baanvastheid speedster problematisch ?
baanvastheid speedster problematisch ?
Hey,
Ik belde vandaag naar mijn verzekeringsmakelaar om eens te luisteren wat een speedster zou kosten aan verzekeringen en taksen. Ik kreeg daar te horen dat ik zeker geen speedster mocht kopen !
Hij heeft al twee klanten gehad die ongelukken hebben gehad met hun speedster wegens een, naar hun verhaal, slecht en veraderlijke baanligging van de speedster. Ik had begrepen dat die juist zeer goed zou moeten zijn !. Heeft dit te maken met toeval of zijn er inderdaad gevallen bekend met problemen van deze aard ? Ik heb eerlijk toegegeven wel een beetje twijfels gekregen omtrend mijn nakende aankoop van een speedster.
Wat denken jullie ?
Ik belde vandaag naar mijn verzekeringsmakelaar om eens te luisteren wat een speedster zou kosten aan verzekeringen en taksen. Ik kreeg daar te horen dat ik zeker geen speedster mocht kopen !
Hij heeft al twee klanten gehad die ongelukken hebben gehad met hun speedster wegens een, naar hun verhaal, slecht en veraderlijke baanligging van de speedster. Ik had begrepen dat die juist zeer goed zou moeten zijn !. Heeft dit te maken met toeval of zijn er inderdaad gevallen bekend met problemen van deze aard ? Ik heb eerlijk toegegeven wel een beetje twijfels gekregen omtrend mijn nakende aankoop van een speedster.
Wat denken jullie ?
Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik het er toch maar op ga wagen. In het voorjaar koop ik mij er eentje aan.
Ik denk inderdaad dat deze chauffeurs te ver gegaan waren en daarom in de problemen gekomen waren. Het zal dan wel toeval geweest zijn dat die beide speedsters verzekerd waren bij dezelfde makelaar.
Ik denk inderdaad dat deze chauffeurs te ver gegaan waren en daarom in de problemen gekomen waren. Het zal dan wel toeval geweest zijn dat die beide speedsters verzekerd waren bij dezelfde makelaar.
Nu we het er toch over hebben heb ik daar omtrent ook een vraagje over uit voorzorg dat ik zou verrast worden in een bocht.
Mijn vorige wagen een honda S2000 had wel eens last van een verassend snap overstuur in korte bochten en S-bochten.
Doch had de wagen in lange hoge snelheidsbochten die je kunt nemen aan een snelheid een stuk boven de 100 een voorspelbaar gedrag.
Zelfs als het een klein beetje nat lag verwittigde de auto als de griplimimiet bereikt was en als de achterkant een beetje uitschuifde en je nam je voet van het gaspedaal kwam hij weer op z'n pootjes terug.
Maar zoals ik zei, bij korte bochten en baanwisselingen kon hij verraderlijk zijn.
Hoe zit het met de NA speedster eigenlijk?
Als je zo een lange hoge snelheidsbocht neemt en de griplimiet is bereikt en de je voelt de achterkant gaan is hij dan makkelijk terug op z'n pootjes te krijgen als m'n het gaspedaal lost of is het dan al te laat??
Heb dit zelf nog niet ervaren omdat ik de gripgrens nog niet heb durven overschrijden, daarom vraag ik naar ervaringen van anderen die wel weten hoe het zit.
Mijn vorige wagen een honda S2000 had wel eens last van een verassend snap overstuur in korte bochten en S-bochten.
Doch had de wagen in lange hoge snelheidsbochten die je kunt nemen aan een snelheid een stuk boven de 100 een voorspelbaar gedrag.
Zelfs als het een klein beetje nat lag verwittigde de auto als de griplimimiet bereikt was en als de achterkant een beetje uitschuifde en je nam je voet van het gaspedaal kwam hij weer op z'n pootjes terug.
Maar zoals ik zei, bij korte bochten en baanwisselingen kon hij verraderlijk zijn.
Hoe zit het met de NA speedster eigenlijk?
Als je zo een lange hoge snelheidsbocht neemt en de griplimiet is bereikt en de je voelt de achterkant gaan is hij dan makkelijk terug op z'n pootjes te krijgen als m'n het gaspedaal lost of is het dan al te laat??
Heb dit zelf nog niet ervaren omdat ik de gripgrens nog niet heb durven overschrijden, daarom vraag ik naar ervaringen van anderen die wel weten hoe het zit.

