Wie kent de oplossing...

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Als het gaat om de vierkantige stekker aan het inlaatstuk waar het luchtfilter op toe komt, dan ja...
Mvg

Koen
Speester #2981
Pierre
Nieuw lid

Bericht door Pierre »

heb hetzelfde probleem (gehad ,of nog ,is voorlopig opgelost ) ben er eerst mee naar een opel dealer geweest ,aan de compure gehangen en deze wees op gasdedaal sensor ,ze hebben die vervangen maar na ee week zelfde probleem ,ze hebben er dan de oude weer terug ingezet ,en zeiden dat ze eventueel nieuwe kabel konden leggen ,ik ben dan terug in Hoeilaart geweest waar ik hem gekocht heb ,zij hebben eerst de kabels herlegt t'is toen een week of zes goed geweest ,daarna opnieuw van hetzelfde ,dan hebben ze de stekker aan het gaspedaal gewisselt voor een andere ,weer een maand niks en dan opnieuw ,nu hebben zij er een andere gaspedaal ingezet ,de garagist zei "mischien dat de combinatie van stakker en pedaal mischien wel zou helpen " voorlopig weer een week alles in orde voor hoelang ,ik hoop dat jij meer succes hebt ,
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Oei Pierre, dat klinkt niet geruststellend...

Zou het niet kunnen zijn dat het de gasklep sensor zelf is?
Mvg

Koen
Speester #2981
Pierre
Nieuw lid

Bericht door Pierre »

ik ben geen techneut ,ik zou het niet weten ,maar al wat jij verteld heb ik dus ook al meegemaakt ,dus gewoon uit de garage halen en dan geen reactie meer op de gaspedaal ,of overeen bobbel rijden en dan ,een tijdje dacht ik ook dat het alleen met regen was ondat hij het een tijdje niet meer deed als het droog was ,voorlopig doet hij het niet meer ( vandaag een week ) hout vast houden ,als jij echt de oplossing gevonden heb hoor ik het graag ,succes
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Er zijn verschillende opties om codes uit te kunnen lezen. Piet heeft een van de meest simpele kastjes gekocht, is alleen geschikt om codes uit te lezen, maar daar is de prijs dan ook wel naar :)

Een andere goede optie is zoals Pipo al schrijft de scangaugeII. Deze kan codes uitlezen, zien of de lange termijn tests compleet zijn, live variabelen monitoren en werkt als trip computer. Die is alleen wel 100 euro duurder, maar dan heb je natuurlijk ook wel meer.

Als dat niet genoeg is kan je nog de kant op van de PDA's (elm interface met een PDA met obdgauge), of de kant van de notebooks. Met die laatste heb je natuurljk alle keuze in hard- en software...

Mark
C30-94@0.55bar
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

MarkV,

Ik heb mijn klein nood besteld, maar moet 14 dagen wachten zoals je kan lezen op http://www.scantools.nl

Het toestel kan codes lezen en wissen...

Plug, Play, Lezen, Wissen.

Deze handheld scantool is snel, betrouwbaar en goedkoop. Handheld scanners zijn te gebruiken zonder pc of laptop. Het in bezit hebben van dit apparaat betekent foutcodes kunnen lezen en wissen van alle OBD-II geschikte voertuigen. Wilt u weten of uw auto beschikt over OBD-II protocollen? Klik dan hier.
Een door autobedrijven veel gebruikte extra interface in de gereedschapwagen of computerhulp in de service-auto.

Pakketeigenschappen

Bevat:

Handheld EOBD/OBD-II Scanner

OBD-II kabel

Specificaties

Produkteigenschappen

Ondersteunt alle OBD-II codes; B, C, P, U en leest fabrikant specifieke codes.

Ontvangt chassisnummer (VIN) van auto's vanaf 2002 en nieuwere voertuigen welke Mode 9 ondersteunen

Makkelijk afleesbaar crystal-clear duo-lijn LCD display

Voeding via OBD-stekker

Ben benieuwd of ik er iets mee kan uitrichten wat een oplossing bied. Maar de codes in samenwerking met de DVD van Opel moet me dat wel lukken.
Mvg

Koen
Speester #2981
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Pierre,

Wat kost zo'n nieuw gaspedaal?

