nitrons of spax
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Denizz, je zou voor de gein eens een stuk moeten sturen in een speedster met een standaard Nitron 1-weg setje erop, er zal een wereld voor je open gaan.
Alhoewel je veersterkte een stuk hoger zal zijn, zal het algehele comfort je erg meevallen. Sterker nog, die is dan beter dan het standaard onderstel. Klappen in je onderstel zoals jij beschrijft, bv als je over boomwortels rijdt, zullen een stuk minder zijn. En ook wat je beschrijft, dat je geen lekker gevoel hebt in hoge snelheidsbochten, zal dan heel sterk verbeteren. Dat is keer op keer de ervaringen die je hoort met de "simpelste set" van Nitron, waar ik schat dat 95% van de speedster/elise rijders voor gaan...
Alhoewel je veersterkte een stuk hoger zal zijn, zal het algehele comfort je erg meevallen. Sterker nog, die is dan beter dan het standaard onderstel. Klappen in je onderstel zoals jij beschrijft, bv als je over boomwortels rijdt, zullen een stuk minder zijn. En ook wat je beschrijft, dat je geen lekker gevoel hebt in hoge snelheidsbochten, zal dan heel sterk verbeteren. Dat is keer op keer de ervaringen die je hoort met de "simpelste set" van Nitron, waar ik schat dat 95% van de speedster/elise rijders voor gaan...

- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Een van de dingen die mij vooral opvielen na het monteren van de enkel instelbare Nitrons was de enorme feedback: Je "voelt" hoeveel grip je banden hebben op het asfalt.
Het afstellen voor straatgebruik zal altijd wel een compromis zijn, vanwege de vele typen wegen.(van hobbelige klinkerweggetjes tot biljartlaken-achtige snelwegen) Mijne staan eigenlijk te hard voor de klinkerwegen. Let wel op: de veer voorspanning is bij de enkel instelbare ook in te stellen. Deze wordt meestal misbruikt om de auto in hoogte te stellen.
Het juist afstellen voor een trackday met de enkelvoudig instelbare is op zich al een hele klus. Voor de dubbel werkende trekken proffesionele teams een of twee dagen uit. En dat moet op elk verschillend circuit weer opnieuw!
Dus weet waar je aan begint.
Waar ik mij ook over verwonderd heb: met de standaard veren kreeg ik wanneer ik over dwars-richels reed, bv bij bruggen of dilitatievoegen op snelwegen, van die klappen door de hele auto, waarbij ik mij elke keer afvroeg geen blijvende schade aan het ondestel over te houden. Die klappen zijn dus ondanks het een stuggere veer is, veel minder met de Nitrons!
Het afstellen voor straatgebruik zal altijd wel een compromis zijn, vanwege de vele typen wegen.(van hobbelige klinkerweggetjes tot biljartlaken-achtige snelwegen) Mijne staan eigenlijk te hard voor de klinkerwegen. Let wel op: de veer voorspanning is bij de enkel instelbare ook in te stellen. Deze wordt meestal misbruikt om de auto in hoogte te stellen.
Het juist afstellen voor een trackday met de enkelvoudig instelbare is op zich al een hele klus. Voor de dubbel werkende trekken proffesionele teams een of twee dagen uit. En dat moet op elk verschillend circuit weer opnieuw!


Waar ik mij ook over verwonderd heb: met de standaard veren kreeg ik wanneer ik over dwars-richels reed, bv bij bruggen of dilitatievoegen op snelwegen, van die klappen door de hele auto, waarbij ik mij elke keer afvroeg geen blijvende schade aan het ondestel over te houden. Die klappen zijn dus ondanks het een stuggere veer is, veel minder met de Nitrons!

Laatst gewijzigd door Dominique op 03 aug 2008 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Correct, waarbij ik moet zeggen dat de gemiddelde Nederlandse motorrijder ook niet echt bezig is met onderstel tuning. We hebben een keer op een beurs in Nederland gestaan met een motor waarop Nitron dempers gemonteerd waren. Ongeveer 95% van de bezoekers stond heel geinteresseerd naar de motor te kijken maar hadden geen idee waarvoor dat ding nou eigenlijk op de stand aanwezig wasDennizz schreef:Zelf stel ik mijn eigen veervoorspanning, ingaande demping (high-low) en uitgaande demping af op de motor. Met een motor is dat echt een wereld van verschil.
Het afstellen is afhankelijk of het droog of nat weer is of je met duo gaat rijden of niet. In de winter andere olie ect.
Ik krijg een beetje het idee dat al die afstellingen voor een auto niet "normaal" zijn, misschien beter gezegd: weinig rijders weten hier veel van af.

Overigens is het thema ondersteltuning op een auto toch wat lastiger dan je in eerste instantie zou verwachten. De auto filtert toch heel wat meer dan je lief is waardoor het lastiger is om een juiste setup te vinden. Gemiddeld hoor ik van motormuizen dat ze het lastiger vinden een drie-weg set op een auto af te stellen dan op een motor.
Niet direct hoor, de mate waarin de demper afgesteld wordt is progressief op zowel bump als rebound, of.. als je een tweeweg set hebt op bump of rebound. Daarbij zijn wel degelijk voorzieningen getroffen voor high speed bump en rebound. Daar zit nou eigenlijk een beetje de crux van iedere demper fabrikant.Dennizz schreef:Ik heb het idee dat met een 2-weg systeem de auto stugger wordt en daardoor op hogere snelheid (of circuit) beter is, alleen op hobbelig wegdek of kuilen/boomwortels wordt de wegligging een stuk minder. Echt optimaal is het niet, je verschuift het "probleem". Een 3-weg systeem zou dan een betere optie zijn om dat je daar de high-speed kan instellen (boomwortels ect).
Ik ben in het verleden wel eens bezig geweest met een andere (Nederlandse) demperfabrikant. Die heeft de Nitrons op een dyna gezet en kwam tot de conclusie dat zij niet in staat zijn om deze performance te halen. Dat is dan voor de standaard enkelvoudig in te stellen dempers. E.e.a. heeft te maken met het design van de zuiger en de zg shimstack. Door materiaalkeuze (dikte, soort etc.) bepaal je wat voor karakteristiek zo'n demper heeft.
Ik heb zelf maar een keer met een 3weg set gespeeld, maar nee.. ik vond het geen wereld van verschil. Alleen wel veeeeeel complexer om een beetje normale instelling te krijgen.Dennizz schreef:Is het verschil tussen een 2-way systeem en een 3-way systeem een wereld van verschil met de auto? Of is bij een auto de high-speed instelling verwaarloosbaar?
Ik denk dat de opmerking van Maik wel erg op zijn plaats is. Rij gewoon eens met iemand mee. Als je in de buurt van Gouda zit ben je altijd welkom om een keer bij me in de Elise te stappen om te voelen wat de Nitrons doen..
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Ros die te harde veren er dan eindelijke eens een keertje onderuit Pietpiet schreef:Nee, je hebt gelijk. Yvo maakt er ook zo'n lang verhaal van.
Mijn klacht is dat ik de auto te veel vind stuiteren op slecht wegdek.

@ Dennizz,
Na een proefritje in mijn Speedster hebben zowel Harmen als Spiky de dag erna een setje 1-way Nitrons besteld. Dus pas op met een proefritje, je moet de centjes wel klaar hebben liggen, want je gaat zeer waarschijnlijk voor de bijl

SteV6
S4 Avant
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Een van de dingen die mij vooral opvielen na het monteren van de enkel instelbare Nitrons was de enorme feedback: Je "voelt" hoeveel grip je banden hebben op het asfalt.
Eens, afgestelde vering maakt je 1 met je voertuig. Wegligging vind ik belangrijker dan pk`s! Daaroom koop je natuurlijk ook een speedster of lotus....
Het afstellen voor straatgebruik zal altijd wel een compromis zijn, vanwege de vele typen wegen.(van hobbelige klinkerweggetjes tot biljartlaken-achtige snelwegen) Mijne staan eigenlijk te hard voor de klinkerwegen. Let wel op: de veer voorspanning is bij de enkel instelbare ook in te stellen. Deze wordt meestal misbruikt om de auto in hoogte te stellen.
Veervoorspanning is idd iets om je verings"gewicht" af te stellen niet om de auto te verhogen/verlagen
Het juist afstellen voor een trackday met de enkelvoudig instelbare is op zich al een hele klus. Voor de dubbel werkende trekken proffesionele teams een of twee dagen uit. En dat moet op elk verschillend circuit weer opnieuw!
Dus weet waar je aan begint.
M`n motor stel ik ook meerdere keren per jaar af. Ik heb een winter set-up, woon-werk set-up, vakantie set-up, *kuch race set-up op de weg.
Waar ik mij ook over verwonderd heb: met de standaard veren kreeg ik wanneer ik over dwars-richels reed, bv bij bruggen of dilitatievoegen op snelwegen, van die klappen door de hele auto, waarbij ik mij elke keer afvroeg geen blijvende schade aan het ondestel over te houden. Die klappen zijn dus ondanks het een stuggere veer is, veel minder met de Nitrons!
Dat heb ik nou ook! Ik heb af en toe echt het idee dat de ophanging ervan af breekt
Dat kan gewoon niet prettig zijn voor m`n auto. Met "simpele" Nitrons bereik je al dat de klappen aanzienlijk minder worden, dat klinkt al erg mooi!
Eens, afgestelde vering maakt je 1 met je voertuig. Wegligging vind ik belangrijker dan pk`s! Daaroom koop je natuurlijk ook een speedster of lotus....
Het afstellen voor straatgebruik zal altijd wel een compromis zijn, vanwege de vele typen wegen.(van hobbelige klinkerweggetjes tot biljartlaken-achtige snelwegen) Mijne staan eigenlijk te hard voor de klinkerwegen. Let wel op: de veer voorspanning is bij de enkel instelbare ook in te stellen. Deze wordt meestal misbruikt om de auto in hoogte te stellen.
Veervoorspanning is idd iets om je verings"gewicht" af te stellen niet om de auto te verhogen/verlagen
Het juist afstellen voor een trackday met de enkelvoudig instelbare is op zich al een hele klus. Voor de dubbel werkende trekken proffesionele teams een of twee dagen uit. En dat moet op elk verschillend circuit weer opnieuw!


M`n motor stel ik ook meerdere keren per jaar af. Ik heb een winter set-up, woon-werk set-up, vakantie set-up, *kuch race set-up op de weg.
Waar ik mij ook over verwonderd heb: met de standaard veren kreeg ik wanneer ik over dwars-richels reed, bv bij bruggen of dilitatievoegen op snelwegen, van die klappen door de hele auto, waarbij ik mij elke keer afvroeg geen blijvende schade aan het ondestel over te houden. Die klappen zijn dus ondanks het een stuggere veer is, veel minder met de Nitrons!

Dat heb ik nou ook! Ik heb af en toe echt het idee dat de ophanging ervan af breekt

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
-
- Actief lid
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
- Locatie: Huizen
Helemaal mee eens. Ik kan het weten, want dat heb ik zelf gedaan. Maar smaken verschillen natuurlijk.SteV6 schreef: Ros die te harde veren er dan eindelijke eens een keertje onderuit PietGewoon terug naar de door Nitron geadviseerde veersterktes en niet de "Maik en Markv setup" ...
SteV6
Groeten,
Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Speedster 2.2
Golf GTI
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Correct, waarbij ik moet zeggen dat de gemiddelde Nederlandse motorrijder ook niet echt bezig is met onderstel tuning. We hebben een keer op een beurs in Nederland gestaan met een motor waarop Nitron dempers gemonteerd waren. Ongeveer 95% van de bezoekers stond heel geinteresseerd naar de motor te kijken maar hadden geen idee waarvoor dat ding nou eigenlijk op de stand aanwezig wasDennizz schreef:Zelf stel ik mijn eigen veervoorspanning, ingaande demping (high-low) en uitgaande demping af op de motor. Met een motor is dat echt een wereld van verschil.
Het afstellen is afhankelijk of het droog of nat weer is of je met duo gaat rijden of niet. In de winter andere olie ect.
Ik krijg een beetje het idee dat al die afstellingen voor een auto niet "normaal" zijn, misschien beter gezegd: weinig rijders weten hier veel van af.

Eens, slechte vering en zachte banden geven een hoop (dodelijke) ongelukken met de motor. Men is veel meer bezig met de soort band dan de rest. Ook in verhouding weten weinig straatrijders "iets" van vering af. Terwijl je juist zo kwetsbaar kan zijn/bent op een 2-wieler
Overigens is het thema ondersteltuning op een auto toch wat lastiger dan je in eerste instantie zou verwachten. De auto filtert toch heel wat meer dan je lief is waardoor het lastiger is om een juiste setup te vinden. Gemiddeld hoor ik van motormuizen dat ze het lastiger vinden een drie-weg set op een auto af te stellen dan op een motor.
Daarom ook mijn vragen en discussie, ik kan mij voorstellen dat het frame van een auto behoorlijk vervormd in bochten. De banden vertonen ook hele andere eigenschappen onder druk dan de banden van de motor
Niet direct hoor, de mate waarin de demper afgesteld wordt is progressief op zowel bump als rebound, of.. als je een tweeweg set hebt op bump of rebound. Daarbij zijn wel degelijk voorzieningen getroffen voor high speed bump en rebound. Daar zit nou eigenlijk een beetje de crux van iedere demper fabrikant.Dennizz schreef:Ik heb het idee dat met een 2-weg systeem de auto stugger wordt en daardoor op hogere snelheid (of circuit) beter is, alleen op hobbelig wegdek of kuilen/boomwortels wordt de wegligging een stuk minder. Echt optimaal is het niet, je verschuift het "probleem". Een 3-weg systeem zou dan een betere optie zijn om dat je daar de high-speed kan instellen (boomwortels ect).
Ik ben in het verleden wel eens bezig geweest met een andere (Nederlandse) demperfabrikant. Die heeft de Nitrons op een dyna gezet en kwam tot de conclusie dat zij niet in staat zijn om deze performance te halen. Dat is dan voor de standaard enkelvoudig in te stellen dempers. E.e.a. heeft te maken met het design van de zuiger en de zg shimstack. Door materiaalkeuze (dikte, soort etc.) bepaal je wat voor karakteristiek zo'n demper heeft.
De opbouw van shim`s en de eigenschappen daarvan (grote/dikte/gewicht/olie) is een erg leuk thema. Om dit zelf uit te voeren en te veranderen eist veel vakkennis, dat deed ik samen met de veringleverancier.
Ik heb zelf maar een keer met een 3weg set gespeeld, maar nee.. ik vond het geen wereld van verschil. Alleen wel veeeeeel complexer om een beetje normale instelling te krijgen.Dennizz schreef:Is het verschil tussen een 2-way systeem en een 3-way systeem een wereld van verschil met de auto? Of is bij een auto de high-speed instelling verwaarloosbaar?
Een 3weg set heb ik dus niet nodig als ik het zo hoor op het forum en van jouw.
Ik denk dat de opmerking van Maik wel erg op zijn plaats is. Rij gewoon eens met iemand mee. Als je in de buurt van Gouda zit ben je altijd welkom om een keer bij me in de Elise te stappen om te voelen wat de Nitrons doen..
Mee rijden wil/ga ik zeker doen bij verschillende. De aanschaf van Nitron`s zal alleen volgend jaar worden. Vering wordt zeker vervangen! Dit gaat voor het motorisch aanpassen van de motor. Ik weet wat andere vering kan doen op een voertuig en ben dus al op voorhand verkocht

Hieronder even spammen waarom vering belangrijk is voor mij:

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer: