Saab turbo blok transplantatie
He
Mooi werk hier, wat je noemt beginnen met een schone lei.
Over motortransplantaties gesproken, weet iemand of je ook bepaalde 2L Saab turbo blokken zo kan overzetten in een speedster turbo, dus zitten er dezelfde motor steunen, bak en vloeistoffen aansluitingen op, hoe zit het met ECU ? of kun je alleen de kop zo over zetten ?
gr Dirk
Mooi werk hier, wat je noemt beginnen met een schone lei.
Over motortransplantaties gesproken, weet iemand of je ook bepaalde 2L Saab turbo blokken zo kan overzetten in een speedster turbo, dus zitten er dezelfde motor steunen, bak en vloeistoffen aansluitingen op, hoe zit het met ECU ? of kun je alleen de kop zo over zetten ?
gr Dirk
Lijkt inderdaad heel goed mogelijk! Hoewel ik inderdaad dit soort plannen in mijn achterhoofd heb moet ik bekennen dat ik nog niet heel erg in de details gedoken ben (Heb een 2.2 sinds deze zomer en hij verveelt nog niet
)
Mooi voorbeeld is de Zweedse Badster: www.badster.se daar zit het B207R blok van de 9-3 Sport Sedan in (evenals de 6-bak), in de basis hetzelfde als "onze" 2.2 maar dan met kortere slag en een Turbo, maar dus wel van Alu! Ik heb eigenlijk het vermoeden dat deze motor min of meer bij Opel als Z20LEH door het leven gaat (staat een exemplaar op marktplaats), maar wellicht dat ik daar fout zit en iemand hier dat kan bevestigen of ontkrachten....
Tsja sorry dat ik je (nog) niet veel echt technische info kan geven, maar ik juig het idee enorm toe en zal er vroeg of laat ook zelf aan beginnen. Wat betreft motorsteunen, vloeistofaansluitingen e.d. zal ik de eigenaar van de badster eens vragen (ik zie hem zeer regelmatig).

Mooi voorbeeld is de Zweedse Badster: www.badster.se daar zit het B207R blok van de 9-3 Sport Sedan in (evenals de 6-bak), in de basis hetzelfde als "onze" 2.2 maar dan met kortere slag en een Turbo, maar dus wel van Alu! Ik heb eigenlijk het vermoeden dat deze motor min of meer bij Opel als Z20LEH door het leven gaat (staat een exemplaar op marktplaats), maar wellicht dat ik daar fout zit en iemand hier dat kan bevestigen of ontkrachten....
Tsja sorry dat ik je (nog) niet veel echt technische info kan geven, maar ik juig het idee enorm toe en zal er vroeg of laat ook zelf aan beginnen. Wat betreft motorsteunen, vloeistofaansluitingen e.d. zal ik de eigenaar van de badster eens vragen (ik zie hem zeer regelmatig).
Speedster Z22SE (147pk), Mei 2005
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
Trolhattan, dicht bij de bron zeg maar. Zag dat mijn bericht is verplaatst naar nieuw topic. Het mijne was dus een reactie op dat verslag van 147 naar 300+ pk. Als je die zweed nog eens ziet vraag hem eens over die saab-blok transplantatie. Zal ook eens die badster.se lezen. Het is inderdaad zo'n achterhoofd idee. Lastigste lijkt me een vers geschikt saab blok te vinden.
Heb dus sinds een tijdje een turbo, zie wie is wie onder die 'sticky'
Heb dus sinds een tijdje een turbo, zie wie is wie onder die 'sticky'
ja weet het, klinkt allemaal wat voorbarig, maar waar beter dan hier me te informeren over dit soort dingen?
Het zijn dus lange termijn plannen maar leek me wel leuk om er dus nog een blok bij te halen en dat dan helemaal op te bouwen zoals je het zelf wil en dan ondertussen ook nog door te kunnen rijden.
Een Saab blok(met bak ?) kan misschien een goede basis zijn voor zoiets, betrouwbaarheid van de oudere saab blokken zit idd wel goed. Die saabs rijden veel km's voordat ze het opgeven.
Maar als blijkt dat je te veel aan de auto zelf moet aanpassen (behalve natuurlijk remmen) dan niet, het idee is dus dat ik niet met een speedster zit waarmee ik een tijd niet kan rijden omdat het blok eruit is om aan te passen.
Wat je noemt een hobby project/ uitdaging
gr Dirk
Het zijn dus lange termijn plannen maar leek me wel leuk om er dus nog een blok bij te halen en dat dan helemaal op te bouwen zoals je het zelf wil en dan ondertussen ook nog door te kunnen rijden.
Een Saab blok(met bak ?) kan misschien een goede basis zijn voor zoiets, betrouwbaarheid van de oudere saab blokken zit idd wel goed. Die saabs rijden veel km's voordat ze het opgeven.
Maar als blijkt dat je te veel aan de auto zelf moet aanpassen (behalve natuurlijk remmen) dan niet, het idee is dus dat ik niet met een speedster zit waarmee ik een tijd niet kan rijden omdat het blok eruit is om aan te passen.
Wat je noemt een hobby project/ uitdaging
gr Dirk
Ik weet niet of je kunt stellen dat de laatste generatie Saab blokken (of eigenlijk Opel-blokken, GM-blokken, whatever) betrouwbaarder zijn dan de gietijzeren blokken zoals in de Speedster gebruikt. Ik denk dat de meest rationele reden gewichtsbesparing is en derhalve ook het handhaven (of nagenoeg evenaren, want ook de ALU turbo is natuurlijk in total wel zwaarder dan de 2.2 lijkt me) van de originele gewichtsbalans.
Ander argument (maar realiseer me dat ik daar hoogstwaarschijnlijk alleen in sta op dit forum
) is dat het gewoon leuk is om te zeggen dat die prachtige wagen waarvan vele leken niet weten wat het eigenlijk is, wordt aangedreven door een "Saab"-motor
Ander argument (maar realiseer me dat ik daar hoogstwaarschijnlijk alleen in sta op dit forum


