AMSTERDAM - Criminele bendes blijken speciale autowebsites te gebruiken om dure bolides op te sporen en vervolgens hun slag te slaan.
Op internet zijn diverse sites te vinden waarop spotters kunnen melden waar ze racewagens, uitgestrekte limousines en andere paradepaardjes hebben gesignaleerd. Vervolgens plaatsen ze foto's op de site.
De websites vormen zodoende een vraagbaak waar de gebruiker kan speuren naar allerhande informatie. Niet alleen kan worden gespeurd naar bepaalde merken, maar ook kan per gemeente worden nagegaan welke exclusieve automerken er rondrijden. Saillant detail is echter dat de freaks via de forums elkaar allerlei informatie toespelen die interessant is voor dieven.
Nadat een twee ton dure BMW de afgelopen twee weken regelmatig opdook op Autogespot.com, hebben dieven geprobeerd ermee aan de haal te gaan. De autoroof kon op het nippertje worden voorkomen. Daarnaast verklaarden twee auto-eigenaren dat ze de afgelopen week werden gevolgd, nadat hun paradepaardje op dezelfde site had gestaan.
Verzekeraar TVM spreekt van een zorgelijke ontwikkeling. "Alle informatie krijgen de dieven op deze manier op een presenteerblaadje aangeleverd", aldus woordvoerder Jaap Stalenburg van TVM. "Via de forums vertellen de spotters elkaar immers niet alleen waar ze de wagens - die veelal met kenteken en al staan afgebeeld - hebben gezien, maar geven ze ook cruciale informatie prijs. Onder meer over de eigenaar van de auto en soms zelfs het adres. Tja, en die professionele bendes slapen natuurlijk niet."
Autogespot.com was onbereikbaar voor commentaar.
Bron:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4220 ... tml?p=16,1
Autodieven slaan slag via sites van spotters
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Tja, niets nieuws lijkt me. Hadden die 'spotters' zelf ook kunnen bedenken. Hoe moeilijk is het overigens om een paar simpele regels in te voeren op zo'n site? Kentekens onleesbaar maken, geen plaatsnamen vermelden en geen foto's van een auto op de oprit van een huis. Is het nogsteeds niet onmogelijk maar scheelt een hoop imho.
Dan zouden er ook geen auto's via Marktplaats meer verkocht kunnen worden, want dan weten ze je ook zo te vinden.
Of wat te denken van een forum voor een bepaald automerk
Ik vraag me werkelijk af of het dievengilde op het internet de verschillende sites (Marktplaats / Funda / Autogespot etc.) zit te bekijken?
Storm in een glas water als je het mij vraagt.
Toevallig een kennnis bij de RDW doet ook wonderen denk ik dan maar
Of wat te denken van een forum voor een bepaald automerk

Ik vraag me werkelijk af of het dievengilde op het internet de verschillende sites (Marktplaats / Funda / Autogespot etc.) zit te bekijken?
Storm in een glas water als je het mij vraagt.
Toevallig een kennnis bij de RDW doet ook wonderen denk ik dan maar