Wijsheid
Wijsheid
Hallo,
FF voorstellen, ik ben Wouter en rijdt op dit moment met een Lotus Exige S1 190pk over s'heren wegen.
Ik las op dit forum dat er uit de Opel motoren interessante vermogens getoverd worden.
Welke tuner levert het meest betrouwbare resultaat als er meer dan 280pk gezocht wordt ? Ik vond zelf EDS en Vmax maar er zullen er vast wel meer zijn.
En als toch de hele binnenkant van de motor op de schop moet voor het plaatsen van wat smeedijzeren onderdelen is het dan verstandiger om een 2.0 turbo zover te laten tunen of juist een 2.2ltr ?
De bedoeling is natuurlijk wel dat het één en ander heel blijft en file rijden nog steeds mogelijk is.
Wie helpt me verder aan de juiste info ? Jullie zijn tenslotte de specialisten.
Wouter
FF voorstellen, ik ben Wouter en rijdt op dit moment met een Lotus Exige S1 190pk over s'heren wegen.
Ik las op dit forum dat er uit de Opel motoren interessante vermogens getoverd worden.
Welke tuner levert het meest betrouwbare resultaat als er meer dan 280pk gezocht wordt ? Ik vond zelf EDS en Vmax maar er zullen er vast wel meer zijn.
En als toch de hele binnenkant van de motor op de schop moet voor het plaatsen van wat smeedijzeren onderdelen is het dan verstandiger om een 2.0 turbo zover te laten tunen of juist een 2.2ltr ?
De bedoeling is natuurlijk wel dat het één en ander heel blijft en file rijden nog steeds mogelijk is.
Wie helpt me verder aan de juiste info ? Jullie zijn tenslotte de specialisten.
Wouter
Exige S1
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Jan, even bij de les blijven! De motor van de GT hangt in de lengterichting met daarachter de bak en de cardanas. Dat ga je nooit op een kostenefficiente manier in een Speedster krijgen.jans schreef:Of de 2.0 Turbo van de GT erin. Het enigste is een GT28 erop en je hebt 350 pk zonder verdere aanpassingen.
Turbo is "eenvoudiger" te tunen tot ver boven de 300 pk. Voor de 2.2 heb je ook diverse leuke opties. Zonder drukvulling komen enkele inmiddels boven de 200 pk uit. Met drukvulling biedt HiTec een compressorkit met een 245pk of 300pk variant. Bij de eerste blijven de internals standaard, bij de tweede moeten een aantal zaken intern ook aangepast worden.
Succes met je plannen Wouter.
SteV6
S4 Avant
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Wijsheid
Ik weet niet wat je plan is, maar een Opel motor in een S1 Exige lepelen is niet eenvoudig (Speedster turbo en Europa hebben ander achter subframe onder andere). Is dus nog maar de vraag of het sowieso gaat passen.Wouter schreef: FF voorstellen, ik ben Wouter en rijdt op dit moment met een Lotus Exige S1 190pk over s'heren wegen.
Ik las op dit forum dat er uit de Opel motoren interessante vermogens getoverd worden.
Voor de Elise/Exige heb je wat dat betreft qua turbo motoren een prima alternatief in de 1.8T Audi conversie die in de UK wordt uitgevoerd.
Die doen 300PK op hun slofjes zonder echt rare aanpassingen en is een 'bewezen' conversie.
Of dan toch maar een supercharged Honda'tje achterin

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Als het gaat om meer dan 280pk heb ik alleen ervaring met Vmax, welke zeer positief zijn
EDS heb ik met de z20let ervaring tot zo'n 285pk welke positief zijn, maar toen ik informeerde naar zo'n 350+pk's verkochten ze nee... Dit omdat in hun mening een eenmalig project te veel tijd in beslag neemt en niet winstgevend is of prijstechnisch voor de klant onhaalbaar!? Uit de c20let halen ze tot 420pk...
Klasen-Motors heeft ook de know-how en wil dit ook zeker leveren, maar tegen welke prijs
(Momenteel hebben ze de 602pk sterke z20let uit hun Speedster voor €17.500,- te koop staan
)

EDS heb ik met de z20let ervaring tot zo'n 285pk welke positief zijn, maar toen ik informeerde naar zo'n 350+pk's verkochten ze nee... Dit omdat in hun mening een eenmalig project te veel tijd in beslag neemt en niet winstgevend is of prijstechnisch voor de klant onhaalbaar!? Uit de c20let halen ze tot 420pk...
Klasen-Motors heeft ook de know-how en wil dit ook zeker leveren, maar tegen welke prijs


