mijn speedster...verkopen of wegzetten?
mijn speedster...verkopen of wegzetten?
In juli 2004 kocht ik een nieuwe Speedster 2.2. Heerlijk autootje "voor erbij". Inmiddels heb ik bijna 9.000 km op de teller staan, maar helaas sta ik nu voor de keuze: verkopen of wegzetten. Door artrose in mijn handen kost het me steeds meer moeite om de portieren te openen, om maar niet te spreken over het ontgrendelen van het kapje. Verkopen leek de eerste optie, maar tot mijn verbazing worden tweedehands 2.2 Speedsters momenteel aangeboden voor prijzen die al in de buurt van de door mij betaalde nieuwprijs komen. Ik zag al een wagen bij een Opel dealer staan uit 2003 met een tellerstand van 14.000 km voor 28.000 euro! Ik betaalde destijds nieuw 29.000 euro (exclusief klasse 3 alarm)! Het líjkt nu aantrekkelijk om mijn Speedster te kunnen verkopen voor vrijwel de nieuwprijs, maar ik denk er nu ook over om 'm gewoon een jaar of wat "weg te zetten" in de mogelijke verwachting dat'ie nog meer waard wordt. Heeft er iemand een idee waar die prijsontwikkeling voor Speedsters vandaan komt en wat er nog gaat gebeuren? Ik denk zelf dat 't misschien te maken heeft met het feit dat er voor 20 tot 30 mille gewoon niets vergelijkbaars te koop is.
ik volg de prijzen sinds enkele maanden en merk dat er prijsdalingen zijn omdat bijvoorbeeld 22000 euro voor een 2,2 van 2003 teveel is gevraagd (België)
In de UK koop je momenteel voor 8000 euro een elise wegens de goedkope koers... Stuur staat dan idd rechts, maar of dat 10000 euro extra waard is...
Goedkope turbo's heb ik nog niet gezien (minstens 24.000 euro)
Ik vrees dus dat je vraagprijs piek enkel klopt als je een turbo hebt. En dan is het nog koffiedik kijken.
In de UK koop je momenteel voor 8000 euro een elise wegens de goedkope koers... Stuur staat dan idd rechts, maar of dat 10000 euro extra waard is...
Goedkope turbo's heb ik nog niet gezien (minstens 24.000 euro)
Ik vrees dus dat je vraagprijs piek enkel klopt als je een turbo hebt. En dan is het nog koffiedik kijken.
De 2.2 Speedster werd volgens mij voor het laatst gebouwd in 2003, maar stond in 2004 als nieuw leverbaar nog gewoon in de prijslijst, náást de 2.0 Turbo Speedster. Overigens schijnt de 2.2 te chiptunen te zijn naar 180 pk, maar ik vind die 147 pk in een autootje van 845 kg al een bloedstollende ervaring: 'n beetje gas geven in de bocht en voor dat je 't weet sta je achterste voren! De 2.0 Turbo werd, dacht ik, voor het laatst gebouwd in 2006.
Artrose is geen drama hoor! Bijna iedereen krijgt 't, vroeger of later, en het gaat nooit meer over. Alleen pijnstillers helpen. In mijn geval is 't begonnen met m'n duimen, en díe heb je nodig voor het openen van de portieren en het ontgrendelen van het kapje van de Speedster. Het is voor mij niet meer dan een luxe-probleem: gaat de Speedster er nu voor een mooie prijs uit, of houd ik 'm vast in verband met een mogelijke verdere waardestijging. Trouwens, voor de prijs van 'n uurtje in m'n Speedster rijden kan ik vier dagen **** all-inclusive op Isla Margarita zitten......maar zó kan je als autobezitter beter niet rekenen!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Ik zie de prijzen als vrij stabiel nu. Meer waard dan de nieuwprijs (van 29000 euro) zal de speedster nooit worden naar mijn mening. Hij zal dan duurder worden dan een vergelijkbare tweedehands elise en dan zal iedereen toch voor een elise kiezen lijkt mij...
Ik zie de prijzen van de speedster straks juist dalen, dus ik zou hem dan juist nu verkopen.
Ik zie de prijzen van de speedster straks juist dalen, dus ik zou hem dan juist nu verkopen.

