spoorverbreders die niet passen!
spoorverbreders die niet passen!
Ik heb een tijdje terug spoorverbreders besteld via D&W in Duitsland. Betreft spoorverbreders van FK automotive, system B+ (met centreerring en ingezet schroefdraad). 15mm rondom. Ik heb ze er zelf opgezet en het leek te passen (maar was de eerste keer dat ik zoiets deed).
Vandaag is de Speedster voor een onderhoudsbeurt naar Opel in Oosterhout geweest en daar werd geconstateerd dat de verbreders NIET passen. Volgens de monteur was het levensgevaarlijk. Ze schuiven niet ver genoeg over de naaf en er blijft dus ruimte tussen remschijf en spacer. Je ziet de bouten zitten. Daardoor kan het wiel scheef trekken.
Het stomme is dat ik niet zomaar een generieke spacer heb gekocht, maar specifiek heb gezocht naar een type dat voor de Speedster geschikt is. Volgens de site van FK (http://20054-fk-automotive.imosnet.de/d ... te_074.pdf) is dit type (FK117 15BZ+) juist wel geschikt voor een Opel Speedster. Ik heb ze dus zojuist een mail gestuurd waarin ik vraag om een oplossing (betwijfel trouwens of ze die kunnen bieden, geld terug lijkt me beter).
Typisch is trouwens dat deze spoorverbreders van FK intussen niet meer op de site van D&W worden aangeboden...
Ik wilde anderen hiervoor in ieder geval waarschuwen.
Groet,
Maurice.
Vandaag is de Speedster voor een onderhoudsbeurt naar Opel in Oosterhout geweest en daar werd geconstateerd dat de verbreders NIET passen. Volgens de monteur was het levensgevaarlijk. Ze schuiven niet ver genoeg over de naaf en er blijft dus ruimte tussen remschijf en spacer. Je ziet de bouten zitten. Daardoor kan het wiel scheef trekken.
Het stomme is dat ik niet zomaar een generieke spacer heb gekocht, maar specifiek heb gezocht naar een type dat voor de Speedster geschikt is. Volgens de site van FK (http://20054-fk-automotive.imosnet.de/d ... te_074.pdf) is dit type (FK117 15BZ+) juist wel geschikt voor een Opel Speedster. Ik heb ze dus zojuist een mail gestuurd waarin ik vraag om een oplossing (betwijfel trouwens of ze die kunnen bieden, geld terug lijkt me beter).
Typisch is trouwens dat deze spoorverbreders van FK intussen niet meer op de site van D&W worden aangeboden...
Ik wilde anderen hiervoor in ieder geval waarschuwen.
Groet,
Maurice.
update:
anderen hadden dit probleem ook al:
http://www.motor-talk.de/forum/fk-spurv ... 65013.html
Overigens bleken de originele bouten ook te lang: zelf met de spacer niet helemaal goed erop, kwamen ze tegen de achteliggende schijf aan (zie markeringen op foto)
Ik heb wat foto's gemaakt:

anderen hadden dit probleem ook al:
http://www.motor-talk.de/forum/fk-spurv ... 65013.html
Overigens bleken de originele bouten ook te lang: zelf met de spacer niet helemaal goed erop, kwamen ze tegen de achteliggende schijf aan (zie markeringen op foto)
Ik heb wat foto's gemaakt:

- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
spoorverbreders
De aansluitende hoek tussen de remschijf en de centernaaf is over 2mm afgeschuind. Bij mijn spoorverbreders is het gat aan één kant ook wat afgeschuind waardoor de verbreders volledig vlak tegen de schijf komt aan te liggen. Je moet er dus enkel op letten dat je ze met de goede kant er op zet.
Misschien is dat bij jou ook het geval. Indien niet, dan moet je het gat enkel een paar mm afschuinen. Dat is niet veel werk.
Misschien is dat bij jou ook het geval. Indien niet, dan moet je het gat enkel een paar mm afschuinen. Dat is niet veel werk.
A thing of beauty is a joy forever!
bij mij zit de naafrand vlak tegen de spoorverbreder aan. De enige manier om hem er verder op te krijgen is ofwel de naaf een stukje korte maken ofwel de rand binnen in de spoorverbreder weghalen. In beide gevallen onstaat het volgende probleem dat de wielmoeren dan te ver naar binnen komen (zijn nu al net te lang) en tegen de remschijf komen waardoor je het wiel niet goed kunt vastzetten. Dan zou ik de wielmoeren dus ook moeten inkorten.
Al met al teveel aanpassingen wat mij betreft. Ik heb nu zowel leverancier als fabrikant gemaild en hoop op mogelijkheid tot omruilen ofzo.
Al met al teveel aanpassingen wat mij betreft. Ik heb nu zowel leverancier als fabrikant gemaild en hoop op mogelijkheid tot omruilen ofzo.
- SteV6
Toen ik met die setup reed nooit last van gehad. Originele achterwielen voor met 205-banden en 15mm rondom. Kan me al niet meer herinneren of ik toen ook al de Nitrons had of niet
Maar ik weet wel zeker dat ik erg tevreden was. Later heb ik de ATS-DTC's gekocht en daar ben ik ook zeer tevreden over.
SteV6

Maar ik weet wel zeker dat ik erg tevreden was. Later heb ik de ATS-DTC's gekocht en daar ben ik ook zeer tevreden over.
SteV6
S4 Avant
het probleem is heel duidelijk dat de 'as' waarop je de verbreder schuift verder uitsteekt dan de holte in de verbreder (het deel van de verbreder dat er over schuift wordt op enig moment smaller). Daarom kan de verbreder er niet ver genoeg op. Scheelt enkele mm's en heeft duidelijk niets met vuil ofzo te maken. Past gewoon niet.
ik heb overigens van zowel de fabrikant als de leverancier nog geen reactie op mijn mail gehad.
ik heb overigens van zowel de fabrikant als de leverancier nog geen reactie op mijn mail gehad.
- Pipo
spoorverbreders
Ik begrijp het. Je hebt waarschijnlijk spoorverbreders gekocht met een eigen naaf op. De originele wielnaaf verzinkt in de verbrederplaat. En die verzinking is minder diep dan je wielnaaf hoog is.
Als het maar over een mm'tje of zo gaat, dan kan je misschien zelf uit een alu-plaat een 1 of 2mm spoorverbreder maken om deze onder je dikke verbreder te leggen. Dat zou je probleem oplossen.
Als het maar over een mm'tje of zo gaat, dan kan je misschien zelf uit een alu-plaat een 1 of 2mm spoorverbreder maken om deze onder je dikke verbreder te leggen. Dat zou je probleem oplossen.
A thing of beauty is a joy forever!
het heeft lang geduurd, maar eindelijk heb ik mijn aankoopbedrag terug ontvangen...
Nu dus op zoek naar andere spoorverbreders die wel passen. Misschien iets minder dik (10mm ofzo). De achterwielen vond ik eigenlijk iets te ver naar buiten komen en de voorwielen liepen bij volledige uitslag iets aan. Kan er ook aan gelegen hebben dat de verbreders er niet helemaal oppasten, waardoor ze iets extra naar buiten kwamen.
Nog tips?
Nu dus op zoek naar andere spoorverbreders die wel passen. Misschien iets minder dik (10mm ofzo). De achterwielen vond ik eigenlijk iets te ver naar buiten komen en de voorwielen liepen bij volledige uitslag iets aan. Kan er ook aan gelegen hebben dat de verbreders er niet helemaal oppasten, waardoor ze iets extra naar buiten kwamen.
Nog tips?