Ander Stuurwiel
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Ander Stuurwiel
Ik zou graag zo'n suede stuurwiel willen hebben. Aangezien ik het origineel niet prettig vind sturen als je handen wat bezweet zijn en de kwart voor 3 stand voor je handen vind ik ook niet echt geweldig.
Weet iemand waar je op moet letten?
Wel of geen snap off adapter
Gaat dit passen in een Speedster cq wat zijn de maten
Hoe zit het met het airbag lampje
Weet iemand waar je op moet letten?
Wel of geen snap off adapter
Gaat dit passen in een Speedster cq wat zijn de maten
Hoe zit het met het airbag lampje
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Ander Stuurwiel
Natuurlijk ongeveer dezelfde maat qua stuur.piet schreef: Weet iemand waar je op moet letten?
Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.
Het vet van je handen trekt in het materiaal en na een tijdje wordt het alsnog als een soort glad leer.
Eigenlijk hoor je suede sturen met race-handschoenen te gebruiken, dan geeft het extra grip op het stuur.
Maar goed.. Als je dat niet erg vindt, dan kan je verder kijken..
Persoonlijke voorkeur grotendeels. Met adapter komt stuur vaak wel iets dichterbij.Wel of geen snap off adapter
Een stuurnaaf van MOMO/SPARCO/etc, kopen van een corsa *met* airbag en dan een stuurtje er op van 320mm en dan zit je op ongeveer dezelfde maat als nu, maar meestal met een wat dikkere grip-rand.Gaat dit passen in een Speedster cq wat zijn de maten
Voordeel van zo'n 'off the shelf' naaf van MOMO en zo vind ik dat ze een buigzaam deel er in hebben. Als je bij een aanrijding tegen het stuur aan komt zal de naaf in elkaar 'frommelen' en heb je minder kans op letsel.
Sowieso heeft de stuurkolom zelf nog een breek-systeem in de ophanging waardoor hij in z'n geheel een cm of 10 in het dashboard schuift/zakt, maar da's het extremere werk als dat nodig is...
Volgens mij op het VX forum als eens voorbij gekomen, maar da's een kwestie van een goede weerstand in de bedrading zetten, waardoor de airbag computer denkt dat die er nog gewoon is.Hoe zit het met het airbag lampje
Heb je anders wel eens gekeken of een bedrijf soms het bestaande stuur opnieuw kan bekleden en wellicht 'm ook wat dikker kan maken? Dat is natuurlijk helemaal de makkelijkste oplossing als dat kan..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Enig idee hoe vaak in km?Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.
Ah, ik was de kreet "corsa" al tegen gekomen.Een stuurnaaf van MOMO/SPARCO/etc, kopen van een corsa *met* airbag en dan een stuurtje er op van 320mm en dan zit je op ongeveer dezelfde maat als nu, maar meestal met een wat dikkere grip-rand

- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Piet, dat is volgens mij nogal afhankelijk van je handen: of je handschoenen aan hebt tijdens het rijden, wel of geen angst-zweetpiet schreef:Enig idee hoe vaak in km?Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.

En wanneer jij het onacceptabel vind om nog met dat (ranzige)stuur rond te rijden.

Maar als je voor de afneembare optie gaat, maakt dat het reinigen/bijhouden wel een stuk makkelijker.

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Als je stuur wat dichtslaat door vet en zweet, dan kan je heel goed weer met een fijn staalborsteltje of een scheermesjeDominique schreef:Piet, dat is volgens mij nogal afhankelijk van je handen: of je handschoenen aan hebt tijdens het rijden, wel of geen angst-zweetpiet schreef:Enig idee hoe vaak in km?Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.![]()
En wanneer jij het onacceptabel vind om nog met dat (ranzige)stuur rond te rijden.![]()
Maar als je voor de afneembare optie gaat, maakt dat het reinigen/bijhouden wel een stuk makkelijker.


Ik denk dat je stuurtje wel 100.000km mee kan gaan als je niet extreem vette patathanden hebt


-
- Actief lid
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
- Locatie: Huizen
Re: Ander Stuurwiel
Ik wel..helemaal top. Vooral op snelheid. Voelt "natuurlijk" aan. Handen, voeten, op 1 lijn.piet schreef:de kwart voor 3 stand voor je handen vind ik ook niet echt geweldig.
Groeten,
Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Speedster 2.2
Golf GTI
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Ik rij altijd met het mes op het dashboard.Als je stuur wat dichtslaat door vet en zweet, dan kan je heel goed weer met een fijn staalborsteltje of een scheermesje Shocked het suede weer mooi krijgen. Wilbert heeft hier ook ervaring mee Wink


Maar als dat stuurtje zo wie zo dus redelijk lang meegaat is het geen probleem om zo heel af en toe een nieuwe te kopen.
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
piet schreef:Ik rij altijd met het mes op het dashboard.Als je stuur wat dichtslaat door vet en zweet, dan kan je heel goed weer met een fijn staalborsteltje of een scheermesje Shocked het suede weer mooi krijgen. Wilbert heeft hier ook ervaring mee Wink![]()
![]()
Maar als dat stuurtje zo wie zo dus redelijk lang meegaat is het geen probleem om zo heel af en toe een nieuwe te kopen.
Piet kijk jij uit met messen





- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Dit zal dan de oplossing worden http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ring+wheel
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Ik ben alleen niet zo'n fan van die starre stuurnaaf-constructies.Pascal schreef:Dit zal dan de oplossing worden http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ring+wheel
Dat zie je ook op de Elise oplossingen zo opgebouwd worden met alu spacers/ringen, maar persoonlijk heb ik liever een deel er in wat buigt bij een aanrijding.
De OMP/MOMO/Sparco naaf-adapters zijn zo van binnen:

De metalen strips buigen als je het stuur hard raakt.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
ok Arno, maar als het zover komt dat de naaf moet buigen dan denk ik dat het niet meer zo veel uitmaakt.
Maar het is het overwegen waard, enkel moet je weer een hoop spullen bij elkaar gaan zoeken om het allemaal passend te krijgen.
En het setje van ivo is vrij compleet.
en ik denk toch aan een setje 4 punts gordels. dit moet contact met het stuur voorkomen.
Maar het is het overwegen waard, enkel moet je weer een hoop spullen bij elkaar gaan zoeken om het allemaal passend te krijgen.
En het setje van ivo is vrij compleet.
en ik denk toch aan een setje 4 punts gordels. dit moet contact met het stuur voorkomen.