Sindskort wat last van een haperende ruitenwisser. Zet ik hem op intervalstand dat hoor ik alleen het relais maar doet de ruitenwisser niets. Bij de ruitensproeier idem.
Klik ik hem even naar de snelste stand dan werkt alles zonder bijgeluiden. Daarna kan ik wel naar de langzamere stand of de intervalstand terug. Echter lijkt het dan wat moeizaam te gaan en hoor ik mechanische geluiden alsof iets niet gesmeerd zou zijn. Wie oh wie heeft dit een keer gehad?
Eerst maar uitvinden wat het probleem is (mechanisch of electrisch).
Als je de neus-kap even open doet en de ruitenwisser arm van de ruit af zet, dan kan je 'm onbelast laten draaien. Zou in ieder geval al wat moeten aangeven.
Als het electrisch lijkt, dan kan je een plastic afdek-kapje verwijderen en zie je de motor van de ruitenwisser zitten. De stekker hiervan wil na verloop van jaren wel eens des-integreren of oxideren waardoor slecht contact ontstaat.
Als het meer mechanisch klinkt, dan kan je met een beetje spuit-vet ook onder de raam-rand komen om zo de scharnierpunten van het mechanisme in te spuiten.
Hopelijk fixed het dat, want het hele mechanisme uitbouwen en vervangen is een irritante klus wegens lastig te bereiken boutjes en zo.. (nog afgezien van de prijs van het mechanisme zelf)
Bij de speedster weet ik het eerlijk gezegd niet, maar de meeste systemen werken volgens mij met een niet starre verbinding tussen wisser en motor. Ik bedoel een spie oid. Dit wordt gedaan dat de boel niet aan gort kan draaien als de wisser vastloopt. De wisserarm wordt dmv een moer (op moment aangedraaid) aan de motoras bevestigd. Misschien dat deze te los is. (Kapje oplichten)
Snap er niets van... Probleem kwam na de vakantie. Nu weer wat vaker gereden en het werkt weer perfect zonder bijgeluiden. Waar moet ik dat dan zoeken.