Lichtere vliegwielen voor de z22se (2.2-16V)
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Vermogen die je wint is heel erg afhankelijk in welke versnelling je rijdt. In de lage versnellingen scheelt het meer dan in de hoge. En je zal een dynamische meting moeten doen. Op een echte proefstand met een goede waterrem bv zal je GEEN vermogenstoename meten. Die proefstanden kunnen de motor precies afremmen zodat ze op 1 toerental blijven en bij dat toerental dus het exacte koppel meten. Maar op de weg heb je die situatie dus niet, daar versneld de motor voordurend.

- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Als de balansassen verwijderd zijn, hebben ze ook geen wrijvingsverliezen meer, dus meer vermogen aan de krukas....Maik schreef:Vermogen die je wint is heel erg afhankelijk in welke versnelling je rijdt. In de lage versnellingen scheelt het meer dan in de hoge. En je zal een dynamische meting moeten doen. Op een echte proefstand met een goede waterrem bv zal je GEEN vermogenstoename meten. Die proefstanden kunnen de motor precies afremmen zodat ze op 1 toerental blijven en bij dat toerental dus het exacte koppel meten. Maar op de weg heb je die situatie dus niet, daar versneld de motor voordurend.
Dat naast de mindering in massatraagheid waar jij op doelt Maik.
Groeten Maarten
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Bij hoge toeren zijn de wrijvingsverliezen behoorlijk groot, dat is waar ze met tunen van racemotoren, vooral met airrestrictor, de laatste winsten halen.Maik schreef:Mierenne#ker....
Dus 3 kW door de balansassen te verwijderen zou zomaar kunnen......
Maar Maik je hebt gelijk, wij hebben geen racemotoren

Maarten
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Als je er 3kW mee kan winnen is dat denk ik niet het laatste wat ze doen bij racemotoren denk ik Maarten
maar ik snap het. Gewoon eruit met die dingen, MAAR dan wel op de manier hiervoor beschreven, met ingekorte ketting dus. Maar waar zou je die geleider kunnen krijgen en wie kan die ketting inkorten?


- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Ketting inkorten dat kan je fietsenmaker en die geleider is het betere doe het zelf werk denk ik zo..... Misschien een bestaande geleider aanpassen?
Bij race motoren wordt de wrijving op veel meer punten terug gebracht, en balansassen zitten er zowiezo niet meer in. Maar kettingen met minder weerstand, zuigers en cylinderwanden, nokkenasvolgers met kogellagers (heeft de 2.2 al) enz.
Bij race motoren wordt de wrijving op veel meer punten terug gebracht, en balansassen zitten er zowiezo niet meer in. Maar kettingen met minder weerstand, zuigers en cylinderwanden, nokkenasvolgers met kogellagers (heeft de 2.2 al) enz.
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Nu het toch al ietwat off topic is gooi ik maar even een hinderlijk probleem van mezelf erin.
Is het mogelijk dat er hinderlijke resonanties optreden na het het afdraaien van een vliegwiel en het monteren van een sinterplaat koppeling? Het vliegwiel is tezamen met de krukas uitgebalanceerd. De reden dat ik het vraag is dat er een project hier niet wil vlotten. Van uitlaatlijnen, tot cardan, aandrijfassen, lagers, sperdifs, etc.
Tussen 3800 en 4400 rpm op deellast lijkt iets tegen de koets aan te lopen zodat je inmense drukgolven op je oren krijgt. Alles wat mogelijk aan zou kunnen lopen is weggehaald en nu verdenk ik eigenlijk het vliegwiel en/of de koppeling. Maar goed, degene die m'n blok heeft aangepakt weet het, tezamen met de andere bouwers, niet meer. Het vliegwiel lijkt ze toch erg stug. Het blok is al twee keer nieuw opgebouwd.
Dus als iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn kan ik misschien ooit nog genieten van de itb's ipv de resonantie.
Is het mogelijk dat er hinderlijke resonanties optreden na het het afdraaien van een vliegwiel en het monteren van een sinterplaat koppeling? Het vliegwiel is tezamen met de krukas uitgebalanceerd. De reden dat ik het vraag is dat er een project hier niet wil vlotten. Van uitlaatlijnen, tot cardan, aandrijfassen, lagers, sperdifs, etc.
Tussen 3800 en 4400 rpm op deellast lijkt iets tegen de koets aan te lopen zodat je inmense drukgolven op je oren krijgt. Alles wat mogelijk aan zou kunnen lopen is weggehaald en nu verdenk ik eigenlijk het vliegwiel en/of de koppeling. Maar goed, degene die m'n blok heeft aangepakt weet het, tezamen met de andere bouwers, niet meer. Het vliegwiel lijkt ze toch erg stug. Het blok is al twee keer nieuw opgebouwd.
Dus als iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn kan ik misschien ooit nog genieten van de itb's ipv de resonantie.

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Ja, dat is wel typisch het effect als je metaal-op-metaal hebt tussen motor/aandrijflijn en de rest van de auto.allen schreef: Tussen 3800 en 4400 rpm op deellast lijkt iets tegen de koets aan te lopen zodat je inmense drukgolven op je oren krijgt.
Bij mijn auto kwam de versnellingsbak net tegen een bout-kop aan en toen had ik precies hetzelfde probleem.
Nadat die een beetje was 'bijgewerkt' en er speling was gemaakt: probleem over.
Als je zoveel resonantie hebt en dat zou uit de motor zelf komen, dan zou waarschijnlijk je gas- en koppelingspedaal ook enorm virbreren.
Ik gok toch dat er ergens net iets van de carosserie tegen de motor of versnellingsbak aan ligt. Het hoeft maar 1 bout-kopje te zijn...
Wordt het nog erger of minder als je gas geeft of juist snel van je gas af gaat bij deze toeren?
Bij mij toen wel en dat was een goede hint. Gasgeven was bij mij heel erg. Gas weg en resonantie was ook vrijwel weg. Als je dan kijkt in welke richting je blok kantelt bij deze acties, dan moet je kunnen lokaliseren waar hij tegenaan komt.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Blok staat in de lengterichting. We hadden het hitteschild van de kokerbalk afgetrokken om uit te sluiten dat de spaghetti er tegenaan kwam. Zolang ik gas bijgeef heb ik er geen last van. Bij constante snelheden en gas los komt het terug. M'n gas en koppeling hadden geen last van trillingen op zo'n moment. Misschien dat ik na volgende week maar weer eens de auto op de brug moet laten zetten. Toch nog even op zoek naar een boutje oid. Wie weet. Het gekke is overigens dat het erger is naarmate het blok op bedrijfstemperatuur komt. Misschien dan toch de uitlaatlijn?
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Hier staat een heel mooi stuk over lichtere vliegwielen:
http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
SteV6
http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
SteV6
S4 Avant
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Richard,
Trillingen zullen altijd wat erger worden bij lage toeren, maar het zal er erg aan liggen hoeveel lichter het vliegwiel gaat worden. Als je niet te gek doet qua gewichtsreduktie dan is er echt wel mee te leven (met de extra trillingen).
0-100 verbetering zou voor mij niet zo'n belangrijk punt zijn. Dat hij beter aan het gas gaat hangen weer wel
In de eerste 2 versnellingen zal je het meeste verschil merken, omdat in die versnellingen de motor het snelst op toeren komt. Maar als ik een gokje moet wagen voor een 0-100 dan denk ik 0.3-0.4 seconde ofzo? Met een niet echt superlicht vliegwiel dan....
Topsnelheid wordt er al helemaal niet door beinvloed, tenzij je het vliegwiel zo licht maakt dat hij niet meer sterk genoeg is voor hoge toerentallen, maar dan ben je verkeerd bezig
Trillingen zullen altijd wat erger worden bij lage toeren, maar het zal er erg aan liggen hoeveel lichter het vliegwiel gaat worden. Als je niet te gek doet qua gewichtsreduktie dan is er echt wel mee te leven (met de extra trillingen).
0-100 verbetering zou voor mij niet zo'n belangrijk punt zijn. Dat hij beter aan het gas gaat hangen weer wel

In de eerste 2 versnellingen zal je het meeste verschil merken, omdat in die versnellingen de motor het snelst op toeren komt. Maar als ik een gokje moet wagen voor een 0-100 dan denk ik 0.3-0.4 seconde ofzo? Met een niet echt superlicht vliegwiel dan....
Topsnelheid wordt er al helemaal niet door beinvloed, tenzij je het vliegwiel zo licht maakt dat hij niet meer sterk genoeg is voor hoge toerentallen, maar dan ben je verkeerd bezig