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik denk eerder dat het andersom is bij de speedster, vergeleken met je oude S2000. Bij regen kan de speedster ook fel reageren, meer dan 50% van het gewicht zit op de achteras en daardoor krijg je een soort van "slingshot" effekt.
Ik moet zeggen dat op droog de speedster vrij goedmoedig reageert op een stapje opzij met de kont. Je kan hem zelfs in combinatiedriftjes gooien (zelfs met 245 banden achter).
Op hoge snelheid (120+km/u) heb ik nog nooit gehad dat de speedster uitbrak, maar gezien het een middenmotorauto is met vrij korte wielbasis wil je dat denk ik ook niet
. Hij zou daardoor weleens behoorlijk giftig kunnen reageren.
En ALS het mocht gebeuren, gooi dan niet zomaar het gas ineens los!!! Je auto zal (vooral de eerste fractie van een seconde wat meer) afremmen en daar krijg je 2 effecten door: je achterbanden moeten niet alleen de zijdelingse krachten verwerken maar nu ook de remkrachten (afremmen op de motor). En door het afremmen verschuift het gewicht van auto zich meer naar voren waardoor je op de vooras meer druk erbij krijgt en dan op de achteras juist minder
. Dus hierdoor verlies je nog meer grip op de achteras, en kan het uitbreken alleen maar heftiger worden.
Dus wat moet je dan proberen te doen: gas minderen, niet gas los. Probeer je gasstand naar een "neutraal" positie te brengen waarmee je dan gelijke snelheid zou houden, of liever heel lichtjes snelheid zou minderen (dit is best lastig in zo'n panieksituatie natuurlijk). Ontkoppelen zou ik ook niet echt doen. Een paar seconden na je uitstapje zou je wel weer eens flink wat gas willen geven
Ik moet zeggen dat op droog de speedster vrij goedmoedig reageert op een stapje opzij met de kont. Je kan hem zelfs in combinatiedriftjes gooien (zelfs met 245 banden achter).
Op hoge snelheid (120+km/u) heb ik nog nooit gehad dat de speedster uitbrak, maar gezien het een middenmotorauto is met vrij korte wielbasis wil je dat denk ik ook niet

En ALS het mocht gebeuren, gooi dan niet zomaar het gas ineens los!!! Je auto zal (vooral de eerste fractie van een seconde wat meer) afremmen en daar krijg je 2 effecten door: je achterbanden moeten niet alleen de zijdelingse krachten verwerken maar nu ook de remkrachten (afremmen op de motor). En door het afremmen verschuift het gewicht van auto zich meer naar voren waardoor je op de vooras meer druk erbij krijgt en dan op de achteras juist minder

Dus wat moet je dan proberen te doen: gas minderen, niet gas los. Probeer je gasstand naar een "neutraal" positie te brengen waarmee je dan gelijke snelheid zou houden, of liever heel lichtjes snelheid zou minderen (dit is best lastig in zo'n panieksituatie natuurlijk). Ontkoppelen zou ik ook niet echt doen. Een paar seconden na je uitstapje zou je wel weer eens flink wat gas willen geven


- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Met 1 vinger sturen dat is het beste.
Wat ik daarmee wil zeggen dat de kans het grootst is dat jezelf ervoor zorgt dat je gaat spinnen door dat je het stuurwiel krampachtig gaat vasthouden en gaat proberen de auto te dwingen. Het wordt dan snel heel erg mistig.
Dit is zomaar een verhaaltje. Ik heb weleens met 120 km met 1 vinger de bocht genomen (Rijvaardigheid training met ruime uitloop) zonder dat de auto ging spinnen of uit de bocht vloog. Waar ik even daarvoor met 2 handen op het stuur met dezelfde snelheid een mooie 360 maakte. De instructeur liet me dit doen om mij er op te wijzen dat ik er zelf voor zorgde dat de auto ging spinnen en dat je de auto zelf moet laten sturen. Je moet hem alleen de juiste kant op wijzen, de auto zal dan je instructie proberen op te volgen.
Ben met Maik eens dat je niet moet ontkoppelen. Voor de rest ook eens met Maik. Ik zal proberen er geen gewoonte van te maken.
Wat ik daarmee wil zeggen dat de kans het grootst is dat jezelf ervoor zorgt dat je gaat spinnen door dat je het stuurwiel krampachtig gaat vasthouden en gaat proberen de auto te dwingen. Het wordt dan snel heel erg mistig.

Dit is zomaar een verhaaltje. Ik heb weleens met 120 km met 1 vinger de bocht genomen (Rijvaardigheid training met ruime uitloop) zonder dat de auto ging spinnen of uit de bocht vloog. Waar ik even daarvoor met 2 handen op het stuur met dezelfde snelheid een mooie 360 maakte. De instructeur liet me dit doen om mij er op te wijzen dat ik er zelf voor zorgde dat de auto ging spinnen en dat je de auto zelf moet laten sturen. Je moet hem alleen de juiste kant op wijzen, de auto zal dan je instructie proberen op te volgen.
Ben met Maik eens dat je niet moet ontkoppelen. Voor de rest ook eens met Maik. Ik zal proberen er geen gewoonte van te maken.

- linne150
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
- Locatie: duh haag
Ja dat met een vinger sturen was een aparte ervaring.Zo heftig als je stuur reageerd en toch prachtig de bocht nemend.Op het eind na
was dit de meest leerzame training.
Zo ook het ontkoppelen op het laatste moment bij het remmen.Het is echt een auto waar de koppeling alleen bij het schakelen gebruikt word en voor de rest het gas erop.Maaruh............ik ben niet echt zoals andere een cirquit beest misschien heb ik het wel helemaal verkeerd. 



The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
baanvastheid
@ Welpje:
Niet ver van mij ligt over ca 4 km een prachtige tweevaks kronkelbaan. Met een 'gewone' wagen kun je de bochten maximum tussen de 70 en 90 km/h nemen, of je gaat onherroepelijk het decor in! Regelmatig gaan daar snelheidsduivels de bocht uit. Ik ken persoonlijk twee motorrijders die er zo een arm verloren hebben
Met mijn Speedster neem ik alle bochten tussen de 100 en 120km/h. Dus ik kan je garanderen dat zijn baanligging uitzonderlijk goed is
. Je verzekeringsmakelaar praat duidelijk over iets waar hij geen kennis van heeft! Laat je door hem niet van je aankoop afzien, want daar ga je spijt van krijgen.
Ik denk wel dat juist omdat je met een snelle sportwagen rijdt, je geneigd bent soms meer risico's te nemen. Steeds iets sneller die bocht door; nog snel even die voorligger voorbijgaan ... gewoon omdat je het kan. Met mijn motor had ik dezelfde ervaring.
Niet ver van mij ligt over ca 4 km een prachtige tweevaks kronkelbaan. Met een 'gewone' wagen kun je de bochten maximum tussen de 70 en 90 km/h nemen, of je gaat onherroepelijk het decor in! Regelmatig gaan daar snelheidsduivels de bocht uit. Ik ken persoonlijk twee motorrijders die er zo een arm verloren hebben

Met mijn Speedster neem ik alle bochten tussen de 100 en 120km/h. Dus ik kan je garanderen dat zijn baanligging uitzonderlijk goed is

Ik denk wel dat juist omdat je met een snelle sportwagen rijdt, je geneigd bent soms meer risico's te nemen. Steeds iets sneller die bocht door; nog snel even die voorligger voorbijgaan ... gewoon omdat je het kan. Met mijn motor had ik dezelfde ervaring.
A thing of beauty is a joy forever!