4 Nov => Circuit Zolder + off topic speedster geneuzel...

Aanstaande evenementen.
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Gisterennacht een mailtje van Herman mogen ontvangen met een hele leuke foto in bocht 1. Binnenste achterwiel houdt hij amper aan de grond, dus wellicht krijg je geen pantoffels om de oren.
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

allen schreef:Uiteindelijk moet alles dus ook op de openbare weg vlot rijdbaar blijven.
Hoewel de Elise en de Speedster qua veer-karakteristiek/gevoel niet helemaal vergelijkbaar zijn kan ik alleen zeggen dat op mijn auto met 400lb veren voor en 500lb achter (met aangepaste valving in de nitrons op deze sterkte) prima comfortabel is op hobbelige wegen. (bijv. klinker-straatjes)

Alleen korte 'richels' in een weg kunnen wat harder door komen.

Mijn ervaring tot nu toe is dat hardere veren minder negatief effect op het comfort hebben als (te) harde demper settings.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
SteV6

Bericht door SteV6 »

Allen,

Als ik me niet vergis ben jij gisteren bij Piet geweest. Piet kan je uitermate goed vertellen over het "comfort" van de hardere veren en bijna 100% gebruik op de openbare weg ... Zeker in vergelijking met mijn (en ook jouw) standaard Nitron veersterkte :wink:

SteV6

(Bij Andrew Walsh moest ik de dempers ook op 8 en 6 vanaf hard zetten om aanlopen te voorkomen. Maar goed dat is voor mij toch maar een enkele keer per paar jaar dat dat nodig is. Mijn setup is voor op de openbare weg afgesteld)
S4 Avant
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Piet was er absoluut niet blij mee kan ik je vertellen. :wink:
Bovengenoemde weet ook hoe ik denk over het onderstel, maar zelf wat uitproberen ben ik nog niet vies van. Ik weet niet of je nog moet uitlijnen als je alleen je veren wisselt, maar zo ja, dan is het nog maar 80 euri de keer. Omwisselen kost me alleen wat vrije tijd.

Ik zal iig de dempers op Spa eens aanpassen nadat ik het gat in de wielkast heb opgemeten.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Allen heeft normale velgen cq de goede et waarden, dus niet van die "Duitse, Bei uns ist alle grosser" velgen van ATS. Dat aanlopen van de velg tegen de wielkasten heeft dan ook een andere oorzaak dan bij de ATS speedsters.
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Er zijn foto's gestuurd naar Nitron. Om een lang antwoord kort te houden, de veren zijn te slap waardoor ik teveel bodyroll heb. Hardere veren maken de auto 'less wallowy' maar een stevigere roll bar aan de voorzijde kan een eventuele optie zijn bij veel straatkilometers. Over dit alles moet ik even rustig nadenken. Voor Spa moet is mij geadviseerd de demping voorlopig een flink stuk harder in te stellen.

De pantoffels liggen weer in de kast en Maik kan weer relaxed van het dak afkomen.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Afbeelding
Afbeelding
ohjeetje..
Actief lid

Bericht door ohjeetje.. »

Maik schreef: Ohjeetje, die poetsadvocaat, die had er laatst nog wat over, misschien daar een dealtje mee sluiten? 8) :
Maik, je solliciteert naar problemen :twisted: .

Geintje :D ,

Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
ohjeetje..
Actief lid

allen schreef:.
Nooit gedacht dat ik me op circuit tegen zou komen. Een aantal dingen zijn ook wat tegenstrijdig omdat ik wellicht uit de bmw wereld stap???
Voor m'n gevoel wil ik dus NOG zachtere veren achter maar jullie raden me allemaal hardere veren aan. Op nat wil je juist toch bodyroll of ben ik nu helemaal krankjorum. Hoe harder de veer achter, hoe listiger dan toch? :?
:
Hallo Allen,

Het is de gewichtsverdeling. De hardste veren moeten het zwaarste gewicht opvangen. En dat is bij een Speedster achter. Logisch toch? Dat heeft niets met droog of nat te maken. Droog/nat heeft te maken met de demperinstelling. Met nat wil je soepeler rijden (dempers zachter) dan met droog. Met nat wordt een harde demperinstelling inderdaad tricky omdat de centrifugaalkrachten directer worden overgedragen op het rubber; omdat bodyroll een deel van die krachten overneemt van het rubber en dus een deel van de centrifugaalkrachten "neutraliseert" (het Eend (2cv) effect=zachtere demperinsteling.
Daarom wil je achter ook een hardere demperinstelling (nat of droog) omdat die achter meer krachten (gewicht) moet neutraliseren.

Vraag is alleen hoe hard of zacht de veren moeten zijn. Ik zou zeker nog even testen voor hardere veren te kopen. Van Nitron begreep ik overigens dat bij 375/450 of 450/550 de "valving" (klepjes in de demper) niet gewijzigd behoeven te worden. Wel als je lichter gaat.

Just my 2cents.

Groeten,

Nico

Krijg steeds meer interesse in een Caterham (kwijl..)
Speedster 2.2
Golf GTI
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Heb wat over en weer gemail gehad met Nitron (heerlijk snelle reacties heb ik toch steeds van ze) vandaag waarbij ik wel wat verder ben gekomen en uiteraard hoef je niet bang te zijn dat ik direct nieuwe veren omgooi. Kopen kan particulier wel als het een spekkoopje was. Die gooi je dan op de la om in het voorjaar wat te kunnen experimenteren.
Echter zal ik na m'n bevindingen wel altijd een verband zoeken naar het hoe en waarom. En dat is ook waarom ik dit op het forum heb geplaatst, het met v/d Kooi heb besproken en ook met Nitron zelf. Dan krijg je mooie inzichten en onderbouwde theorieën probeer ik altijd graag uit.

Nico, met zachtere veren bedoelde ik niet dat ik 375 / 450 omgekeerd op de auto zou willen zetten maar dat je bijv. voor je gevoel die 450 wat zachter wilde. Hierbij heb ik ook alleen gedacht over wat ik voelde en heb ik geen rekening met het weer gehouden. En daar heeft Maik dus wel gelijk, want ik kan natuurlijk niet iedere trackday m'n veren omgooien naargelang de condities van de baan. Ben ook maar een hobbyrijder met een strikt budget. Volgens Nitron zou ik bij verlies aan tractie achter, het in theorie moeten zoeken in zachtere veren of een zachtere demperafstelling achter. En zachtere veren was naar hun mening geen oplossing omdat ik op de foto's van Herman al erg veel bodyroll had.

Zaterdag komen er wel weer nieuwe bevindingen. :wink:
ohjeetje..
Actief lid

Demperinstellingen, Allen. Altijd harder achter. Maak je niet druk om de veren voorlopig. Zijn al zwaar genoeg. Tenzij je absolute toptijden wil gaan rijden op een circuit. Dan worden 7/800 ponds veren toegepast. Vraag Jan van der Kooi daar maar naar. In combinatie met plakkende slicks natuurlijk. En een "beetje" meer vermogen.
Groeten,

Nico
Laatst gewijzigd door ohjeetje.. op 10 nov 2008 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Speedster 2.2
Golf GTI
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Ik lees geïnteresseerd mee als het gaat over de vering. Als ik geld bij elkaar heb gesprokkeld wil ik ook nitron`s.

Ik maak uit de posten op dat de veren lineair zijn? Kan nitron geen 2 traps progressieve veren leveren of traploze progressieve veren?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
ohjeetje..
Actief lid

Dennizz schreef:Ik lees geïnteresseerd mee als het gaat over de vering. Als ik geld bij elkaar heb gesprokkeld wil ik ook nitron`s.

Ik maak uit de posten op dat de veren lineair zijn? Kan nitron geen 2 traps progressieve veren leveren of traploze progressieve veren?
Veren zijn lineair. Geen kleinere windingen gevolgd door grotere windingen. Eibach verlagingsveren (zonder Nitrons) hebben dat wel. Let wel: die worden niet gemonteerd op Nitrons.

Groeten,

Nico
Speedster 2.2
Golf GTI
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Nico, bedankt. Het staat momenteel achter wat stugger dan voor. Over een paar daagjes testen! 8)

Zijn hier overigens nog mensen die al een keer een accu hebben gewisseld? Bij mij bleek, nadat ik een paar keer niet kon starten, dat de accuklem van minpool losgeraakt en versleten was. Die is vervangen, maar heb gemerkt dat mijn accu ongeveer een cm los staat van de wand waardoor hij kan gaan schuiven. Is een stuk tape ertussen proppen afdoende tegen schuiven of zijn daar deftigere oplossingen voor?
Plaats reactie