nitrons of spax
Ik zou zelf eerder voor Intrax gaan, maar dat komt omdat ik vroeger (tja, dat klinkt oud) veel motor heb gereden.Maarten schreef:Als de prijs in de buurt van Öhlins ligt en dat verwacht ik wel, ga ik ook voor Öhlins sparen en niet voor de Intrax.
Ik heb diverse KTM's gehad die allemaal voorzien waren van WP (de man achter Intrax is degene die ook WP is begonnen).
Het grote voordeel van Intrax/WP is dat ze in Nederland zitten, dus mocht je een probleem hebben kun je gelijk geholpen worden. En dat is met name handig als je je setup wilt veranderen.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Ik heb net een kort ailtje van ze gehad, ze zijn in Birmingham deze week, maar nemen volgende week contact met mij op.
Ik heb goede ervaringen met Intrax (op mijn subaru), maar aan de andere kant heeft Öhlins zich wel al bewezen op de Speedtser en Elise /Exige, als fabrieks optie en als after market verbetering.
Ik ben op zich wel te vinden voor het uitproberen van nieuwe systemen, dus eens kijken wat Henk Thuis ervan zegt. Ben heel benieuwd.
Ik hou jullie op de hoogte als er meer info is.
Ik heb goede ervaringen met Intrax (op mijn subaru), maar aan de andere kant heeft Öhlins zich wel al bewezen op de Speedtser en Elise /Exige, als fabrieks optie en als after market verbetering.
Ik ben op zich wel te vinden voor het uitproberen van nieuwe systemen, dus eens kijken wat Henk Thuis ervan zegt. Ben heel benieuwd.
Ik hou jullie op de hoogte als er meer info is.
Dat Öhlins zich "bewezen" hebben komt natuurlijk ook voor een groot deel omdat de fabriek die dingen levert.
Hetzelfde kun je zeggen voor Nitrons, thuisland is Engeland en daar hebben zij voorop gelopen.
En als je dan een keer de naam hebt...
Ik ben van mening dat er diverse merken zijn die in staat zijn om een hele goede demper te maken, maar het lastigste is het afstellen.
Want een demper kan nog zo goed zijn, niet goed afgesteld is hij "waardeloos". Dat afstellen is nog niet zo eenvoudig, hou daar wel rekening mee mocht je besluiten om toch voor Intrax te kiezen.
Ben op zich wel benieuwd hoe e.e.a. gaat lopen en of je een leuke deal eruit kunt slepen.
Hetzelfde kun je zeggen voor Nitrons, thuisland is Engeland en daar hebben zij voorop gelopen.
En als je dan een keer de naam hebt...
Ik ben van mening dat er diverse merken zijn die in staat zijn om een hele goede demper te maken, maar het lastigste is het afstellen.
Want een demper kan nog zo goed zijn, niet goed afgesteld is hij "waardeloos". Dat afstellen is nog niet zo eenvoudig, hou daar wel rekening mee mocht je besluiten om toch voor Intrax te kiezen.
Ben op zich wel benieuwd hoe e.e.a. gaat lopen en of je een leuke deal eruit kunt slepen.
Firma AST uit nederland maakt ook dempers voor de speedster. Ze Leveren voor veel verschillende soorten auto's dempers en zijn zeker vergelijkbaar met Ohlins. Zowel verkrijgbaar in 2-weg als 3 weg verstelbare dempers... Ben nu de 2-weg dempers aan het testen, over 2 maanden de nieuwe 3-weg dempers testen met de nieuwste verstelling.
Kijk anders is op de website: http://www.ast-suspension.com en stuur is een e-mailtje mocht je geinteresseerd zijn.
Kijk anders is op de website: http://www.ast-suspension.com en stuur is een e-mailtje mocht je geinteresseerd zijn.
-
- Nieuw lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 nov 2007 11:28
- Locatie: Maarssen
Schokdempers/Veren
Deze week heb ik bij Hyperpro een set schokdempers/veren laten maken.
5 en 6 mei van alles op laten meten en maken. Veel testgereden en de schocks weer laten veranderen (andere shimms en naalden).
Nu even testreiden om daarna weer het 1 en ander te laten verbeteren.
De hoogte is traploos verstelbaar en tevens is de rebound te verstellen.
Binnenkort is ook de hi- en lowspeed te verstellen als de externe reservoires eraan worden bevestigd.
Resultaat:
Veel meer grip, bij gemene richels direct weer contact met de weg en geen airborne problemen. Het comfort is er zeker niet op achteruit gegaan, op bochtige wegen is de auto beter in balans en word de passagier niet zo snel misselijk!!!
Hou je op de hoogte over de ontwikkelingen/verbeteringen en de toekomstige prijs van dit systeem
5 en 6 mei van alles op laten meten en maken. Veel testgereden en de schocks weer laten veranderen (andere shimms en naalden).
Nu even testreiden om daarna weer het 1 en ander te laten verbeteren.
De hoogte is traploos verstelbaar en tevens is de rebound te verstellen.
Binnenkort is ook de hi- en lowspeed te verstellen als de externe reservoires eraan worden bevestigd.
Resultaat:

Veel meer grip, bij gemene richels direct weer contact met de weg en geen airborne problemen. Het comfort is er zeker niet op achteruit gegaan, op bochtige wegen is de auto beter in balans en word de passagier niet zo snel misselijk!!!

Hou je op de hoogte over de ontwikkelingen/verbeteringen en de toekomstige prijs van dit systeem
300+member
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Even een schop:Arno schreef:Niet helemaal juist..Pascal schreef:En Maarten heb je al een setje Öhlins besteld !!!
als ik het nog eens een keertje over doe komen er bij mij ook Öhlins onder. Deze veerpoten kun je niet vergelijken met standaard nitrons
(enkel ingaande demping te regelen) bij Öhlins in en uitgaand en dat verschil merk je echt goed..
De single-adjustable Nitrons (en de single Ohlins) verstel je zowel de compression en rebound setting, alleen dan in een vaste verhouding met elkaar.
Als de auto 'stuiterde' met de Nitrons, dan stonden ze te ver aan de zachte kant van de instelleing ingesteld en was de rebound demping te laag geworden om het uitveren onder controle te houden.
Maar dat heb je met alle single-adjustables.. Is de natuur van het beestje.
Met 2-way instelling kan je de compressie en de rebound demping idd separaat instellen.
De goede balans tussen deze twee vinden voor de verschillende toepassingen (straat, nat circuit, droog circuit, etc. ) kan alleen wat meer tijd kosten omdat je meer mogelijkheden krijgt.
3-way adjustables kan ook nog.. Dan kan je ook nog de low en high speed bump en rebound instellen. Tegen die tijd moet je heel consistent kunnen rijden en heb je een race-team nodig om dat te gaan afstellen
Bye, Arno.
Voor de rijders met 2-way nitrons. Vinden jullie dit nu een verbetering in z`n algemeenheid op de openbare weg of alleen op het circuit.
Mijn ervaring met standaard spul is nu:
- Ik stuiter nu al bochten uit met kuilen/drempels. (kan je nagaan met nog hardere vering)
- korte langzame bochten is vering goed
- Snele lange bochten zijn eng....
Met een 2-way systeem lijkt mij dat er weinig verbetering is alleen voor het langere en snellere bochten werk. Omdat de ingaande demping dan stugger is. Echter met korte kruispunt bochten waar het asfalt niet vlak is stuiter je echt de bocht uit. Of een boomwortel met 180km/h.
Delen jullie deze mening?
Mensen met een 3-way systeem. Die kunnen deze straat-eigenschappen (high-speed) wel instellen, merken jullie veel verbetering?
Op gebied van 2 wielers ben ik bekend met vering afstellen, daar is vering misschien nog veel belangrijker dan bij een auto. Welke belangrijke verschillen zijn er in afstellen als deze er zijn?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Comfort creeer je niet met een demper die meervoudig afstelbaar is.
Uiteindelijk kan de enige conclusie zijn dat de huidige afstelling van de auto niet correct is.
Om e.e.a. in perspectief te zetten.. Ik heb de afgelopen tijd veel met een nieuwe Fiat 500 gereden. Toen ik een paar weken geleden met de Elise naar Frankrijk moest was de eerste conclusie dat de Elise -met redelijk hard geveerde Nitrons- veel comfortabeler is dan de Fiat.
Is die Fiat dan zo slecht? Nee, de Fiat is uitgevoerd met standaard (twin-tube) dempertjes. Goedkope rommel dus, maar wel dezelfde soort goedkope rommel als je op iedere andere straatauto kunt vinden. Hij is weliswaar harder dan de gemiddelde Franse auto, maar echt slecht kan je hem niet noemen.
Uiteindelijk is de conclusie dat de setup op mijn Elise gewoon goed is.
Als je de juiste balans hebt gevonden tussen dempers en veren moet je met Nitrons prima in staat zijn om de auto heel comfortabel te krijgen (maar toch sportief gedempt/afgeveerd)
Het algemene misverstand in de consumentenmarkt is dat een sportieve auto 'lekker' stuiterig en hard moet zijn.
Dat is flauwekul.
Uiteindelijk zou je een sportief onderstel een verder ontwikkeld 'normaal' onderstel kunnen noemen, alleen zijn de veerspanningen hoger en zijn daarmee de slagen van de dempers kleiner.
Maar.... de auto mag niet stuiteren. Stuiteren betekent verlies van grip. Uiteindelijk probeer je met veren, dempers en niet te vergeten anti roll bars om de druk op het wegdek zo constant mogelijk te houden.
Om dat constant te houden verhoog je de veerdruk en stel je daar je dempers op af. Als die veerdruk verhoogd wordt zal de slag verkleind worden, waardoor je minder beweging van het afgeveerde gewicht krijgt. (minder bodyroll) De wegligging moet daarmee dus verbeteren omdat je een homogener druk op je contactvlak (de band) blijft houden.
Op dit moment lijkt het bij Nitron klanten een beetje trend om steeds hogere veerspanning te kiezen. Als die keuze ingegeven wordt omdat 'men' dat op een forum roept mag je jezelf afvragen of je daarmee wel een goede beslissing neemt.
Uiteindelijk zijn de standaard veerspanningen gekozen als een goede mix tussen straat en circuitgebruik. Als je dan al bij voorbaar 100 pond harder gaat kan dat tot teleurstelling leiden.
De instelbaarheid (bump en rebound) van de dempers zorgen voor de fijnafstelling tussen demper en veer. De demper zorgt er uitsluitend voor dat de beweging van de veer tijdig en progressief gestopt wordt. Zonder demper zou de auto van de weg stuiteren.
Wat je doet met het afstellen is dat je snelheid waarmee de demper de veer 'afdempt' veranderen. Dat kan zowel met de ingaande als de uitgaande slag.
Als de auto stuitert zal dat niet zozeer door een afwijking zijn tussen bump en rebound demping, maar meer een probleem tussen veer en demper. De veer zou te hard kunnen zijn of de demper is niet goed voor de veer afgesteld.
Voor wat betreft de toepasbaarheid van twee-weg (of meer) dempers voor straatgebruik: ik verkoop graag en veel, maar ik wil graag tevreden klanten. Als je niet de kennis hebt of in staat bent om heel veel tijd te investeren in het afstellen van het spul zou ik er zeker niet aan beginnen.
Als je dit soort dempers koopt omdat het zo mooi is of om wat voor (verkeerde) reden ook kan je flink gefrustreerd raken van het afstellen. Ik zou er dan ook zeker niet aan beginnen.
Uiteindelijk kan de enige conclusie zijn dat de huidige afstelling van de auto niet correct is.
Om e.e.a. in perspectief te zetten.. Ik heb de afgelopen tijd veel met een nieuwe Fiat 500 gereden. Toen ik een paar weken geleden met de Elise naar Frankrijk moest was de eerste conclusie dat de Elise -met redelijk hard geveerde Nitrons- veel comfortabeler is dan de Fiat.
Is die Fiat dan zo slecht? Nee, de Fiat is uitgevoerd met standaard (twin-tube) dempertjes. Goedkope rommel dus, maar wel dezelfde soort goedkope rommel als je op iedere andere straatauto kunt vinden. Hij is weliswaar harder dan de gemiddelde Franse auto, maar echt slecht kan je hem niet noemen.
Uiteindelijk is de conclusie dat de setup op mijn Elise gewoon goed is.
Als je de juiste balans hebt gevonden tussen dempers en veren moet je met Nitrons prima in staat zijn om de auto heel comfortabel te krijgen (maar toch sportief gedempt/afgeveerd)
Het algemene misverstand in de consumentenmarkt is dat een sportieve auto 'lekker' stuiterig en hard moet zijn.
Dat is flauwekul.
Uiteindelijk zou je een sportief onderstel een verder ontwikkeld 'normaal' onderstel kunnen noemen, alleen zijn de veerspanningen hoger en zijn daarmee de slagen van de dempers kleiner.
Maar.... de auto mag niet stuiteren. Stuiteren betekent verlies van grip. Uiteindelijk probeer je met veren, dempers en niet te vergeten anti roll bars om de druk op het wegdek zo constant mogelijk te houden.
Om dat constant te houden verhoog je de veerdruk en stel je daar je dempers op af. Als die veerdruk verhoogd wordt zal de slag verkleind worden, waardoor je minder beweging van het afgeveerde gewicht krijgt. (minder bodyroll) De wegligging moet daarmee dus verbeteren omdat je een homogener druk op je contactvlak (de band) blijft houden.
Op dit moment lijkt het bij Nitron klanten een beetje trend om steeds hogere veerspanning te kiezen. Als die keuze ingegeven wordt omdat 'men' dat op een forum roept mag je jezelf afvragen of je daarmee wel een goede beslissing neemt.
Uiteindelijk zijn de standaard veerspanningen gekozen als een goede mix tussen straat en circuitgebruik. Als je dan al bij voorbaar 100 pond harder gaat kan dat tot teleurstelling leiden.
De instelbaarheid (bump en rebound) van de dempers zorgen voor de fijnafstelling tussen demper en veer. De demper zorgt er uitsluitend voor dat de beweging van de veer tijdig en progressief gestopt wordt. Zonder demper zou de auto van de weg stuiteren.
Wat je doet met het afstellen is dat je snelheid waarmee de demper de veer 'afdempt' veranderen. Dat kan zowel met de ingaande als de uitgaande slag.
Als de auto stuitert zal dat niet zozeer door een afwijking zijn tussen bump en rebound demping, maar meer een probleem tussen veer en demper. De veer zou te hard kunnen zijn of de demper is niet goed voor de veer afgesteld.
Voor wat betreft de toepasbaarheid van twee-weg (of meer) dempers voor straatgebruik: ik verkoop graag en veel, maar ik wil graag tevreden klanten. Als je niet de kennis hebt of in staat bent om heel veel tijd te investeren in het afstellen van het spul zou ik er zeker niet aan beginnen.
Als je dit soort dempers koopt omdat het zo mooi is of om wat voor (verkeerde) reden ook kan je flink gefrustreerd raken van het afstellen. Ik zou er dan ook zeker niet aan beginnen.
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Ivo, de laatste alinia van je post is de allerbeste! Staat je vering niet goed dan heb je absoluut geen plezier in het rijden. Staat je goede vering goed afgestelt kan je haast nooit de macht over het stuur verliezen!
Ik ervaar de standaard vering ook niet als "optimaal". Het kan echt veel beter.
Zelf stel ik mijn eigen veervoorspanning, ingaande demping (high-low) en uitgaande demping af op de motor. Met een motor is dat echt een wereld van verschil.
Het afstellen is afhankelijk of het droog of nat weer is of je met duo gaat rijden of niet. In de winter andere olie ect.
Ik krijg een beetje het idee dat al die afstellingen voor een auto niet "normaal" zijn, misschien beter gezegd: weinig rijders weten hier veel van af.
(Misschien zit ik ernaast, ben ook nog maar net op het forum). Ik heb het idee dat er meer kennis/topics over opvoeren/tunen gaan dan over de afstelling van de wegligging.
Ik heb het idee dat met een 2-weg systeem de auto stugger wordt en daardoor op hogere snelheid (of circuit) beter is, alleen op hobbelig wegdek of kuilen/boomwortels wordt de wegligging een stuk minder. Echt optimaal is het niet, je verschuift het "probleem". Een 3-weg systeem zou dan een betere optie zijn om dat je daar de high-speed kan instellen (boomwortels ect).
Is het verschil tussen een 2-way systeem en een 3-way systeem een wereld van verschil met de auto? Of is bij een auto de high-speed instelling verwaarloosbaar?
Ik ervaar de standaard vering ook niet als "optimaal". Het kan echt veel beter.
Zelf stel ik mijn eigen veervoorspanning, ingaande demping (high-low) en uitgaande demping af op de motor. Met een motor is dat echt een wereld van verschil.
Het afstellen is afhankelijk of het droog of nat weer is of je met duo gaat rijden of niet. In de winter andere olie ect.
Ik krijg een beetje het idee dat al die afstellingen voor een auto niet "normaal" zijn, misschien beter gezegd: weinig rijders weten hier veel van af.
(Misschien zit ik ernaast, ben ook nog maar net op het forum). Ik heb het idee dat er meer kennis/topics over opvoeren/tunen gaan dan over de afstelling van de wegligging.
Ik heb het idee dat met een 2-weg systeem de auto stugger wordt en daardoor op hogere snelheid (of circuit) beter is, alleen op hobbelig wegdek of kuilen/boomwortels wordt de wegligging een stuk minder. Echt optimaal is het niet, je verschuift het "probleem". Een 3-weg systeem zou dan een betere optie zijn om dat je daar de high-speed kan instellen (boomwortels ect).
Is het verschil tussen een 2-way systeem en een 3-way systeem een wereld van verschil met de auto? Of is bij een auto de high-speed instelling verwaarloosbaar?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!