Speedster Z22SE (147pk), Mei 2005
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
De oudere Saab blokken gaan niet passen, maar het nieuwe blok van de 9-3 (L850 serie?) zijn in principe gelijk aan het Z22SE alu blok en daarmee dus 1:1 wisselbaar. Dat zou dus vlot moeten gaan, hoewel er erg veel tijd zal gaan zitten in het "werkend" maken. (Ecu, draadboom etc...)
Erg leuk hobby project natuurlijk, maar ik denk (weet wel zeker) dat je Speedster met deze optie behoorlijk lang uit de running zal zijn. Als je al turbo rijdt lijkt me een bezoekje aan Vmax.de o.i.d. gewoon de handigste optie.
Erg leuk hobby project natuurlijk, maar ik denk (weet wel zeker) dat je Speedster met deze optie behoorlijk lang uit de running zal zijn. Als je al turbo rijdt lijkt me een bezoekje aan Vmax.de o.i.d. gewoon de handigste optie.
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Vind Saab zowat nog saaier als Opel, dat zal weinig verschil maken denk ik. De Aero's zijn nou ook niet echt wereldschokkend (zeg maar helemaal niet), dus of een Saab blok "indruk" gaat maken.......Hanm schreef: Ander argument (maar realiseer me dat ik daar hoogstwaarschijnlijk alleen in sta op dit forum![]()
) is dat het gewoon leuk is om te zeggen dat die prachtige wagen waarvan vele leken niet weten wat het eigenlijk is, wordt aangedreven door een "Saab"-motor


- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
@Hanm: welk technisch verschil maakt de toegevoegde waarde het blok te ruilen voor een saabblok? Een swap moet bij mij nut hebben. Doen om het doen zonder toegevoegde waarde vind ik nutteloos. Er zijn Elises met een Vtec blok. Daar zou ik nu weer wel interesse in hebben. Omwille het karakter. Geen Speedsters daarmee gezien alleen...
Ja, da's precies het punt waar ik nog onvoldoende details voor ken. In vergelijking met de Speedster Turbo is gewicht het voordeel, dat weet ik wel. De 2.2 ombouwen naar Turbo zou potentieel op hetzelfde uit kunnen komen als het inbouwen van een Saab-blok (of late Vectra 2.0t), omdat die in de basis het zelfde zouden zijn.
Speedster Z22SE (147pk), Mei 2005
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
In Duitsland rijdt tenminste 1 speedster met CTR blok rondallen schreef:@Hanm: welk technisch verschil maakt de toegevoegde waarde het blok te ruilen voor een saabblok? Een swap moet bij mij nut hebben. Doen om het doen zonder toegevoegde waarde vind ik nutteloos. Er zijn Elises met een Vtec blok. Daar zou ik nu weer wel interesse in hebben. Omwille het karakter. Geen Speedsters daarmee gezien alleen...


- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Ja, de Mandarin Speedster van EGI. De ombouw is gedaan in samenwerking met KomoTec. Is een gigantische klus geweest, want alles moest nieuw ontwikkeld worden, tot en met het programmeren van de ECU. Het pastte niet zonder ook iets van de achterclam te slijpen. En het freeswerk van nieuwe alu-onderdelen heeft Egi zelf gedaan. Toch schijnt het kostenplaatje in totaal aardig in de buurt van de 20 mille gekomen te zijn ...Maik schreef:In Duitsland rijdt tenminste 1 speedster met CTR blok rond
SteV6
S4 Avant