Elise S2 hubs
Elise S2 hubs
Ben flink aan het rondloeren naar andere velgen voor m'n Speedster, met als belangrijkste doel om naar 16 inch voor, 17 inch achter te gaan. Maar wil het dan graag in 1 keer goed doen, vooral ook t.a.v. onafgeveerd gewicht.
Nu lees ik hier en daar over Elise S2 hubs (o.a. op thorney motorsport website), zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben of er bewust niet voor gekozen hebben?
En hoe zit het met remschijven voor de S2, zijn die sowieso in de juiste maat i.c.m. de originele speedster calipers? bijvoorbeeld ook qua offset?
Of kan ik het maar beter bij de originele hubs en dito remschijven houden en snel een setje Team Dynamics Pro Race 1.2's bestellen?
Nu lees ik hier en daar over Elise S2 hubs (o.a. op thorney motorsport website), zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben of er bewust niet voor gekozen hebben?
En hoe zit het met remschijven voor de S2, zijn die sowieso in de juiste maat i.c.m. de originele speedster calipers? bijvoorbeeld ook qua offset?
Of kan ik het maar beter bij de originele hubs en dito remschijven houden en snel een setje Team Dynamics Pro Race 1.2's bestellen?
-
- Actief lid
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
- Locatie: Huizen
Heb bewust niet gekozen voor S2 naven. De grootste winst zit in 16/17 met sowieso een flinke gewichtsvermindering voor de TD's. Die extra halve kilo voor de Opelnaven zal ik echt niet merken
. Nog daargelaten, dat je andere remschijven moet kopen. Het kostenplaatje is dat voor mij niet waard.
Groeten,
Nico

Groeten,
Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Speedster 2.2
Golf GTI
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
De naven op beide auto's zijn vrijwel identiek.
Die van de Speedster komen van de (V6) vectra (en andere gerelateerde zoals SAAB's) met een 5-gats steek.
De S2 Elise gebruikt ze van de Astra-G met een 4-gats steek.
Qua constructie zijn ze identiek en daarom ook uitwisselbaar.
Zoals Mark al opmerkte zit het voordeel qua gewicht vooral in de remschijven.
De orignele Speedster schijven zijn dus ook van een Vectra/SAAB en kenmerken zich door een smalle ventilatie opening tussen de twee helften van de schijf en een zeer dik metaal oppervlak van de schijf. (totale dikte nieuw 25mm)
De Elise schijven (en de optionele cross-drilled schijven van de Speedster turbo) hebben daarentegen juist een zeer grote ventilatie-opening en minder dikke oppervlaktes. (totale dikte nieuw 26mm)
Dit scheelt ongeveer een kilo of 2 per schijf.
Voordeel van de speedster schijven is dat ze bij de gemiddelde auto-onderdelen boer of Ebay voor 3 tientjes per schijf te krijgen zijn. De Elise schijven betaal je aftermarket al gauw een 75 a 100 EUR per schijf voor.
Da's natuurlijk nog steeds ver onder de dealer prijzen van beide merken
Dat verschil komt dus omdat de Speedster schijven 'gewone' Vectra schijven zijn en in honderdduizenden gemaakt worden. De Elise schijven zijn vrij 'uniek' voor het autotje (er is geen Astra-G met 4-gats en 288mm schijven), dus veel lagere produktie aantallen.
Bye, Arno.
Die van de Speedster komen van de (V6) vectra (en andere gerelateerde zoals SAAB's) met een 5-gats steek.
De S2 Elise gebruikt ze van de Astra-G met een 4-gats steek.
Qua constructie zijn ze identiek en daarom ook uitwisselbaar.
Zoals Mark al opmerkte zit het voordeel qua gewicht vooral in de remschijven.
De orignele Speedster schijven zijn dus ook van een Vectra/SAAB en kenmerken zich door een smalle ventilatie opening tussen de twee helften van de schijf en een zeer dik metaal oppervlak van de schijf. (totale dikte nieuw 25mm)
De Elise schijven (en de optionele cross-drilled schijven van de Speedster turbo) hebben daarentegen juist een zeer grote ventilatie-opening en minder dikke oppervlaktes. (totale dikte nieuw 26mm)
Dit scheelt ongeveer een kilo of 2 per schijf.
Voordeel van de speedster schijven is dat ze bij de gemiddelde auto-onderdelen boer of Ebay voor 3 tientjes per schijf te krijgen zijn. De Elise schijven betaal je aftermarket al gauw een 75 a 100 EUR per schijf voor.
Da's natuurlijk nog steeds ver onder de dealer prijzen van beide merken

Dat verschil komt dus omdat de Speedster schijven 'gewone' Vectra schijven zijn en in honderdduizenden gemaakt worden. De Elise schijven zijn vrij 'uniek' voor het autotje (er is geen Astra-G met 4-gats en 288mm schijven), dus veel lagere produktie aantallen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Maar als die grote gewichtsbesparing (in totaal dus meer dan 2kg per wiel) je aanspreekt, kan je ook nog een andere route nemen: de speedsternaven houden en een setje goede aftermarket remschijven met aluminium hart kopen. Mark heeft een tijdje geleden een groepsaankoop geregeld van die dingen, en ik heb er ook een setje van afgenomen. Daar bespaar je ook meer dan 2kg per wiel mee, EN je hebt dan gratis een betere remschijf
Even snel rekenen:
S2 hubs: 120euro
S2 schijven: 4 x 85euro = 460euro
Goede alu belled discs: ongeveer 900euro.... hmmm, dat kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat

Even snel rekenen:
S2 hubs: 120euro
S2 schijven: 4 x 85euro = 460euro
Goede alu belled discs: ongeveer 900euro.... hmmm, dat kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat


- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Vergeet niet...Maik schreef: Even snel rekenen:
S2 hubs: 120euro
S2 schijven: 4 x 85euro = 460euro
Hubs heb je er dan ook 4 van nodig..
Ik vind ze voor plm. €100 incl de snelheids-sensor per stuk, dus ook ongeveer €400
Standaard, maar aftermarket schijven ook plm. €400
Dus totaal een 800 euri voor een ombouw naar S2 hubs.
Oh.. en dan natuurlijk meteen een set nieuwe velgen..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Interessant allemaal, dit lezende neig ik inderdaad naar een traject met de standaard naven. Stap 1 zijn dan the TD1.2 velgen (als ik het allemaal goed begrepen heb haal ik daar t.o.v. mijn huidige ATS DTC ongeveer 1 kg per wiel aan besparing).
Stap 2 is dan wel weer een lastige, de 2-delige remschijven lijken me zeker wat, maar als we dan toch grof geld gaan uitgeven, dan kan er wellicht ook nog even doorgespaard worden voor een 4-zuiger kit van AP/Thorney en de lichtgewicht klauwen achter van AP/eliseparts...... moeilijkmoeilijkmoeilijk allemaal.... eerst stap 1 dan maar
Stap 2 is dan wel weer een lastige, de 2-delige remschijven lijken me zeker wat, maar als we dan toch grof geld gaan uitgeven, dan kan er wellicht ook nog even doorgespaard worden voor een 4-zuiger kit van AP/Thorney en de lichtgewicht klauwen achter van AP/eliseparts...... moeilijkmoeilijkmoeilijk allemaal.... eerst stap 1 dan maar

Speedster Z22SE (147pk), Mei 2005
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
-
- Actief lid
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
- Locatie: Huizen
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Han, let wel op dat de 2 delige remschijven die ik heb waarschijnlijk niet meer te krijgen zijn (in ieder geval de alu hub daarvan, de schijven zelf zijn wel nog volop te krijgen want die zijn hetzelfde als die voor de 2 delige set voor de speedster).
Deze set is het:
http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=374
Je ziet bv op de site van Thorney ook een 2 delige set, maar die levert maar 1kg gewichtsbesparing op per wiel...
En over een complete big brake kit... tsja, tot hoeveel pk ben je van plan je speedster op te fokken eventueel? Als je 400pk in je speedster hebt liggen zeg ik, ja doen, maar tot een pk'tje of 200? Ik heb op nog geen enkel circuit last gehad van verminderde remwerking met mijn "budget" 2delige remschijven, en genoeg remkracht leveren ze zat (met 190km/u zonder moeite in het ABS te krijgen met warme banden
).
Een BBK levert natuurlijk wel weer gewichtsbesparing op (tenminste, als je niet TE grote remschijven gaat gebruiken die het lichtere gewicht van de klauwen weer teniet doet...).
Deze set is het:
http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=374
Je ziet bv op de site van Thorney ook een 2 delige set, maar die levert maar 1kg gewichtsbesparing op per wiel...
En over een complete big brake kit... tsja, tot hoeveel pk ben je van plan je speedster op te fokken eventueel? Als je 400pk in je speedster hebt liggen zeg ik, ja doen, maar tot een pk'tje of 200? Ik heb op nog geen enkel circuit last gehad van verminderde remwerking met mijn "budget" 2delige remschijven, en genoeg remkracht leveren ze zat (met 190km/u zonder moeite in het ABS te krijgen met warme banden

Een BBK levert natuurlijk wel weer gewichtsbesparing op (tenminste, als je niet TE grote remschijven gaat gebruiken die het lichtere gewicht van de klauwen weer teniet doet...).

-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Zat zelf ook al eens te kijken naar een 4x100 ombouw van de hubs, omdat daar gewoon veel meer keus is qua leuke lichte velgen. Wil zelf namelijk ook naar een 16-17" set-up toe, met een zo laag mogelijk (voor mijn budget dan) onafgeveerd gewicht. Erg handig om nu te weten dat de Lotus hubs gewoon de 4x100 Astra varianten zijn.
Maik; ik neem aan dat je hiermee gewoon bedoelt dat de Speedster 5 x 112 Alu Bells voor deze lichte lotus schijven misschien niet meer voorradig zijn??
Maik; ik neem aan dat je hiermee gewoon bedoelt dat de Speedster 5 x 112 Alu Bells voor deze lichte lotus schijven misschien niet meer voorradig zijn??
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb nog even mijn oude topic over mijn ATS-en opgesnord. Dit heb ik gewogen met de digitale tefalohjeetje.. schreef:De Td's (tenminste de mijne) wegen iets zwaarder dan Thorney opgeeft (zelf nagewogen met electronische weegschaal): 16x7J weegt 7,5 kg (Thorney: 7,3 kg) en 17x7J weegt 8,3 kg (Thorney: net onder de 8 kg).
Groeten,
Nico

De ATS RACING voorvelg is dus wat lichter, maar wordt dan weer gecompenseerd door een zwaardere band waarschijnlijk, de achtervelg is om het even...Als het goed is heb ik nu ET27, eigenlijk is ET30-32 beter, maar volgens mij is er nog wel een mm of 3 vanaf te draaien. Ik heb nu eindelijk eens zelf kunnen opmeten hoeveel vlees ik over hou (Stef en Stephan: L= 10mm voor deze velgen die ik hier nu heb ).
Ik heb ze net even gewogen:
Voorvelg: 7.1kg
Achtervelg: 8.5kg
hmmm, volgens mij is het niet helemaal 1.5kg lichter dan de standaard DTC's, maar lichter zijn ze wel. Ik ga het nog even goed uitzoeken .
8.5kg voor een 17"x9" velg vind ik niet verkeerd
