Ruitenwisser gekraak en / of gehaper

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Ruitenwisser gekraak en / of gehaper

Bericht door allen »

Sindskort wat last van een haperende ruitenwisser. Zet ik hem op intervalstand dat hoor ik alleen het relais maar doet de ruitenwisser niets. Bij de ruitensproeier idem.
Klik ik hem even naar de snelste stand dan werkt alles zonder bijgeluiden. Daarna kan ik wel naar de langzamere stand of de intervalstand terug. Echter lijkt het dan wat moeizaam te gaan en hoor ik mechanische geluiden alsof iets niet gesmeerd zou zijn. Wie oh wie heeft dit een keer gehad? :shock:
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Eerst maar uitvinden wat het probleem is (mechanisch of electrisch).

Als je de neus-kap even open doet en de ruitenwisser arm van de ruit af zet, dan kan je 'm onbelast laten draaien. Zou in ieder geval al wat moeten aangeven.

Als het electrisch lijkt, dan kan je een plastic afdek-kapje verwijderen en zie je de motor van de ruitenwisser zitten. De stekker hiervan wil na verloop van jaren wel eens des-integreren of oxideren waardoor slecht contact ontstaat.

Als het meer mechanisch klinkt, dan kan je met een beetje spuit-vet ook onder de raam-rand komen om zo de scharnierpunten van het mechanisme in te spuiten.

Hopelijk fixed het dat, want het hele mechanisme uitbouwen en vervangen is een irritante klus wegens lastig te bereiken boutjes en zo.. (nog afgezien van de prijs van het mechanisme zelf)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Zal morgenochtend eens wat gaan rommelen weer. Toch geen prettige gedachte dat ik tijdens een onverwachte hoosbui nog naar huis moet. 8)
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Bij de speedster weet ik het eerlijk gezegd niet, maar de meeste systemen werken volgens mij met een niet starre verbinding tussen wisser en motor. Ik bedoel een spie oid. Dit wordt gedaan dat de boel niet aan gort kan draaien als de wisser vastloopt. De wisserarm wordt dmv een moer (op moment aangedraaid) aan de motoras bevestigd. Misschien dat deze te los is. (Kapje oplichten)
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Ok, thnx! Zal er een naar kijken. Hopelijk kan ik morgen zeggen dat ik 'topmonteur' ben. 8)
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Snap er niets van... Probleem kwam na de vakantie. Nu weer wat vaker gereden en het werkt weer perfect zonder bijgeluiden. Waar moet ik dat dan zoeken. :oops:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Wist je niet dat de auto een automatisch autorepair functie heeft. :)
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stefan »

hey allen

van dat wit vet (met teflon of nulon in ) dat doet wonderen
SMEREN die handel

grt stefan & monia
Plaats reactie