal meer. Staan nu op 18 voor en 16 achter. Wat een wereld van verschil. Klinkerwegen zijn geen enkel probleem meer. Korte oneffenheden blijven wat stoterig, maar daar is heel goed mee te leven. Kortom: de Nitrons blijven! Ik speel zelfs met de gedachte om naar 16/14 te gaan.
Groeten,
Nico
De Nitrons bleken ingesteld op 9 kliks voor en 8 achter

Groeten,
Nico
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Jaja H-J, lul je er maar weer uit, je bent gewoon een PRUTSER
Nico, told you so, die Nitrons zijn gewoon super, naar elke smaak in te stellen
Is de rijhoogte nog veranderd?
Je (ik) kan de Nitrons ook verstellen als hij niet opgekrikt is, dus dat is nooit moeilijk om te doen. Je krijgt er wel altijd weer een paar zwarte vingers voor terug
Je moet om de wielen heen met je arm, je voorwielen moet je even naar max stuuruitslag sturen...

Nico, told you so, die Nitrons zijn gewoon super, naar elke smaak in te stellen

Je (ik) kan de Nitrons ook verstellen als hij niet opgekrikt is, dus dat is nooit moeilijk om te doen. Je krijgt er wel altijd weer een paar zwarte vingers voor terug

- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
Maik schreef:Jaja H-J, lul je er maar weer uit, je bent gewoon een PRUTSER![]()
![]()
Nico, told you so, die Nitrons zijn gewoon super, naar elke smaak in te stellen![]()
Je (ik) kan de Nitrons ook verstellen als hij niet opgekrikt is, dus dat is nooit moeilijk om te doen. Je krijgt er wel altijd weer een paar zwarte vingers voor terug![]()
Je moet om de wielen heen met je arm, je voorwielen moet je even naar max stuuruitslag sturen...

-
- Actief lid
Nee, de rijhoogte is niet veranderd en dat is ook niet nodig. Gaat prima zo qua vering. In de voorwielophanging is er ergens wat speling denk ik. Dat ga ik dus uitzoeken. Stuurhuis? Stuurkogels? Fusees? Bussen?
Dan nog een vraagje: ik mis een asbakje in de auto. De peuken overboord gooien kan gewoon niet meer. Wie weet een goede oplossing?
Groeten,
Nico
Dan nog een vraagje: ik mis een asbakje in de auto. De peuken overboord gooien kan gewoon niet meer. Wie weet een goede oplossing?
Groeten,
Nico
-
- Actief lid
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer: