Ik heb 8 jaar lang een VW TDI gehad, dus ik heb wel enig idee hoe zo'n ding rijdt jaMaik schreef:Ooit in een TDI gereden? power van 2000-4000rpm, dat is nie veel...Elise schreef:Welnee, hoe kom je er bij?Maik schreef:En een powerband met de lengte van Allen zelf!!

Trouwens, ik heb veel meer diesels gehad en gereden, waaronder ook een 6 cilinder 4.2 Liter Landcruiser (ongeblazen), dus ik kan ook wel aardig onderling vergelijken.
Voor een eerlijk vergelijk neem ik even een TDI blok met gelijkwaardig vermogen aan de speedster
VW TDI 140PK ==> 320 Nm@1750 tpm / 140 pk@4000 tpm
Speedster ==> 203 Nm@4000 tpm / 147 pk@5800 tpm
Als we dan voor het gemak even de powerband nemen tpm max vermogen - tmp max koppel
TDI powerband van 2250
Speedster powerband van 1800.
Dus per saldo is de powerband van de TDI blok zelfs gewoon beter als van de speedster....
Tja, wel of geen turbo willen is natuurlijk een heel andere discussie.Maik schreef:Daarbij mot ik geen lompe turbo op mijn fijngevoelige bochtenmonstertje
Voor een benzine ben ik het helemaal met je eens, maar voor een diesel ontkom je er gewoon niet aan.
Diesels zijn juist dankzij de turbo's populair geworden.