Je zou gelijk kunnen hebben. Ik heb nog eens nagedacht over de reden waarom de Speedsters zo hun waarde lijken te houden. Dat "waarde houden" is maar relatief: ík kocht de mijne destijds nieuw voor 29.000 euro, maar dat was in het kader van de "grote uitverkoop" door GM van een stuk of dertig Speedsters 2.2 in juni/juli 2004. Daarvóór was de prijs van de 2.2's nog 43.000 euro en ik denk dat de meeste Speedsters in Nederland nog voor ongeveer die prijs zijn verkocht. De uitverkoop-korting had destijds natuurlijk een enorme impact op de prijzen van de tweedehands Speedsters, maar die zal nu wel zo'n beetje uitgewerkt zijn. De tweedehands prijzen zullen momenteel wel weer gerelateerd zijn aan de oorspronkelijke catalogusprijs, en niet meer aan de uitverkoopprijs.
Ik vind de Elise trouwens ook mooi hoor, maar ook een beetje een "meiden-autootje" (zoals ook de Barchetta, de MX 5 en dergelijke). Natuurlijk zijn het uiteindelijk min of meer de zelfde auto's. Maar persoonlijk vind ik de Speedster mooier, de aanwezigheid van een airbag vind ik belangrijk, en last but not least, voor het basisonderhoud van de Speedster kan ik bij elke Opel-dealer terecht.
Ach, ik zal eens kijken wat ik nu voor mijn wagen kan kijken (het is een "BTW-auto") en lukt 't niet om 'm voor een goede prijs te verkopen, dan heb ik nog wel een hoekje in m'n garage en zie ik volgend voorjaar wel weer!
Ik vind de Elise trouwens ook mooi hoor, maar ook een beetje een "meiden-autootje" (zoals ook de Barchetta, de MX 5 en dergelijke). Natuurlijk zijn het uiteindelijk min of meer de zelfde auto's. Maar persoonlijk vind ik de Speedster mooier, de aanwezigheid van een airbag vind ik belangrijk, en last but not least, voor het basisonderhoud van de Speedster kan ik bij elke Opel-dealer terecht.
Ach, ik zal eens kijken wat ik nu voor mijn wagen kan kijken (het is een "BTW-auto") en lukt 't niet om 'm voor een goede prijs te verkopen, dan heb ik nog wel een hoekje in m'n garage en zie ik volgend voorjaar wel weer!
Hallo,
ik ben nog redelijk nieuw hier op het forum, maar volg het al geruime tijd.
dan wordt het toch eens tijd om te reageren.
jammer dat je je Speedster misschien gaat opruimen.
ben je opzoek naar iets anders?
misschien kunnen we ruilen (Toyota Celica)
anders veel succes met het maken van je keuze.
groet Jorrit
ik ben nog redelijk nieuw hier op het forum, maar volg het al geruime tijd.
dan wordt het toch eens tijd om te reageren.
jammer dat je je Speedster misschien gaat opruimen.
ben je opzoek naar iets anders?
misschien kunnen we ruilen (Toyota Celica)
anders veel succes met het maken van je keuze.
groet Jorrit
Als het meer als een rationele / financiele kwestie is, dan denk ik dat je hem altijd moet verkopen.
Ik heb niet de verwachting dat een (eventuele) gemiddelde prijsstijging per jaar meer is als de rente van het geld wat er in zit + overige kosten (stalling / opschorten etc.).
Verder is het ook zo dat als je een auto echt wegzet voor een aantal jaren deze er niet beter van gaat worden. Denk aan vet en pakkingen, dat droogt allemaal op/uit. Dus wanneer je hem na al die jaren weer tevoorschijn haalt mag eerst alles uit elkaar gehaald worden...
Emotioneel gezien is het natuurlijk een heel ander verhaal....maar ook dan is het misschien beter om afscheid te nemen....
Success ermee.
Ik heb niet de verwachting dat een (eventuele) gemiddelde prijsstijging per jaar meer is als de rente van het geld wat er in zit + overige kosten (stalling / opschorten etc.).
Verder is het ook zo dat als je een auto echt wegzet voor een aantal jaren deze er niet beter van gaat worden. Denk aan vet en pakkingen, dat droogt allemaal op/uit. Dus wanneer je hem na al die jaren weer tevoorschijn haalt mag eerst alles uit elkaar gehaald worden...
Emotioneel gezien is het natuurlijk een heel ander verhaal....maar ook dan is het misschien beter om afscheid te nemen....
Success ermee.