Advies gevraagd

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Turbo5012
Lid

Advies gevraagd

Bericht door Turbo5012 »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en zal me later nog even netjes voorstellen,
maar ik heb eigenlijk meteen wat advies nodig over 3 probleempjes :?

Ik heb sinds 2 weken een Speedster Turbo Mei 2005, 9.600km, zwart/zwart leer. Auto is geheel origineel m.u.v de koppeling, die zou van Sach moeten zijn o.i.d.

Als ik mijn gas loslaat bij bijvoorbeeld 100km/pu hoor ik een scherpend/rammeld geluid, als ik de koppeling in trap is het weg. Ook houdt de auto ff in bij het optrekken (3.500 toeren) om vervolgens weer
door te trekken. Bij het wegrijden hoor ik af en toe een piepend geluid (nee het zijn niet de banden :lol: ). Piepend alsof er een snaar aanloopt.

Momenteel staat ie in Oosterhout. De monteur denkt dat het scherpend/rammelend geluid misschien wel eens de bak zou kunnen zijn
(tandwielen/kardan o.i.d.) Het inhouden bij 3.500 toeren zou een klep moeten zijn die de turbodruk/overdruk regelt o.i.d. Het piepende geluid was natuurlijk weg toen de monteur ging rijden, dus daar heeft ie nog geen verklaring voor. Ik ga er vanuit dat ze in Oosterhout kennis genoeg hebben en ze zijn het nog verder aan het onderzoeken, maar misschien zijn er hier Speedsterrijders die één van deze 3 problemen herkennen of misschien een oplossing weten?

Alvast bedankt.
Elke dag een risico!
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Re: Advies gevraagd

Bericht door Herman »

Deleted
Turbo5012
Lid

Bericht door Turbo5012 »

Hoi Herman,

Dank voor je reactie.

1. het rammelend geluid is er eigenlijk in alle versnellingen, alleen bij hogere snelheden en dan afremmen op de motor dan is het erger.

2. De auto heeft inderdaad lang stil gestaan. Is van een Duitser geweest die'm als derde auto had. Alleen met mooi weer ging ie rijden. De gene die 'm voor mij naar Nederland heeft gehaald heeft er meteen 600km mee gereden om 'm naar NL te halen.

3. Multieriem van de dynamo zou inderdaad wel eens kunnen, zal het eens aan de monteur voorleggen morgen.

Ben erg benieuwd naar de verdere analise van morgen. :?
Elke dag een risico!
Rene Turbo
Lid

Bericht door Rene Turbo »

Beetje gierend/schrapend geluid bij gas los, dat van linksachter (versnellingsbak) lijkt te komen, heeft die van mij ook. Heb hetzelfde ook gehoord bij een andere turbo waar ik even in gereden heb.
Conclusie: is volgens mij normaal.

Goede keus trouwens, zwarte turbo !

Grt,
Rene
--- #4980 / 250 PK / 365 Nm ---
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Pipo »

Rene Turbo schreef:Beetje gierend/schrapend geluid bij gas los, dat van linksachter (versnellingsbak) lijkt te komen, heeft die van mij ook. Heb hetzelfde ook gehoord bij een andere turbo waar ik even in gereden heb.
Conclusie: is volgens mij normaal.
Rene
Mijn Turbo doet dat anders niet :? Dus zo standaard is het geluid niet. Betekent natuurlijk niet dat het onrustwekkend is. Wie met een Speedster rijdt is met een heel orkest onderweg :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Robin
Actief lid

Bericht door Robin »

Mijn turbo maakt allerlei vreemde geluiden en ik ken de ballen van automechaniek :? , wie weet wat er wel allemaal niet aan scheelt zonder dat ik het weet :wink:. Maar ja alles blijkt toch te bollen :o
Edjes
Mega lid

Bericht door Edjes »

Niente vreemde geluiden bij mij hoor.
(behalve dan de piepende banden, maar da's niet vreemd maar leuk)

verder hier ook de ballen verstand van techniek.
Speedster T #5002
Turbo5012
Lid

Bericht door Turbo5012 »

Dank allemaal voor jullie reacties.

Een kleine update van de problemen en wat meer info.

Het piepend geluid bij optrekken zou volgens de monteur niet van de multieriem kunnen komen, want daar zit een automatische spanner op
en die is nog perfect. Maar goed, het geluid is al een paar keer niet meer gehoord, dus besteed ik er verder maar geen aandacht meer aan.

Morgen gaan ze kijken hoe het oliepijl van de versnellingsbak is, misschien is die te laag en krijg je daardoor het rammelende geluid als je je gas loslaat. Het was iig niet de wastegate/bypass van de turbo. Heb ook Stefan van Klasen Motorsport even gebeld, hij gaf aan dat sommige
bakken dit gewoon doen, sommige niet. Is niets ernstigs, gewoon een eigenschap van het product.

Het inhouden van het vermogen is nog een raadsel. De monteur heeft een snapshot gemaakt van het moment van inhouden en naderhand uitgelezen. Het gekke is dat we volgens de sensor van het gaspedaal 100% vragen en dat geeft de computer ook goed door aan de gasklep en toch geeft de computer op een bepaald punt door dat de klep 0,05 sec naar 60% moet. Misschien is er een software upgrade was mijn eerste reactie. Dit zoekt de monteur nog even uit. Stefan Klasen geeft aan dat de standaard software gewoon niet helemaal super is. Ik was trouwens toch al van plan mijn Speedy bij Stefan te laten kietelen, :wink:
dus misschien is het dan opgelost :?

Wordt vervolgd.
Elke dag een risico!
Robin
Actief lid

Bericht door Robin »

Turbo5012 schreef:Heb ook Stefan van Klasen Motorsport even gebeld. Stefan Klasen geeft aan dat de standaard software gewoon niet helemaal super is. Ik was trouwens toch al van plan mijn Speedy bij Stefan te laten kietelen, :wink:
Ik las in je FFvoorstel topic dat je voor de stage 2 wilt gaan, die ben ik ook van plan om te doen. Als je daar wat meer over weet aangezien je Klasen al aan de lijn hebt gehad mag je me altijd inlichten. Wanneer ga je dat ongeveer gaan laten doen ?
Turbo5012
Lid

Bericht door Turbo5012 »

Ik las in je FFvoorstel topic dat je voor de stage 2 wilt gaan, die ben ik ook van plan om te doen. Als je daar wat meer over weet aangezien je Klasen al aan de lijn hebt gehad mag je me altijd inlichten. Wanneer ga je dat ongeveer gaan laten doen ?
Bij stage 2 halen ze je pre-cat er uit, die zorgt er volgens mij voor dat je minder tegendruk hebt. Je krijgt een nieuwe intercooler (de grootste die in een speedster turbo past) en ze herschrijven de software van je auto.
Het voordeel is dat Stefan de software aanpast aan jouw auto, dus gebaseerd op de conditie van je blok, iedere auto is unique natuurlijk.
Hij zou dan naar 245PK gaan. Koppel volgens mij 400nm. Ik heb de afspraak al staan in augustus.
Elke dag een risico!
Robin
Actief lid

Bericht door Robin »

Interessant hou me zeker op de hoogte, zou nog leuker zijn moest ik irl het verschil kunnen merken.
Turbo5012
Lid

Bericht door Turbo5012 »

Verschil merk je zeker.
Ik heb zakelijk een auto van een ander merk waarbij de software ook is herschreven op maat. Die ging van 225pk naar ongeveer 265pk, is een wereld van verschil (auto weegt 1470kg). Kan je nagaan wat dan 45pk bij een speedster van 930kg doet. Nadeel is wel dat je binnen een week gewend bent aan 45pk extra. Voordeel is ...... er bestaat ook stage 3 :lol:
Elke dag een risico!
Robin
Actief lid

Bericht door Robin »

Stage 3 is mij iets te kostelijk en ik laat het motorblok liefst zo lang er geen stukken zijn origineel. Ik vind een speedster met +/- 250pk ook al netjes :wink:
Turbo5012
Lid

Bericht door Turbo5012 »

Robin schreef:Stage 3 is mij iets te kostelijk en ik laat het motorblok liefst zo lang er geen stukken zijn origineel. Ik vind een speedster met +/- 250pk ook al netjes :wink:
Zeker en vast. Ik vind 245pk voorlopig ook wel genoeg.
Elke dag een risico!
Edjes
Mega lid

Bericht door Edjes »

Alain heeft 280 PK ook vanuit Klasen.

Ik overweeg het ernstig, prachtige wagen!!
Speedster T #5002
Plaats reactie