Het gaat er mij niet om meer vermogen uit de Exige te halen.
De prijsstelling daarvoor is simpelweg voor mijn begrijpertje niet te verantwoorden (Honda K20A 200pk >16.000,- met supercharger 300pk >20.000,- Audi 1.8VT20 turbo tot 300pk >16.000,- ).
Alles is dus vrij prijzig en voor de Audi optie alleen de mogelijkheid om dat aan de andere kant van de plas te doen.
Het idee is om de Exige van de hand te doen en te vervangen door een hoog potente Speedster turbo. Echter ik wil voor zo'n actie te ondernemen wel zeker zijn van mijn besluit (de weg terug is lastig want zoveel Exiges S1 zijn er niet te koop).
De prijsstelling daarvoor is simpelweg voor mijn begrijpertje niet te verantwoorden (Honda K20A 200pk >16.000,- met supercharger 300pk >20.000,- Audi 1.8VT20 turbo tot 300pk >16.000,- ).
Alles is dus vrij prijzig en voor de Audi optie alleen de mogelijkheid om dat aan de andere kant van de plas te doen.
Het idee is om de Exige van de hand te doen en te vervangen door een hoog potente Speedster turbo. Echter ik wil voor zo'n actie te ondernemen wel zeker zijn van mijn besluit (de weg terug is lastig want zoveel Exiges S1 zijn er niet te koop).

Exige S1
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Zou ik alsl ik jou was wel eerst een keer in een goed gebouwde turbo rijden..
Af-fabriek waren de turbo's nog meer als de atmosferische Speedsters wat meer 'comfort' gericht als een vergelijkbare Elise. Vrij zacht geveerd aan de achterkant bijvoorbeeld.
Tel bij een evt auto (tenzij dat er al op zit) ook dan minimaal nog een setje Nitrons mee, 16/17" wielen., banden, VXR ABS unit en dan motortuning met een chargecooler (zodat je op het circuit ook na 10 minuten nog vermogen overhoudt)
Vergeleken met je S1 Exige gaat een Speedster (welk type ook) ben ik bang vrij 'zwaar' aanvoelen qua rijden. Dat verschil merk ik al tussen mijn Honda-S2 (al wat zwaarder als jouw auto) en Mark z'n amosferische Speedster.
Het zijn gewoon totaal andere auto's.. Vooral veel proefrijden dus!
(misschien Herman aardig aankijken voor een ritje in een zwaar getunede Turbo Speedster met complete onderstel-update
)
Bye, Arno.
Af-fabriek waren de turbo's nog meer als de atmosferische Speedsters wat meer 'comfort' gericht als een vergelijkbare Elise. Vrij zacht geveerd aan de achterkant bijvoorbeeld.
Tel bij een evt auto (tenzij dat er al op zit) ook dan minimaal nog een setje Nitrons mee, 16/17" wielen., banden, VXR ABS unit en dan motortuning met een chargecooler (zodat je op het circuit ook na 10 minuten nog vermogen overhoudt)
Vergeleken met je S1 Exige gaat een Speedster (welk type ook) ben ik bang vrij 'zwaar' aanvoelen qua rijden. Dat verschil merk ik al tussen mijn Honda-S2 (al wat zwaarder als jouw auto) en Mark z'n amosferische Speedster.
Het zijn gewoon totaal andere auto's.. Vooral veel proefrijden dus!
(misschien Herman aardig aankijken voor een ritje in een zwaar getunede Turbo Speedster met complete onderstel-update

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Op papier (volgens het voormalige Duitste kenteken) weegt de Exige maar 725kg, echter de RDW dacht daar anders over na een bezoek aan de weegbrug (uiteindelijk was men zo schappelijk om me voor 790kg maandelijks aan te slaan). Deze Exige is dan wel voorzien van een airco maar dat het verschil in zwaartekracht met Duitsland zo groot was wist ik daarvoor nog niet.
Bovendien is de PK gewicht verhouding in vergelijk met een 300pk Speedster zo gek nog niet.
Bovendien een standaard ABS is wel prettg met dit soort vermogens, bij Lotus moet je dan al naar een Exige S2.
Bovendien is de PK gewicht verhouding in vergelijk met een 300pk Speedster zo gek nog niet.
Bovendien een standaard ABS is wel prettg met dit soort vermogens, bij Lotus moet je dan al naar een Exige S2.

Exige S1