Al vermoed ik dat het toch in de gasklep zal zitten, dat is makkelijker onderhevig aan schokken dan een gaspedaal.
Mvg

Koen
Speester #2981
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Pierre, ben zeer benieuwd hoe dit afloopt. Het is alleen zo jammer dat je nooit helemaal zeker bent of het probleem werkelijk is opgelost.
Zo'n obd lezer zal ik jouw geval ook zeker kopen want als het al niet is om de code te lezen dan is het wel om de computer te resetten. Dan kun je in ieder geval verder rijden zonder een hoop gedoe.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Die tool zal zeker wel werken, alhoewel ik hem wat prijzig vind. En voor wat betreft de foutcodes op de DVD, ik denk dat in de bibliotheek een duidelijkere PDF staat met foutcodes, tenminste, dat vond ik zelf. Die geeft ook beter aan wanneer bepaalde codes worden gezet.

Mark
C30-94@0.55bar
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

99.95 euro valt wel mee...

De PDA versie was 199 euro...

Zal wel laten weten als ik hem heb en hoe het af loopt.

PS: DVD is nederlandstalig en verteld je stap voor stap wat je moet controleren om de oorzaak te vinden. Heeft me toch al eens voorruit geholpen.
Mvg

Koen
Speester #2981
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Heb net even het uitleesapp. op het voertuig gehangen...

Geeft code P1271 aan (Verband gaspedaalpos. Sensor 1 - 2)

Alvorens het gaspedaal te vervangen, ga ik de stappen die TIS2000 van Opel voorschrijft eens nagaan... Verschillende metingen met multimeter.
Mvg

Koen
Speester #2981
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

222,06 euro gespaard + uurloon....

Heb even het gaspedaal open gehaald en het printje waar de borsteltjes contact op maken opgeschuurd met een 2000 schuurpapiertje...

Alles zuiver gemaakt met contactspray, de borsteltjes wat bij geplooid en alles weer gemonteerd.

Code gewist en testrit gemaakt...

Alles lijkt weer ok te zijn, dus onmiddellijk stukken gaan vervangen is natuurlijk de gemakkelijkste oplossing, maar met wat nadenken en meten lukt het dus ook...
Mvg

Koen
Speester #2981
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ah, ja, dat is dan idd wel een fout die verband houdt met het gaspedaal.

Had je ook al naar de detail gegevens gekeken wanneer hij wordt gezet in deze:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf

Lijkt wel te refereren aan een "learned app sensor" waarde. Het zou wellicht nog interessant kunnen zijn de ECU te resetten. Wellicht dat deze geleerder waarde ook wordt weggegooid bij de reset die je nu al gedaan hebt. Fingers crossed..

Mark
C30-94@0.55bar
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Ja Mark, die had ik ook even bekeken, doch de TIS2000 versie is veel eenvoudiger en in Nederlandse taal...

Toch bedankt voor je tips.

Heb de ECU gereset...

Ik heb de waarden met de uitleescomputer kunnen nakijken en dat maakt het allemaal een stuk makelijker...
Mvg

Koen
Speester #2981
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Ik ben weer verplicht dit draadje opnieuw aan te vatten...

Vorige week terug het probleem, lampje aan en geen gasreactie meer. Foutcode P1271 en P1271 P sensor gaspedaal... En een niet uitleesbare code met mijn DIY apparaatje.

Ik dan maar een nieuwe gaspedaal plaatsen, daar ik het de vorige keer met wat proper maken weer voor mekaar had dacht ik.

Nieuw gaspedaal en alles werkt weer prima.

Gisteren naar Spa gereden en na een ganse dag rijden, opla weer hetzelfde probleem... :wallbash: Foutcode wissen bracht geen RPM met zich mee, dus op stationair toerental naar ons hotel.

Er eens een nachtje over geslapen en vanmorgen de foutcode gewist... en hopla ik kon weer een ganse dag verder rijden, tot ik in een diepe put reed en alles viel weer uit.

Moet dus ergens slecht contact zijn...

Ben de bedrading even gaan volgen naast handrem en zo verder, niet direct een beschadiging te zien...

Maar als ik het goed heb (hopelijk kan iemand daar uitsluitsel over geven) komen die draadjes in één van de 2 stekkers uit achter het koelwaterreservoir? En daar zitten ze natuurlijk in het vuil en het water bij zout en regen... Heb deze even met contactspray te lijf gegaan en voorlopig doet hij het weer...

Ik weet me geen raad meer verder, dan hem eventueel bij een Opel dealer binnen te brengen, maar als hij het niet doet, tja zullen ze niet veel vinden denk ik.

Nog iemand sugesties?
Mvg

Koen
Speester #2981
Plaats reactie