Pagid, de RS4-2, RS14 en RS5
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Yup.. Mijn binnenste blokjes vertoonden wel redelijke 'brokkkel' neigingen. Geen gepiep van mij CL's. Ik vond ze alleen voor de openbare weg te snel schijven 'vreten'.Maik schreef: Dick schijnt te zeggen dat de CL's niet geschikt zijn voor de openbare weg, omdat het frictiemateriaal weleens af zou kunnen brokkelen.
De RC5's zouden daar veel 'aardiger' moeten zijn en paradoxaal genoeg ok de RC8's.. Hoewel de laatste echt denk ik een stap te ver zijn..
Als mensen toch naar PAGID's kijken, dan is op de speedster de RS15 wellicht rondom een optie. Nog wat agressiver als RS14's en zonder ABS niet zo prettig (moeilijk doseren), maar met wellicht nog wel te doen.
Sommige mensen draaien deze op de achter-remmen om de balans ietsje naar achter te schuiven. RS14 (zwart) voor en RS15 (grijs) achter.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
20.000KM of zo? Paar circuitdagen erbij. Ik rij natuurlijk nogal wat kilometers.. (210.000 nu alweer overheen)Maik schreef:Na hoeveel km had jij dat brokkeleffekt Arno? En na hoeveel km kon jij veel slijtage zien/meten van je schijven?
M'n schijven waren al redelijk ingesleten toen ik de RC6'en er op deed maar ik kon wel aardig aan het restant van de groeven zien dat deze er wat sneller in hakten als de blokjes ervoor. Groeven verdwenen een stuk sneller.
Afbrokkelen was trouwens alleen de voorste blokjes en dan ook alleen de blokjes aan de binnenkant. De buitenste waren nog helemaal OK.
Niet echt schokkend, maar je zag dat ze wat 'rafelig' waren geworden aan de rand en ook wat putten/gaten in het oppervlak van het blokje. De buitenste waren gewoon netjes 'vlak'.
Ik vermoed dat het gewoon een punt is met zand/vuil wat eerder op de binnenkant van de schijf en tussen blokjes en schijf komt te zitten. Het gesinterde materiaal lijkt daar minder goed mee overweg te kunnen.
Nu een setje nieuwe schijven binnen en daar gooi ik in eerste instantie wel weer OMP's op, maar ik wil nog wel een setje RC5 proberen als deze schijven weer een beetje op hun eind zijn (eind volgend jaar of zo..)
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Bekijk dit topic eens, en dan ongeveer vanaf deze pagina:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=195
Daar is al heel veel over blokken geschreven, en met recente ervaringen.
Aub ook daar verder discussieeren, dan houden we het allemaal een beetje bijelkaar
En komt er nog een voorsteltopic?
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=195
Daar is al heel veel over blokken geschreven, en met recente ervaringen.
Aub ook daar verder discussieeren, dan houden we het allemaal een beetje bijelkaar
En komt er nog een voorsteltopic?
ik heb jaren met RS14 gereden, op zich tot volle tevredenheid, maar wel omdat ik met enige regelmaat op het circuit zit en daar de blokken dus warm krijg.
Alleen op de openbare weg zie ik het nut niet zo van RS14. Die dingen voelen koud een beetje als houten blokken aan en warm krijg je ze niet op de openbare weg.
Mbt de CL blokken, ik heb sinds November RC6 geprobeerd, op zich prima blokken, de initieele byte is fenomenaal vergeleken met RS14, maar ik zou ze niet willen gebruiken icm straat banden voor alleen straat gebruik.
Oh en ze piepen inderdaad, maar daar waren de RS14 ook goed in
Nu RC5+ op de auto, dat was even wennen omdat de initieele byte minder is dan de RC6, maar na wat serieus circuitwerk ben ik er toch wel blij mee. De frictie is heel constant en eigenlijk ook best voldoende voor mijn S1 met veul vermogen en A048's. (wel icm 295 schijven voor)
Ik heb geen last van piepers en / of rammels.
De meeste rammel problemen zijn terug te voeren op uitgeveerde veerplaatjes of versleten / verdwenen anti rammel buffers. Tot op heden heb ik niet één klant terug gezien met problemen na het monteren van plaatjes / buffers.
Het brokkelen is lastig te duiden. Ik heb uiteraard ook de verhalen gehoord en heb er één gezien. Die was 100% terug te voeren op de schijf die heerlijk in het blok stond te hakken. Op Seloc was er één man die de complete frictielaag van een blok was verloren. Erg vreemd verhaal wat na de initieele post verstomde.
Gek genoeg gaf de beste man aan dat hij nog een aardig stuk terug naar huis gereden was en daarbij dus ook de remmen gebruikt heeft, maar op de backing plate was alleen onderop (zeg maar op de onderste mm) een slijtplek te zien.
Dat is heel vreemd omdat de gehele backingplate tegen de schijf aan gedrukt zou worden als de frictielaag helemaal weg is. Zoals gezegd, vreemd verhaal...
Alleen op de openbare weg zie ik het nut niet zo van RS14. Die dingen voelen koud een beetje als houten blokken aan en warm krijg je ze niet op de openbare weg.
Mbt de CL blokken, ik heb sinds November RC6 geprobeerd, op zich prima blokken, de initieele byte is fenomenaal vergeleken met RS14, maar ik zou ze niet willen gebruiken icm straat banden voor alleen straat gebruik.
Oh en ze piepen inderdaad, maar daar waren de RS14 ook goed in
Nu RC5+ op de auto, dat was even wennen omdat de initieele byte minder is dan de RC6, maar na wat serieus circuitwerk ben ik er toch wel blij mee. De frictie is heel constant en eigenlijk ook best voldoende voor mijn S1 met veul vermogen en A048's. (wel icm 295 schijven voor)
Ik heb geen last van piepers en / of rammels.
De meeste rammel problemen zijn terug te voeren op uitgeveerde veerplaatjes of versleten / verdwenen anti rammel buffers. Tot op heden heb ik niet één klant terug gezien met problemen na het monteren van plaatjes / buffers.
Het brokkelen is lastig te duiden. Ik heb uiteraard ook de verhalen gehoord en heb er één gezien. Die was 100% terug te voeren op de schijf die heerlijk in het blok stond te hakken. Op Seloc was er één man die de complete frictielaag van een blok was verloren. Erg vreemd verhaal wat na de initieele post verstomde.
Gek genoeg gaf de beste man aan dat hij nog een aardig stuk terug naar huis gereden was en daarbij dus ook de remmen gebruikt heeft, maar op de backing plate was alleen onderop (zeg maar op de onderste mm) een slijtplek te zien.
Dat is heel vreemd omdat de gehele backingplate tegen de schijf aan gedrukt zou worden als de frictielaag helemaal weg is. Zoals gezegd, vreemd verhaal...