
Een paar grove, niet te herhalen woorden omdat de klok blijkbaar was verzet. Ik had er al moeten zijn. Dan reste me nog maar één ding. Het gas erop. De navi uit haast vergeten op snelste route te zetten en net op het kunstmatige eiland aangekomen gelijk de N weg opgereden. Dat is dus a-relaxed als je haast hebt. Wat een golvend wegdek. Sommige stukken moest je aardig van het gas af wilde je niet los komen. Afijn. Vijf over tien de auto geparkeerd en blijkbaar net het "hallo ik ben..." gemist.
Daarna een hele dag tussen de Elises, een paar Speedsters, een Noble en een werkelijk waar prachtige Lotus Esprit een rijvaardigheidstraining gehad. Laatste 2 wagens klonken heerlijk!
Bij de eerste proef, een gripcirkel, al direct de auto achterstevoren gezet. Maar dit was een leuke, niet al te moeilijke oefening.
Op naar de tweede proef dan. Remmen in een rechte lijn en een stokje ontwijken. Behoeft geen uitleg in een auto met abs. Een erg saaie oefening. Het was wel leuk om te zien hoe de Noble bij mij in de groep die test moest doen. Nul komma nul stumperhulpjes. Dat bleek nog niet zo makkelijk om er dan beheerst omheen te gaan.
Na een uitgebreide lunch tijdrijden. Een wirwar van pilonnen. Dat was ik duidelijk niet gewend. Heb er zelfs een keer m'n eigen parcours van gemaakt. Geloof me, ik zat niet bij de snelste twee.


Volgende proef dan maar.
Met 30 over een baantje rijden en dan links of rechtsachter een klap krijgen. Erg leuk. Was ook goed beheersbaar totdat ik halverwege moe begon te worden. Meesturen naar de kant waar je naartoe gelanceerd wordt. Altijd grappig, not...
Tijd voor een bak koffie gevolgd door de laatste proef.
Een helling afrijden met 70, 80 en 90. In de ankers en het laatste momentje linksom sturen. De helling oprijden en linksom naar de proef was leuker.

Heb me wel vermaakt toen we van de epoxybaan in de binnenbocht dezelfde proef konden doen. Op een normale snelheid uiteraard. Eerste twee keer al direct de snelheid veel te hoog. Dat krijg je als je een exige op winterbanden voor je als referentie gebruikt. Waren niet de enige twee keer dat het fout ging. De concentratie was er ook al ergens tegen een minimum gebotst na een hele dag.
Achteraf gingen de snelsten van de tijdrit nog een slalom doen en kon de rest uit twee onderdelen kiezen om voor de lol te doen. Dan maar naar die gripcirkel. Daar kwam ook al snel die Lotus Esprit. Raampje open en genieten van dat dat ding als die weer driftend over de cirkel ging. Een beste man in een Exige (waarvan ik al wist dat hij o.a. een Ultima en Caterham had) zette halverwege de auto naaste me en na een toeter voor wat aandacht legde hij me eerst een en ander uit wat ik kon proberen. Twee ronden later sprong hij uit de auto en kwam hij naar me toegerent, stapte in (voor zover het ging) zodat hij wat beter kon uitleggen tijdens de rondjes om de gripcirkel. In een kwartiertje leer je niet netjes driften heb ik gemerkt maar desondanks alleraardigste tips.
Einde dag nog even kennis gemaakt met Alain en tussen een bonte stoet van auto's teruggereden die naar België moesten. Edwin heb ik niet mee kunnen kennismaken. Wat reed hij/je?
Dag geslaagd, deelnemer gesloopt en een nachtrust die overweldigend was.
