Een speedster (of Elise zo je wilt) heeft op zich een betere mechanische grip dan een gemiddelde auto. Dat wil zeggen.. op droog.
Op nat wegdek is het een beetje een ander verhaal. Doordat de auto zo licht is zal de druk op het wegdek (kg/cm2) lager zijn dan die van die 'normale' auto. Je zal dus zien dat die standaard auto je op nat wegdek weer net zo hard voorbij komt zetten.
Dat zeggende sta je op zich wel versteld van de grip die de auto toch nog ontwikkeld op nat! Ik doe graag circuitdagen op nat omdat je dan veel gemakkelijker de grenzen kan verkennen, maar ook omdat je dan heel goed kan voelen dat er toch vaak meer grip is dan je in eerste instantie denkt.
Zeker als je de Speedster net hebt en geen ervaring hebt met het rijden in een lichte auto met middenmotor zou ik aanraden om het rustig aan te doen en eerst deel te nemen aan specieke trainingen. Vooral in Engeland kan je veel erg goede trainingen volgen waarvan je werkelijk iets leert. (de trainingen hier zijn toch wat meer voor de mensen in de gemiddelde leaseauto)
Als je nieuw bent met een auto zoals de speedster zou ik het zeker in het nat rustig aan doet, voordat je het weet wordt in "the accident scene" gesmeten..
baanvastheid speedster problematisch ?
- linne150
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Re: baanvastheid
Pipo schreef:@ Welpje:
Niet ver van mij ligt over ca 4 km een prachtige tweevaks kronkelbaan. Met een 'gewone' wagen kun je de bochten maximum tussen de 70 en 90 km/h nemen, of je gaat onherroepelijk het decor in! Regelmatig gaan daar snelheidsduivels de bocht uit. Ik ken persoonlijk twee motorrijders die er zo een arm verloren hebben![]()
Met mijn Speedster neem ik alle bochten tussen de 100 en 120km/h. Dus ik kan je garanderen dat zijn baanligging uitzonderlijk goed is. Je verzekeringsmakelaar praat duidelijk over iets waar hij geen kennis van heeft! Laat je door hem niet van je aankoop afzien, want daar ga je spijt van krijgen.
Ik denk wel dat juist omdat je met een snelle sportwagen rijdt, je geneigd bent soms meer risico's te nemen. Steeds iets sneller die bocht door; nog snel even die voorligger voorbijgaan ... gewoon omdat je het kan. Met mijn motor had ik dezelfde ervaring.
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.